Ensi viikonlopun vietämme Turussa keskiaikamarkkinoilla. Niinpä varasin netistä pari yötä Sokos-hotellien Caribia-kylpylään.

Kun olin varannut huoneet, en löytänyt mistään maksupainiketta. Olisin halunnut saman tien pulittaa pennoseni Caribialle ja vahvistaa varauksen.

Lähetin meiliä hotelliin:

Meili Sokos Caribialle

Parin päivän kuluttua puhelin soi. Siellä oli ystävällinen ihminen Caribian respasta. Hän ehdotti kahta toimintamallia:

  1. Peruutan varaukseni ja teen uuden verkkokaupasta X. Sitten voisin heti maksaa varauksen – ja saisin sen kaiken lisäksi halvemmalla.
  2. Pidän nykyvarauksen ja maksan sen vasta Caribian respassa perjantaina. (Valitsin tämän vaihtoehdon.)

Jos oikein käsitin, niin Caribialle ei kelpaa selvä raha.

Asiakkaana minulle on toki aivan sama, milloin maksan varaukseni. Sen sijaan yrittäjänä olen kummissani. Vaikka asiakas tyrkyttää tuohta, hotelli ei huoli. Varsin huonoa bisnestä.

Luulisi, että firman kannattaisi ottaa mahdollisimman suuri osa maksuista etukäteen. Sehän on kuin korotonta lainaa asiakkaalta.

Itse asiassa fiksu hotellinpitäjä antaa alennuksia niille, jotka maksavat etukäteen. Alennetuissa kaupoissa on luonnollisesti suppeammat peruutusehdot – niin kuin on lennoissa ja kaukomatkoissakin.

Caribian toiminta oli bisneksen kannalta huonoa, mutta kenessä on vika?

Vika ei ole mukavassa respassa. Hän vain toimi saamansa ohjeen mukaan.

Vika ei ole nettivarausjärjestelmässä, vaikka siitä puuttuukin maksupainike.

Vika on Sokos-hotellien johdossa. Se on miettinyt etukäteismaksuja ja asiakaskokemusta yhtä asiantuntevasti kuin vaippaikäinen vakuutuksia.

2 kommenttia

  1. Voisivat ottaa mallia Sokoksen verkkokaupasta, joka toimii moitteettomasti. Sunnuntai-iltana tilatut ostokset saapuivat lähipostiin keskiviikkona – ilman lähetyskuluja vielä.

  2. Olen usein Sokoksissa yötä ja viimeksi eilen varasin huoneen Sokoksen sivuilta. Eikö siellä varaustietojen täyttösivulla ole vaihtoehtn ”vahvistan varauksen ja maksan heti”, jonka valitsemalla voi tehdä maksun etukäteen varauksen teon yhteydessä? Vai onko tässä nyt minulla mennyt jokin asia ohi? 🙂 Tosin sekin on hassua, jos varaussivulla valintaa ei huomannut tehdä, maksua ei enää voi tehdä etukäteen.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.