Yläasteen matikan opettaja valisti, että yksi piste avaruudessa on vain piste. Sen sijaan kahden pisteen läpi voi vetää suoran. Kaksi pistettä riittää siis suunnan määrittämiseen.

Taikapäivien taikuriluennoilla vuonna 2011 opin, että ihminen poimii suunnan myös kahdesta peräkkäisestä tapahtumasta. Taikatempussa tämä tarkoittaa sitä, että kun taikuri heittää kahdesti pallon ilmaan ja pistää sen pussiin, katsoja ei enää tarkkaile kolmatta kertaa. Kolmannen heiton jälkeen pallon voi pistää vaikka taskuunsa, ja katsoja uskoo vakaasti, että kolmaskin on pussissa.

Taikauskoisten ihmisten uskomukset syntyvät usein samalla kahden pysähdyksen taktiikalla. Jos lätkänpelaaja on kahdesti ennen voittopeliään syönyt minttupastilleja, hän popsii jatkossakin minttupastilleja. Kaksi kertaa riittää vakuuttamaan, että valittu suunta on oikea ja validi. Mintulla voittoon!

Jari postasi blogiinsa kaksi videota peräkkäin. Kuulemma moni lukija (minä muiden mukana) kyseli, että ”tuleeko Pölli tästä -blogista nyt videoblogi?” Kaksi kertaa määrää jo suunnan.

Mitä tämä tarkoittaa?

Sitä, että annoin kasvosokeudestani haastattelun Hufvudstadsbladetille, mutta en voi antaa siitä enempää haastatteluja. Kaksi kertaa nimittäin jo määrää suunnan, enkä halua valtakunnan viralliseksi kasvosokeaksi.

Yksi kerta riittää nostamaan asian ihmisten tietoisuuteen – ja juuri se on oma tavoitteeni.

4 kommenttia

  1. Mutta o-ou, miten käy Teboilin, joka on liikkeellä yhden pysähdyksen taktiikalla?
    Eikö asiakas siis pitäisi tämän teorian mukaan houkutella liikkeeseen (tässä tapauksessa huoltamolle) kahdesti, jotta hän ottaisi tavakseen vierailla liikkeessä jatkossa säännönmukaisesti?

    1. Kahden pisteen idea ei itse asiassa oikeastaan liity (välttämättä) ihmisen kulutustottumuksiin, vaan nimenomaan ihmisen johtopäätöksiin. Päättelyketjumme on, että jos ensin on A ja sitten on B, niin kolmannen on pakko olla C. Teemme siis johtopäätökset kahden pisteen perusteella, vaikka se ei läheskään aina ole rationaalista.

      (Ja toki *saatamme* tehdä johtopäätöksiä myös yhden pisteen perusteella, mutta kahden pisteen perusteella johtopäätös syntyy lähes varmasti.)

    2. Ainakin Nesteen kannattaa houkutella asiakas katsomaan mainosvideonsa kahdesti jotta asiakas muistaa myös huoltamoketjun oikein eikä vain slogania. 🙂

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.