Nykyään yrityksen täytyy käyttäytyä kuin ihminen. Sen pitää viihdyttää, nöyrtyä, pyytää anteeksi ja ahertaa. Yrityksen pitää kertoa kuulumisistaan, jutella muitten kanssa ja tuntea asiakkaansa.

Odotukset ovat pahuksen kovat. Yritys ei nimittäin saa olla kuin mikä tahansa ihminen, vaan kuten täydellinen ihminen. Yritys ei saa suuttua, nälviä, masentua, pelätä, ilkeillä, nipottaa eikä harrastaa huonoa huumoria.

Mutta asiaan. Yritykset laskevat nykyään myös leikkiä. Tämä on näkynyt kuluneen viikon aikana Twitterissä.

Ensin Kesko tarttui keskusteluumme sukkahousuista:

 

Kesko Twitter sukkahousut

Sama kävi eilen Silja Linen kohdalla, kun vitsailimme yrityslahjoista ja bisnesidentiteetistä.

Twitter Silja Line mainoskynat

Mitä tämä kertoo Keskosta ja Silja Linesta? Pelkkää hyvää:

  1. Kesko ja Silja monitoroivat somepresenssiään, eivätkä vain odota, että heidät kutsutaan paikalle mainitsemalla @käyttäjätunnus.
  2. Kesko ja Silja ymmärtävät huumoria ja osaavat reagoida oikealla sävyllä.
  3. Kesko ja Silja tuntevat Twitter-etiketin eli twetiketin: toisten keskusteluihin saa puuttua.
  4. Kesko ja Silja ymmärtävät, että positiivinen mielikuva syntyy myös jutustelusta ja vitsailusta – aina kyseessä ei tarvitse olla varsinainen ostotapahtuma tai asiakaspalvelutilanne.

Nämä yritykset osaavat siis käyttäytyä kuin mukava ihminen.

Se on pahuksen vaikeaa joskus meille ihmisillekin.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.