Millainen sisäinen somekilpailu sopii yritykselle?

Asiakkaani haluaa aktivoida työntekijöidensä someläsnäoloa. He olivat sopineet vapaaehtoisesta kilpailusta. Pääpalkintona oli liput Nordic Business Forumiin – eli aika mahtava palkinto. Kilpailussa on kaksi kriteeriä: Linkedin-verkoston kasvu kesän aikana sekä Linkedin-päivitysten määrä kesän aikana.

Ehdin nopeasti kommentoida kilpailua asiakkaalle, sillä kuulin kisasta juuri ennen puheenvuoroani. Jäin pohtimaan, että ensinnäkin someläsnäolon pitäisi perustua useampaan (ja googlattavampaan) kanavaan. Ehdotin lennossa, että myös Twitter-verkoston kasvua pitäisi mitata. Perustelin ehdotustani sillä, että Twitter on työelämän viestintäkanava ja yksi kätevimpiä kriisiviestinnän välineitä. Sen käyttö pitäisi opetella ajoissa eikä vasta hätätilanteen sattuessa.

Puheenvuoroni jälkeen aloin pohtia kriteerejä tarkemmin. Jos halutaan innostaa ihmisiä someen kilpailun avulla, mitkä olisivat tehokkaimmat kriteerit? Onko määrän mittaaminen fiksua? Voisiko joku ryhtyä klikkailemaan verkostoonsa keitä sattuu ja spämmäämään tilapäivityksiä vain kilpailun tähden? Entä millaiset kriteerit todentaisivat sitä laatua, jota asiakkaani haluaa verkossa ilmentää?

Niinpä keksin päästäni oman kuvitteellisen kilpailun. Jos minulla olisi iso ja tunnettu yritys, tekisin kilpailusta seuraavanlaisen:

  1. Asiantuntijapostaus omaan blogiin tai työnantajan blogiin tai vieraspostaus oman alan asiantuntijablogiin: 3 pistettä.
  2. Asiantuntijavideo julkisen jakeluun: 3 pistettä.
  3. Diaesitys Slideshareen omalle tai työnantajan tilille: 2 pistettä.
  4. Kohdat 1–3: jokaisesta täydestä sadasta luku- tai katsomiskerrasta 0,5 pistettä lisää.
  5. Julkinen auttaminen esim. Facebook-avunpyynnössä tai Twitter-sorsastuksessa, jossa avun saaja kiittää ja on tyytyväinen: 0,5 pistettä.
  6. Median haastattelu työhön liittyvästä teemasta: 20 pistettä.

Nämä kriteerit palkitsevat siis enemmän sisällöstä ja laadusta kuin seuraajista tai määrästä. Muitakin kriteereitä tulee toki mieleen, mutta kilpailun on oltava yksinkertainen.

Asiakkaallani kilpailuaika on 1.6.–15.9.2017. Jos he sattuvat lähtemään mukaan näillä kriteereillä, lisään syyskuussa kommentteihin heidän huipputyyppiensä saamat pisteet.

Kerro oma kantasi

Kommentoi

Kommentointiohjeet »

Ei oo totta -blogin kommentointiohjeet

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.