Vedän paljon koulutuksia bloggaamisesta ja sähköpostiviestinnästä. Näissä valmennuksissa toistuvat samat kysymykset vuodesta toiseen:

Mistä saan aikaa bloggaamiseen? Mistä saan aikaa sähköpostin hoitamiseen?

Vasta parin viime vuoden ajan olen tajunnut, että kyse ei ole osallistujan omasta ajankäytön tunaroinnista. Kyse on sen sijaan isommasta, yhteiskunnallisesta ongelmasta:

Metatyön määrä on kasvanut – ja toisaalta metatyön kanavointi on epäonnistunut.

Metatyö on siis työn teettämää työtä. Jos varsinaista työtäsi on rekan ajaminen, vastaavasti metatyötäsi on ajopäiväkirjan pito, ajojen aikataulutus, liukkaan ajon koulutukset ja ajo-ohjeiden vastaanottaminen. Jos taas varsinaista työtäsi on myynti, silloin metatyötäsi ovat esimerkiksi raportointi, ohjauspalaverit, suunnitelmat ja myynnin kehittäminen.

Metatyö on sitä työtä, jota ei olisi ilman varsinaista työtä.

Jokainen meistä tarvitsee jonkin verran metatyötä. Ilman sitä emme saisi ohjeita emmekä palautetta. Emme myöskään olisi tilivelvollisia kenellekään, vaan voisimme mellastaa kuin metsässä. Ilman metatyötä emme saisi koulutusta emmekä kehittäisi omaa työtämme.

Metatyön osuus on kuitenkin monilla aloilla kasvanut päättömäksi. Olen kysellyt koulutusteni osallistujilta, kuinka suuri osa heidän työstään on metatyötä. Pahimmillaan arviot ovat huidelleet 80-90 prosentissa.

Metatyön ongelma on se, että kun sitä tulee liikaa, tarvitsemme enemmän työntekijöitä hoitamaan varsinaisen työn.

Lääkäri-isäni pystyi aiemmin hoitamaan 15 potilasta päivässä, mutta nyt hän voi hoitaa enää vain 10. Muu aika menee raportointiin – siis metatyöhön.

Ei ihme, että meillä on lääkäripula. Ennen sadan potilaan hoitoon tarvittiin seitsemän lääkäriä, mutta nykyään heitä tarvitaan kymmenen.

Miksi metatyö on lisääntynyt?

Metatyö lisääntyy automaattisesti, kun organisaatio monimutkaistuu. Mitä enemmän hierarkiaa, prosesseja, tiimejä, projekteja ja tehtäviä, sitä enemmän vaaditaan suunnitelmia, palavereita, raportointia, viestintää ja ohjausta.

Samalla kun siirrymme suurkuntiin, isoihin konserneihin, yhdistettyihin vanhainkoteihin ja keskitettyyn hallintoon, lisäämme koko ajan metatyön tarvetta.

Toki metatyö lisääntyy myös silloin, kun toimialan lainsäädäntö tiukentuu ja valvonta lisääntyy. Siitä seuraa automaattisesti useampia raportointeja, tarkastuskäyntejä ja suunnitelmia.

Mitä tarkoittaa metatyön väärä kanavointi?

Sekoitamme monesti metatyön ja varsinaisen työn. Teemme asioita päällekkäin ja tuplaten, emmekä erota aina kätevintä kanavaa. Esimerkkejä on useita.

  1. Saatamme ensin tehdä suunnitelman ja sitten erikseen meilata sen eteenpäin. Sen sijaan jos kirjoittaisimme saman suunnitelman suoraan intran blogiin, se olisi kerralla sekä laadittu että viestitty.
  2. Usein käytämme edestakaista sähköpostikeskustelua aikataulutuskanavana, vaikka sama metatyö hoituisi joko automaattisilla kalenterikutsuilla tai Doodlella.
  3. Joskus taas yritämme keskustella sähköpostilla valtavia asiakokonaisuuksia läpi, ja kirjeenvaihtoon tuhraantuu kymmeniä päiviä ja kymmeniä meilejä. Tosiasiassa saman asian olisi voinut ratkaista tehokkaammin tunnin palaverilla.
  4. Monessa organisaatiossa vaaditaan saman metatyön tekemistä moneen kertaan. Samat tunnit pitää kirjata kolmeen paikkaan: myyntiseurantaan, tuntiraporttiin ja asiakaskirjanpitoon. Samat matkat pitää kirjata sekä laskutusjärjestelmään että palkanlaskentaan. Samat suunnitelmat pitää kirjata intraan, kiintolevylle ja meiliin. Tässä auttaisivat järkevät sähköiset järjestelmät.
  5. Pidämme herkästi tunnin tapaamisia, vaikka vartti riittäisi. Joskus taas kokoonnumme yhteen tavan vuoksi, vaikka viikkopalaverin voisi siirtääkin.
  6. Tilaamme automaattisesti koko päivän mittaisen koulutuksen, vaikka puolikas päivä olisi tehokkaampi. Lähdemme ideariiheen viikonlopuksi Leville (koska se on hauskaa), vaikka päivä lähiseudun kokouskartanossa ajaisi saman asian.

Miten järkeistän metatyötä?

Olen kehitellyt metodia, jolla voi vähentää turhaa metatyötä ja nopeuttaa tarpeellista metatyötä. Se sisältää kahdeksan vaihetta.

  1. Listaa varsinaiset työsi ja metatyösi kuluneen kahden viikon ajalta.
  2. Paljonko niihin kumpaankin menee aikaa?
  3. Tutki hetki itseäsi. Kummasta pidät enemmän? Onko sinulla vaikeuksia luopua metatyöstä?
  4. Vertaa metatyön ja varsinaisen työn suhdetta. Juttele pomosi* kanssa siitä, onko suhde järkevä.
  5. Mitä metatöitä voisit järkeistää? Onko seassa päällekkäisiä touhuja?
  6. Mitä kanavia käytät metatyöhön? Olisiko olemassa toimivampia kanavia?
  7. Millaisen lopputuloksen haluat? Mihin prosenttilukuun metatyön pitäisi asettua?
  8. Kokoa itsellesi nakkilista, jolla saat metatyön kohtuulliseksi.

* Vaikka olisit itse oma pomosi, sinulla ei ole yhtään sen helpompaa tässä keskustelussa.

Huomasitko? Koko äskeinen lista on metatyötä – siis oman työn kehittämistä. Se on kuitenkin tärkeää metatyötä, joka auttaa vähentämään turhaa puuhaa.

Olen itse tässä vasta kehitysasteella. Tavoitteenani on tarkkailla oman metatyöni määrää ja pitää se kohtuullisena. Olen viime aikoina lyhentänyt meilejäni, yksinkertaistanut tarjouksiani, vähentänyt valmennusten jälkityötä ja siirtänyt joitain puuhia upealle toimistoni yleiskoneelle Leealle.

Askel työstä metatyöhön on luvattoman lyhyt, mutta askel takaisin on pahuksen pitkä.

6 kommenttia

    1. Tiina, mielestäni sähköpostien arkistointi ja inboxin siivoaminen on juuri pahimman sortin metatyötä.

      Me Edisteellä siirryimme muutamia vuosia sitten käyttämään Googlen postijärjestelmää. Perusidea on se, ettei sähköposteja tarvitse tuhota, siirrellä ja lajitella. Kaiken voi jättää inboxiinsa tästä hamaan tulevaisuuteen, koska viestit löytyvät haun avulla aina kuitenkin. Lisäksi niihin voi liittää myöhempää hakua helpottavia lippuja ja lappuja, jos siltä tuntuu.

      Omasta inboxistani löytyvät kaikki sähköpostini ja niiden kaikki liitteet vuodesta 2000 alkaen. Niitä on tietysti kymmeniätuhansia. Tilaa ne vievät tässä vaiheessa vasta puolet käytössäni olevasta 25 gigatavusta.

      Säästän vuosittain päiväkausia työaikaa vain siksi, että entiset, jatkuvat sähköpostin arkistointisulkeiset ovat niin mennyttä aikaa.

      1. Kiitos Tiinalle linkistä ja Jarille tarkennuksesta!

        Postauksen kirjoittaja Veera Luoma-aho on monine vinkkeineen ihan oikeassa: kannattaa vastata nopeisiin asioihin heti ja kannattaa deletoida turhat viestit heti.

        Jarilta tuli loistava idea tuon kansioinnin sijaan. Taidanpa ryhtyä toteuttamaan samaa ”inbox 20 000” -metodia. Nykyajan meilissä on niin kätevät hakutoiminnot, että kansiot ovat tosiaan aika turhia.

  1. Kattis, osut taas kerran asian ytimeen!

    Paatunut byrokraatti ei varmasti tajua kirjoituksestasi paljon mitään. Koko hänen työnsä on saattaa olla metapuuhastelua. Toki se saattaa olla välttämätöntä esimerkiksi lakien noudattamiseksi, mutta silti.

    Mutta jos kuuluisan Peter F. Drucker -vainaan ajatuksiin on uskomista, firmalla on lopulta vain kaksi välttämätöntä tehtävää: tuotekehitys ja markkinointi. Amerikkalaiseen tapaan myös myyntityö sisältyy markkinointi-sanaan. Kaikki muu on metaduunia.

    Olin hiljattain tilaisuudessa, jossa johtaja kertoi porukoilleen uusista myynnin tavoitteista. Sen lisäksi hän totesi, ettei myyntityöhön ole varattu aikaa tai rahaa. Eikä siihen ollut oikeastaan organisaatiotakaan. Toisin sanottuna hän taisi olla sitä mieltä, että jopa myyntityö on metatyötä, jonka pitäisi hoitua jotenkin itsestään ja iltahommina.

    1. Kiitos Jari!

      Järkytin vuosi sitten eräässä tilaisuudessa viestintäalan ihmisiä väittämällä, että viestintä ei ole firman ydintoiminto. Sen sijaan myynti on ydintoiminto, ja kaikki muut ovat tukitoimintoja.

      Jos meillä ei ole laittaa myyntityöhön tekijöitä saati aikaa, ihmiset kuluttavat päivänsä pelkässä metatyössä. Se taas ei pitemmän päälle elätä mitään firmaa.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.