Paljonko lukijoita Facebook ja Twitter tuovat EOT:hen? Teoriani on, että vaikka Facebook tuo somekanavista eniten liikennettä, Twitterin osuus on erityisen pieni kuluttajapostauksissa.

Veikkaan, että ammattilaispostauksissa Twitterin ja Facebookin tuomien kävijöiden suhdeluku on 2:3, kun taas kuluttajapostauksissa Twitterin ja Facebookin suhdeluku on 1:5.

Teoriani kaipaa tietenkin vahvistusta, joten päätin testata sen kestävyyttä edes pienellä otannalla. Poimin joulukuusta alkaen kolme kuluttajapostausta ja kolme ammattilaispostausta ja kurkkasin tilastoja.

Postausten jako kahtia oli tosi hankalaa. En voinut ottaa sekaan mitään erityisen suosittua postausta, vaan yritin etsiä lukijamääriltään suhteellisen tasaiset tekstit. Päätin lopulta valita ronkittaviksi seuraavat:

Kuluttajapostaukset

Ammattilaispostaukset

Ajanjaksoja en saa millään yhtenemään, koska aina ajoittain mielessä ovat enemmän ammattiasiat, ja joskus taas yksityiselämän tunaroinnit.

Mutta asiaan: oliko oletukseni liikenteen lähteistä totta? Oheisessa kaaviossa ovat suoraan postauksiin tulleet viittaukset, ei Google-osumat eivätkä blogin etusivulle osoittavat linkit.

Liikenteen lahteet

Olin siis oletukseni kanssa enemmän metsässä kuin mursu männikössä.

Teksteistä vain kirjankansipostaus ja vegaanihaastepostaus tukivat oletustani. Lopuissa suhdeluku pysyi varsin samana: Twitter tuottaa 30–50 % siitä kävijämäärästä mitä Facebook, olipa kyse B2B- tai B2C-aiheesta.

Turhautuneena ryhdyin tutkimaan, näkyykö olettamani ero Twitterin retweettauksissa eli ritvauksissa ja Facebookin jaoissa. Otin aineistoksi omat automaattisyötteeni kumpaankin palveluun.

Ritvaukset ja jaot

Nyt näkyy pieni ero, mutta otanta on niin säälittävän pieni, että tilastotieteen professorit saavat kaaviostani paniikkikohtauksen.

Petyin oletuksiini sen verran pahasti, että tein meemin.

Todisteet

5 kommenttia

  1. Nyt on selkeän esityksen apostoli vähän harhateillä. Esität oman arviosi suhdelukuina ja tilaston diagrammina, jossa ei ole esin prosentuaalista jakaumaa vaan totaaliosumista kertova määrä. Tyhmä lukija täällä ei osaa tulkita helposti. Merkittäköön tämä täten kuluttajareklamaatioksi.
    (ps. ei niin pientä pilaa, ettei totta toinen puoli, mutta liitä tähän kuitenkin mielessäsi riittävä määrä mielestäsi sopivia hassuja hymiöitä ja kimmeltävä yksisarvinen 😉 )

  2. Mä en ole nyt varsin mitannut, mutta noin 3 vuotta sitten, vanhan blogin kanssa, jota päivitin joka päivä, FB toi käyntejä noin 20 kertaa enemmän kuin twitter, suhteutettuna seuraaja määrään.

  3. Oma blogini käsittelee IT palvelunhallintaa eli aika teknistä juttua. Tärkein liikenteen tuoja on Google, mutta jos hakukoneet unohdetaan niin LinkedIn on 46%, Facebook 45 % ja Twitter 9%. Olen itse hyvin passiivinen LinkedInissä mutta postaukseni menevät automaattisesti sinne ja Twitteriin. FB:ssä julkaisen nykyään itse ja vain yhdessä suht aktiivisessa alan keskusteluryhmässä.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.