Valmennus- ja konsulttialalla on joitain kirjoittamattomia Murphyn lakeja.

Konsultin laki nro 2: Joku vetää aina överit.

Annatpa minkä tahansa ohjeen, porukasta löytyy yleensä aina joku, joka nostaa säännön potenssiin kolme. Överi on siksi haastava osanottaja, että hän on innoissaan mukana ja äärimmäisen myönteinen, mutta lopputulos ei silti ole toivottu.

Kun sanot:

Lopettakaa asiakasviestinne persoonallisemmin kuin ”Ystävällisin terveisin” -vakiosettiin,

Överi ryhtyy heti kirjoittamaan:

Super-iloisin Yhteistyöterveisin ja Loistavan Kimmeltävää Uutta Vuotta toivottaen.

Kun sanot:

Asiakaskohtaamisissa empatia on tärkeää,

Överi alkaa välittömästi asiakkaiden kanssa ylisympaattiseksi:

Voi itkujuttu, että sulla on kurjaa noiden maksuhäiriöiden kanssa. Mua harmittaa ihan hitsisti sun tilanne, voisinpa mä auttaa… (Sortuu nyyhkytyksiin.)

Överin toimintaa on vaikea ehkäistä siksi, että ei voi tietää, kuka läsnäolijoista on Överi. Överiys ilmenee käytännön tekemisenä vasta valmennuksen jälkeen.

Paras tapa hillitä Överin toimintaa on antaa runsaasti esimerkkejä ja teettää harjoituksia. Siitä huolimatta Överi voi iskeä puun takaa.

 

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.