Sain Silja Linen kanta-asiakaslehden. Bonuspisteitä oli koossa niin reilusti, että ajattelin varata risteilyn.

Huomasin hintataulukot, joissa esiteltiin risteilyjen pistehinnat.

Joka paikassa oli sama pahuksen tarkennus:

Katso tarkemmat tiedot: www.clubone.fi.

Ympyröin kaikki nettiosoitteet. Niitä oli yhdellä aukeamalla yhdeksän.

Silja Linen asiakaslehdessä on nettiosoite yhdeksän kertaa yhdellä aukeamalla.

Nähtävästi määrällä oli yritetty kompensoida laatua. Jokaikinen nettiosoite johti nimittäin palvelun etusivulle, josta surffaajan pitää sitten itse kaivella esiin oikea alasivu.

Mitä tuumaat, kumpi on lukijaystävällisempi tapa ilmoittaa nettiosoite lehdessä?

Katso peruutusehdot osoitteesta www.clubone.fi.

Katso peruutusehdot osoitteesta www.clubone.fi/peruutusehdot.

Kannatan jälkimmäistä.

Mutta ei. Silja ei millään voi vinkata minua pitemmälle, vaan aina vain etusivulle. Sieltä sitten etsin epätoivoisesti oikeaa tietoa ja klikkailen tuskastuneena yläpalkkia, sivupalkkia, alasvetovalikoita, otsikoita, kuvalinkkejä ja bannereita.

Lopuksi soitan maksulliseen palvelunumeroon.

Aion tietenkin kostaa tämän.

Kun Silja kysyy minulta puhelinnumeroa, aion antaa äitini numeron. Siihen soittamalla Silja saa äidiltäni isäni numeron. Hän taas luovuttaa vuoron serkulleni, joka lopulta ohjaa Siljan nettisivuilleni. Sieltä löytyy puhelinnumeroni, heti ylälaidan valikon viidennen painikkeen takaa.

9 kommenttia

  1. Voin kuvitella tämän. Laivayhtiöiden nettisivut ovat tavallisesti todella tuskastuttavia kokemuksia – mikään ei toimi intuitiivisesti. Tämän takia sellainenkin periaatteessa yksinkertainen asia kuin Tallinnan-matkan varaaminen voi muotoutua hyvin monimutkaiseksi. Nettivarauspalvelu tarjoaa väkisin päiväristeilyä, kun haluaisin yhden yön, ja suostuu varamaan vain kahdelle aikuiselle, vaikka meitä olisi kolme. Viimeksi Eckerö Line oli ainoa, jossa varaus onnistui näillä spekseillä ilman täydellistä hermojen menetystä. (Yhtäkkiä ei ollut enää mitään väliä sillä, että paatti on kauhea.)

  2. Siljan nettivarauspalvelu vetää myös pointsit kotiin. Matkustajan syntymäpäivää valitessa ponnahtaa auki pop-up-kalenteri, jossa on oletuksena kuluva päivä. Kalenteri antaa valita vain siihen ajanhetkeen kuluneita päiviä, ei tulevia. Jos esimerkiksi avaa kalenterin elokuussa 2012 ja on syntynyt syyskuussa, joutuu ensiksi vaihtamaan vuoden oikeaksi, jotta pääsee selaamaan syyskuun kalenteria, eikä valita nopeasti napsauttamalla oikean päivän ja vaihtaa lopuksi vuoden oikeaksi. Tämän voisi varmaan hoitaa myös vaikka alasvetovalikoilla pv-kk-vuosi.

    Lisäksi nettivaurauksen yhteydessä voi varata yksittäisiä ruokailuita (esim buffet klo 17 tai klo 20 kattaus tjsp). Mikäli kuitenkin ottaa ateriapaketin (esim aamiainen + päivällinen), ei pöytävärausta haluttuun kattaukseen voi tehdä – tämä on tehtävä erikseen maksullisessa puhelinpalvelussa. Ateriapaketti myöskin räjähtää useammaksi tuotteeksi ostoskoriin, 2 aamiaista + 2 päivällistä muuttuu 1x aamiainen, 1x aamiaiskuponki 1x lounas (jota ei edes tarjoilla) ja 1x päivällinen. Vielä kummallisemmin kolme tämmöistä settiä muuttui 17 eri tuotteeksi tilausvahvistuksella.

    VR on varmaan saanut tarpeeksi lokaa sivuston käytettävyydestä, joten voisi Silja olla seuraavana testilistalla…

  3. Laura ja Lauri, minulla on aivan vastaavia kokemuksia Siljan varausjärjestelmästä. Tuskaa on.

    Mokia on useita:

    1) Toistaiseksi en ole koskaan onnistunut varaamaan matkaa, jos se on pisteillä maksettava, vaan olen aina joutunut soittamaan maksulliseen puhelinpalveluun.

    2) Joskus ohjelma on vaatinut kaikilta matkustajilta Club one -numeron. Jos jollakulla seurueesta sitä ei ole ollut, varauksen teko on tyssännyt siihen.

    3) Pöytävarausten teko tiettyyn kellonaikaan on takunnut tuskaisella tavalla.

    4) Jos peruuttaa varausjärjestelmässä edelliselle sivulle, annetut varaustiedot joskus säilyvät, joskus katoavat. On raivostuttavaa syöttää samoja tietoja yhä uudelleen lomakkeelle.

    Ainoana bonuksena mainittakoon se, että kun annan Club one -numeroni, ohjelma täyttää automaattisesti koko perheen nimet ja syntymäajat varauslomakkeeseen.

  4. Koetapas perua lehtitilaus netin välityksellä. Siinä on haastetta kerrakseen. Voisin sanoa kuin Tauno Palo krapulan hoidosta krapularyyllä: ”Useasti olen yrittänyt – kerran olen onnistunut”

  5. Vaihdoin keväällä ammattiyhdistystä, mutta eroamista entisestä yhdistyksestä netin välityksellä oli mahdotonta. Liiton sivuilta ei löytynyt oikeastaan mitään ohjetta eroamiseen. Lopulta älysin kirjoittaa ihan vanhanaikaisen kirjeen liittoon. Liittyminen uuteen yhdistykseen kävi kätevästi netissä. Pari viikkoa sitten aloin saada entisestä yhdistyksestäni Hyvä Eläkeläinen -kirjeitä ja sähköposteja. Laitoin yhdistyksen virkailijalle ystävällisen s-postin, jossa ilmoitin, etten ole eläkeläinen enkä kuulu yhdistykseen. Lopulta sain puhelinsoiton, ja nuori virkailijakaveri yritti väittää, että olen muka eläkeläinen. Sain asiani onneksi hoidettua ja lopetimme puhelun ihan riidatta.

  6. Kiitos kommenteista!

    Useimpien organisaatioiden sivuilla onnistuu kohtuullisen helposti ostaminen, tilaaminen ja liittyminen. Sen sijaan äärimmäisen vaikeaa on eroaminen, keskeyttäminen ja peruminen.

    Nämä viimeksi mainitut toiminnot on yleensä piilotettu nettisivuille paremmin kuin vankilatuomio viranomaisen ansioluetteloon.

  7. Siljan sivuilta on myös mahdotonta varata invahyttiä neljälle hengelle. Siis vaikka hyttejä on vapaana ja hyttiin mahtuu kyllä helposti neljä henkeä, etenkin kun matkassa on alamittaisia. Tuntikausien nettiveivauksen ja turhauttavien maratonpuheluiden jälkeen selvisi, että invahyttejä kyllä löytyy, kun vaan tietää hakea niitä KOLMELLE hengelle. Tämä pitää siis asiakkaan itse tietää, asiakaspalvelussa tätä ei osata. Tolkuttoman väännön jälkeen koko varaussotku siirtyi asiakaspalvelun esimiehelle, joka lopulta osasi ratkaista tämän tilanteen ja hytti saatiin varattua. Luonnollisesti tämän voi hoitaa vain maksullisessa ja tukkoisessa asiakaspalvelussa (joka ei osaa palvella), netissä ihan mahdotonta, muuten pitää jättää joku kersoista rannalle.

    Ihmettelisin muuten, että pitääkö sinne Siljalle sitten änkeä, kun se tehdään niin tuskaiseksi, mutta kun tuppaavat tunkemaan aina jotain ilmaiskuponkeja, joilla pääsee lasten kanssa kivasti reissuun erityisen edukkaasti.

    1. Äh, aikamoinen rumba.

      Olen siinä mielessä Silja-fani, että tykkään (uusista) laivoista, laivojen ravintolatarjonnasta ja ylipäätään risteilyistä. Palvelu on aina laivalla ollut hyvää, ja olemme saaneet rahoille vastinetta.

      On pirullisen harmillista, että matkan varaaminen Siljalta on hitaampaa ja kivuliaampaa kuin keskiaikaiset kidutuskeinot.

  8. Olen kerran jatkanut vuoden lehden tilausta vain siksi, että tilauksen peruminen oli niin työlästä. Tänä vuonna ryhdyin toimeen, ja lähetin asiakaspalveluun allekirjoitetun kirjeen 1. luokassa. Lisäksi pyysin, että saamani lasku mitätöitäisiin, ja minulle lähetettäisiin uusi lasku, jolla voin maksaa yhden saamani lehden numeron uudelta tilauskaudelta. Oletan saavani paluupostissa nyt kaksi lehteä ja karhukirjeen maksamattomasta laskusta. Kenties myös perintätoimistosta otetaan yhteyttä.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.