Aucorin hallituksen jäsenenä olen istunut tulisilla hiilillä muutaman viikon. Meneillään on ollut kiinnostava neuvottelu yrityksen laajentumisesta.

Tänään kaupasta tuli totta. Aucor osti hämeenlinnalais-helsinkiläisen Mediatavastin liiketoiminnan, ja yritykset siirtyvät nyt yhdessä keskiraskaaseen WordPress-toteuttajien sarjaan.

Hämeenlinnalaisena tunnen myös Mediatavastin Rami Aaltosen, joten innostuin heti kun neuvotteluista puhuttiin ensimmäisen kerran. Aucorin ja Mediatavastin ote ja laatukäsitys ovat samanlaisia, joten kummankaan muuttoautosta ei juuri tarvitse karsia tavaraa pois.

Yrityskaupan tuloksena on firma, jolla on 11 ammattilaisen kokoonpano, 800 000 euron liikevaihto ja kolmen toimiston ketju Turussa, Hämeenlinnassa ja Helsingissä.

Kauppa julkistettiin tänään Aucorin blogissa.

* * *

Yhdestä asiasta olen huolissani. Kaupassa yhdistyvät myös Turun ja Hämeenlinnan murteiden pahimmat puolet. Mitä asiakkaat sanovat, jos tarjoomaan tulee ”hianoi palavelutuatteit”?

9 kommenttia

  1. Kuulostaa erinomaiselta tavalta hakea kasvua!

    Jos Helsingin toimistoa ollaan päivittämässä, on syytä muistaa, että sieltä puuttuu vielä kunnollinen linna.

    Onko tulevana vahvuutena yhdistää hämäläinen rivakkuus varsinaissuomalaiseen joviaaliuteen?

    1. Ajan vahvasti sitä vaihtoehtoa, että kaikki Aucorin toimistot sijoitetaan johonkin linnaan. Seuraavassa hallituksen kokouksessa otan esille Savonlinnan potentiaalisena sijoituspaikkana.

      1. Savonlinna on kaupunki, ei linna. Muuten kyllä idea on hyvinkin kannatettava. Torniin saisi aika mahtavan toimiston. Mutta miten toimari saa kulmahuoneen pyöreästä tornista?

  2. Ihan vain pieni huomio: On hienoa, että on syntynyt kova WordPress-talo, mutta vaikka WordPress-talo on varmasti tarkkaan harkittu profiili, sellainen kuulostaa rajoittuneelta. Se on vähän kuin viestintätoimisto, joka on kova Facebook-talo, metsuri, joka on kova Husqvarna-moottorisahamies, kuljetusliike, joka on kova Volvo-osaaja tai ohjelmistokehitysfirma, joka on suvereeni Symbian-kehittäjänä. WordPress on kuitenkin vain väline. Välineet vaihtuvat. Suosikit muuttuvat. Välinesentrinen yritys on kovin haavoittuva. Olisi muutenkin mukavaa, että palveluntarjoajat miettisivät millainen alusta sopii kuhunkin tarpeeseen tunkematta kaikkea WordPressiin. Mutta luultavimmin sellaisiakin yrityksiä on markkinoilla.

    1. Moi Matti! Suomessa ongelma on enemmänkin se, että toimistot tekevät sekametelisoppaa, erikoistumatta juuri mihinkään. Ja vaikka WordPressiin keskittymisessä on omat riskinsä, tekemistä varmaan riittää vähäksi aikaa. Kaikista netin julkaisujärjestelmillä pyörivistä sivustoista 60 % on tehty WordPressillä.

      Ymmärrän silti mitä tarkoitat. WordPress on tällä hetkellä nousujohteessa, ja viiden vuoden kuluttua se voi olla joku muu. Silloin täytyy miettiä suuntaa uudestaan.

      Ja samaa mieltä olen siitäkin, että pitää miettiä mikä väline toimii asiakkaan tarpeisiin. Läheskään aina se ei ole WordPress.

    2. Janne ehtikin jo vastata, ja itse ajattelen aivan samalla tavalla kuin hän: jos yrittää hallita kaikki työkalut, ei lopulta hallitse mitään.

      Olen tehnyt vastaavan rajauksen omassa bisneksessäni. Koulutan tiettyjä viestinnän aloja, mutta olen jättänyt pois esimerkiksi mainoskirjoittamisen, viestinnän strategiat ja tiedotteen kirjoittamisen. En myöskään opeta suomea vieraana kielenä maahanmuuttajille, koska osaamiseni ei riitä siihen.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.