Kävin lukemassa Kertsi-blogia. Siellä blogisti Kervå arvosteli Elisan julkaisemaa uutista, joka käsitteli CD-formaatin synttäreitä. Elisan juttu oli vilissyt asiavirheitä, ja Kervå kumosi ne yksi kerrallaan.

Kiinnostuin uutisen taustoista. Niinpä kävin Elisan sivuilla, ja siellä jutun lähteeksi mainittiin Discopress. Seuraavaksi piti tietenkin suunnata Googlen kautta Discopressin sivuille.

Olipas jännää tavaraa. Kyseessä on ilmeisesti viihdeuutisiin ja musiikkiin keskittynyt pulju, joka ei ole kovin tarkka laadun tai lähdekritiikin kanssa.

Sivuilla oli muun muassa seuraava rohkea väite:
”Discopress Oy on maamme johtavia sisällöntuottajia, niin uudessa kuin vanhassakin mediassa.”
Pitäisikö jonkun tuolla firmassa tsekata paitsi tuon sisällön todenmukaisuus, myös ääkkösten näkyminen eri selaimissa?

Etusivulla oli arkistoitu kotimaan uutisiin seuraava juttu:

”Beyonce liippaa läheltä

Pop-taivaan hemaiseviin näkyihin kuuluva popin prinsessa Beyonce Knowles esiintyy 10.-13.5. Skandinaviassa, mutta ei ole tulossa Suomeen.

Lähin pysähdyspaikka on 13. toukokuuta Tukholman Globen, jonka jälkeen tähti kääntää keulan kohti Saksan Oberhausenia. Kiertueaikataulu on niilläkin kohdin sen verran tiivis, ettei suomalaisten toiveita kannata elätellä. ”

Miten tämä liittyy kotimaahan, kun Beyonce ei ole tulossa Suomeen?

Sivuilla oli myös mainio esimerkki ”puolueettomasta” uutisoinnista:

”Totuus on mielestämme se, että Take That pärjää ilman Robbieta vallan mainiosti. Robbielle voisi sen sijaan olla suureksi eduksi, jos hän ex-yhtyeensä kyytiin hyppäisi vaikka vain muutaman keikan ajaksi.”

Jos kyseessä olisi blogi tai kolumni, kirjoittaja voisi väittää omalla nimellään tai nimimerkillään mitä vain. Sen sijaan kun juttu on uutisoitu Ajankohtaista-osioon, väitän, että toimittajan ymmärrys juttutyypeistä on hieman pettänyt. Uutinen on eri asia kuin mielipidekirjoitus.

Saahan sitä kuka tahansa pitää yllä laadutonta bisnestä, mutta miksi Elisa ostaa näin huonoja juttuja? En ole koskaan ymmärtänyt, miten on mahdollista, että huonolaatuinen yritys on kannattava yritys. Mistä se löytää asiakkaita, jotka ovat tarpeeksi kritiikittömiä?

10 kommenttia

  1. Ensin haluan sanoa, että nautin todella blogistasi ja on mukava nähdä varsinkin suomalaisia mainoksia ja sinun napakkaa kommentointia asiasta – jatka samaan malliin!”Saahan sitä kuka tahansa pitää yllä laadutonta bisnestä, mutta miksi Elisa ostaa näin huonoja juttuja? En ole koskaan ymmärtänyt, miten on mahdollista, että huonolaatuinen yritys on kannattava yritys. Mistä se löytää asiakkaita, jotka ovat tarpeeksi kritiikittömiä?”Markkinoinnillahan kaikki on mahdollista. Vaikka en ko. yritystä henkilökohtaisesti tunnekaan, epäilen, että yrityksessä on kohtuullisen hyvä markkinointi. Jos tuotteet, eli tässä tilanteessa uutiset, on laadultaan huonoa, voidaan markkinointiaorientaatiota painottavassa liiketoimintamallissa tehdä silti mielikuva hyvistä tuotteista. Ja kun ollaan saatu potentiaalinen asiakas yrityksen sivuille, totuus paljastuu, mutta onko siitä enään hyötyä.Mielestäni ongelmana on tarjonnan puute alalla, koska jos oletetaan markkinointiosaamisen olevan vakio, on tarjooma määrittävässä asemassa.Itse haluaisin nähdä nuorten, esimerkiksi journalistiikan opiskelijoiden, rohkeasti perustavan aluksi vapaaehtoiseen osallistumiseen perustuvan median.Mitä oot mieltä?A

  2. Kiitokset kommenteista!Mikko, voi tosiaan olla, että kyseisen firman tarkoitus on vain tuottaa huttua. Myös huttu kantaa mainosviestiä, eikä ole järkevää satsata laatuun ja ammattitoimittajiin, jos huonompikin taso kelpaa asiakkaille ja ajaa saman asian.Anton, tervetuloa blogiini! Olipa mukava saada positiivista palautetta.Kuten sanoit, voi olla että Discopressillä ei juuri ole kilpailijoita viihdeuutisten saralla. Varsinkin jos markkinointi toimii, asiakkaat tekevät helposti sopimuksen. Vaikka asiakkaat todennäköisesti pettyvät laatuun, he kenties myös toteavat, ettei muutakaan ole tarjolla.Tässä olisi tosiaan journalistiikan opiskelijoille näytön paikka. Vaikkapa viihdeuutisiin keskittyvä sivusto-tietotoimisto veisi vain vähän perustamiskuluja, ja useamman ihmisen talkoilla siitä saisi varsin mukavasti pyörivän laitoksen.

  3. Totta puhut, läppärithän facebooksukupolvellahan on jo teini-iän alkaessa ja festareilla ym käydään joka tapauksessa.Mielestäni olisi hauskaa vielä tällaiseen mediaan saada aitoa festarifiilistä esim. pikku sivuhuomautuksilla ”sikäli kuin loppukeikasta muistan, oli riffit kohillaan ja meisinki kuin vanhassa kunnon Woodstockissa!”PS. kiitos tervetuliaisista, pitää muistaa seurata blogiasi vastaisuudessakin!

  4. Hei !
    Silmiini osui tämä kyyninen sivusto, liekö yhä toiminnassa ?

    Beyonce -läheltä liippaa kirjoituksessa (Discopress) haluttiin viitata siihen, että Beyonce ei ole tulossa Suomeen. Siinähän on jo uutinen. Toinen uutinen oli se, että Beyonce esiintyy sentään Tukholmassa ja fanien kannattaa suunnata katseensa sinne. Mukana kaiken lisäksi annos fanipalvelua. Tuo ei Sinulle avautunut. Uskomatonta.
    Kuuntelijat kaipaavat kepeätä ilmaisutyyliä. Nämä eivät ole mitään patavakavia STT:n uutisia. Kuuntelepa esim. YleX:n viihdeantia, tai kaupallisten kanavien viihdeuutisia. Kyllä niitä kevennetään omilla mielipiteillä ja reunahuomautuksilla. Sävy on monasti hieman ivallinen, naureskeleva.
    Discopressin uskon valinneen antiinsa yleisesti ottaen harmitonta ja kepeää materiaalia. Mistähän CD-jutun arvostelija oli kaivanut omat tietonsa, varmaankin netistä, joka on tunnetusti täynnä virheellistä informaatiota. Discopressin juttu pohjasi osin saksalaisen laatulehden kirjoitukseen, jos oikein ymmärrän.
    Tällaiset uutiset eivät voi olla pitkiä ja syvää luotaavia, ne veisivät tilaa muulta materiaalilta, lähetysajasta. Jostain on siis tingittävä. Juttujen laatijallekin olisi maksettava énemmän, jotta moisia esseitä syntyisi.

    Räksytä sinä vaan. Kaltaisesi ovat varmasti innoissaan. Hauku vaihteeksi YleX:n kepeät kortsuilloittelut ja laivamatkat ja muut. Riittävätkö rahkeesi kansakunnan rahoittaman laitoksen arvostelemiseen, vai oletko ehkä työsuhteessa YLE:n ? Tai vaikka nettisivusto Sunpress joka mässää nakuilulla ja poviuutisilla, selkeillä juoruilla, tai iltapäivälehdet, nuorten lehtien jutut, palstat…….
    Vedät esille ja sorsittavaksi yhden kymmenien joukosta, arvailet, etkä tunnu kovin paljoa tietävän. Mihin unohtui tasapuolisuus ?

    Terveisin, ”Helo”

    1. Kari, kiitos kommentistasi! Oletkohan itse työsuhteessa tai muussa kytköksessä Discopressiin? Purkauksesi on nimittäin yllättävä – postaukseni on sentään neljä vuotta vanha. Ja kuten ehkä huomasit, perustelin postauksessa väitteeni melko hyvin.

      EOT-blogi on monesti mediakriittinen blogi, koska minäkin olen. Jos luet tätä enemmän, huomaat että arvostelen mediaa useinkin. Joskus Discopressiä, joskus Hesaria, joskus Iltasanomia, joskus jotain muuta. En ole kovin kanavasidonnainen.

      Olen yksityisyrittäjä, joten en ole töissä Ylessä. Voit tarkistaa taloudelliset kytkökseni täältä: https://eioototta.fi/henkilokuva/taloudelliset-kytkokseni/

      En ikävä kyllä tunne YleX:n toimintaa, sillä en kuuntele radiota juuri ollenkaan. Toki jos kuuntelisin, puuttuisin ilman muuta mahdollisiin laatuongelmiin.

      Sunpress-sivustosta en ole koskaan kuullutkaan. Täytyypä tsekata.

  5. Ja vielä neljä vuotta ensimmäisen postauksesi jälkeen Discopressin sivujen ääkköset eivät vieläkään näy kaikilla selaimilla…

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.