Menin viranomaisen nettisivuille. Vuorovaikutustilanne eteni näin:

Sähköinen lomake

Jee, kerrankin jotain digitaalista! *klik*

Tervetuloa käyttämään sähköistä lomaketta. Se on täällä.

Jiihaa! *klik*

Pääset sähköiseen lomakkeeseen täältä.

Hmm. *klik*

Sähköinen lomake avautuu alla olevasta painikkeesta.

Prkl. *klik*

Täytä tämä sähköinen lomake.

Okei. *kirjoittaa*

Ja nyt voit tulostaa tämän sähköisen lomakkeen, allekirjoittaa sen ja lähettää sen meille postissa.

Digitalisaatio. Se kyllä keventää byrokratiaa.

 

15 kommenttia

  1. Toinen julkishallinnon palvelu:

    Mene sivulle julkishallinnon sivulle
    Etsi oikea kohta (ajanvaraus)
    Kirjaudu pankkitunnuksilla
    Valitse ajanvaraus
    Valitse palvelu
    Valitse ”varaa-aika”
    Valitse yksikkö josta haluat ajan varata (vaihtoehtoja 3, kahteen ei voi varata koska ovat remontissa, mutta tätä infoa ei lue missään)
    Päädy lopulta itsellesi hankalimman yksikön varauskalenteriin
    Valitse ajankohta
    Klikkaa läpi jokainen mahdollisesta (11kpl) vastaanottohuoneesta yksitellen ja yritä löytää aika joka sopii sinulle. Siis huonekohtaisesti. Huoneiden järjestys 1-11 myös vaihtelee sivulla sen mukaan mikä huone on sinulla tarkastelussa, eli jos et ole tarkkana, katsot samaa huonetta monta kertaa.
    Varaa aika

    1. Mä ryhdyn isona kehittämään viranomaisten nettisivuihin lisää mutkia. Tavoitteena on vähintään kolme turhaa klikkausta per vaihe. Musta tulee Suomen ensimmäinen epäkäytettävyysasiantuntija.

  2. Jep. Voipi olla välivaihde. Asia hoituisi sähköisesti, mutta lainsäädäntö edellyttää suostumusta tai dokumenttia asiakkaalta, että tahtotila on aito. Viranomaisen pitää todistaa kansalaisen tahtotila . 🙂

    1. Tämähän hoituisi verkkopankkitunnuksilla, mutta kyseinen viranomainen ei ilmeisesti ole vielä kuullut niistä. 🙁

      1. Toiset tahot taas ovat perin ihastuneita tunnistautumiseen. Ilokseni tunnistaudun pankkitunnuksilla joka kerta kun ilmoitan lapseni päiväkotiin, mihin aikaan tenava on ensi viikolla paikalla. Nämähän ovat tosi luottamuksellisia tietoja, joita sankat joukot halajavat.

      2. Se on kivampaa laittaa erilaisia klikkausjuttuja 🙂 Ainakin osa luovuttaa ja taas on enempi vapaita aikoja.

    2. Sähköinen allekirjoitus on yhtälailla pätevä kuin mustekynälläkin paperille raapustettu. Lisänä tulee se että näissä käytetään vahvaa tunnistautumista(mobiilivarmenne/pankkitunnukset). Minusta se on luotettavampi kuin paperille kirjattu allekirjoitus joka skannataan ja lähetetään sitten sähköpostin liitteenä.

      Disclaimer: Työskentelen yrityksessä joka kyseistä palvelua myy.

      1. Mäkin olen ehdottomasti sähköisten allekirjoitusten ja biotunnisteiden kannalla. Paperisissa on liian iso huijauksen vaara:

        Ensinnäkin kuka tahansa voi skannata olemassaolevasta sopparista kynällä tehdyn allekirjoituksen, liittää sen keksittyyn pdf-asiakirjaan ja sitten meilata sen eteenpäin.

        Toinen, vielä helpompi tapa (tuossa yllä kuvaamassani tapauksessa) on ottaa kenen tahansa ihmisen tiedot ja sutaista itse keksitty allekirjoitus alle. Eihän viranomainen tiedä, miltä kyseisen ihmisen käsiala oikeasti näyttää, joten mikä tahansa suhero kelpaa. Tällä toimenpiteellä pystyisi aktivoimaan toisille ihmisille maksullisia tilauksia eri palveluihin.

  3. Hmm… systeemin suunnittelussa on kai sovellettu sitä uutta ”palvelumutkailua”.

    1. Kuulostaa hyvältä toimintatavalta! Siihen kannattaa yhdistää myös monikanavainen asiakaspolveilu, tarkka tietoturhaperiaate sekä FaaS (Failing as a Service).

  4. Olihan tuossa se hyvä puoli, että tulee lomakkeen kentät täytettyä siistimmällä käsialalla. Ainakin minun kynäilyn kanssa noinkin vähän sähköinen on hyödyksi.

    Pitää ajatella posetiivia.

  5. OP-Pohjolasta kyselin autovakuutustarjousta. Vastaavat vain omilla sivuillaan, jonne pitää kirjautua pankkitunnuksilla. Ilmeisesti vastaus kysymykseen ”mitä tämänlaisen auton vakuutus maksaa” on niin supersalainen että vaatii vahvennetun henkilövarmistuksen. (lisäksi sitten alkoivat niuhottaa siitä, että vakuutus menisi työsuhdeautossa työantajan maksettavaksi – on kuulemma täysin mahdotonta, että tarjouksien kyselijä ja vakuutuksen maksaja ei ole sama. Siinä vaiheessa päätin, että pitäköön tunkinsa, vastauksia ja halukkaita vakuuttajia löytyi kyllä muita)

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.