On pakko uskoa paholaiseen, koska puhelinvastaajakin on olemassa.

Erityisesti tietotyössä puhelinvastaaja tuhlaa molempien osapuolten aikaa, ilman että kukaan hyötyy. Homma menee näin:

  1. Emppu soittaa Karolle. Karo ei vastaa. Puhelu siirtyy vastaajaan.
  2. Emppu käyttää aikaansa, kun hän kuuntelee Karon vastaajatiedotteen.
  3. Emppu käyttää aikaansa, kun hän sanelee viestinsä vastaajaan.
  4. Karo huomaa saaneensa vastaajaviestin. Karo käyttää aikaansa, kun hän kuuntelee saamansa viestin. (Hän saattaa myös joutua etsimään kännykkä korvallaan kynää ja paperia muistiinpanoja varten.)
  5. Karo soittaa takaisin Empulle. Emppu ei vastaa. Puhelu siirtyy vastaajaan.
  6. Karo käyttää aikaansa, kun hän kuuntelee Empun vastaajatiedotteen.
  7. Ja niin edelleen, loputtomiin.

Oma vastaajatiedotteeni kuuluu jotensakin näin:

Tässä on Katleena Kortesuo, moikka. Älä turhaan jätä viestiä vastaajaan, koska en kuuntele niitä. Voit yrittää soittaa mulle uudelleen, pistää tekstaria samaan numeroon tai lähettää meiliä katleena ät eioototta piste fi. Iloista päivää!

Taistelen tietotyöläisten pelsepuupia vastaan antamalla kaksi vinkkiä.

  1. Muuta oma vastaajatiedotteesi: pyydä, että soittaja ei jättäisi viestiä. (Personoitu vastaajatiedote kannattaa silti olla olemassa, jotta sinulle soittanut tietää valinneensa oikean numeron. Muuta virkaa sillä ei ole.)
  2. Jos soitat jollekulle, älä jätä vastaajaviestiä. Pistä mieluummin tekstari, jossa on asiasi. Voit myös tavoitella ihmistä somessa – tai hätätilassa meilillä.

Ja näin olemme karkoittaneet paholaisen puhelimista.

11 kommenttia

    1. Nimenomaan näin. Itselläni ei ole ollut vastaajaa käytössä kännykässä ollenkaan enää ainakaan 15 vuoteen.

    2. Tähän on syy: kakkoskohdan sulkeet. Vastaajaviestin ansiosta soittaja pystyy varmistamaan, että numero kuului oikealle ihmiselle.

      Mun työssäni on kyse usein kriisiviestinnästä. Soittaja ei välttämättä uskalla laittaa tekstaria, ellei ole aivan varma siitä, että se menee oikeaan numeroon.

  1. Toinen melkein samaa sarjaa oleva on puhelun koputuksen viesti ”tavoittelemanne henkilö puhuu toista puhelua, odottakaa sulkematta puhelinta”. Itse tuon tulkitsen aina ja toivon että myös minulle soittavat tulkisevat ”tavoittelemanne henkilö puhuu toista puhelua. Numerosi on tallennut vastaamattomana puheluna, voit sulkea puhelimen ja hän palaa asiaan vapauduttuaan”.

    1. Teppo, totta mooses.

      En ikinä jää odottelemaan koputukseni kanssa, koska toisella voi olla supertärkeä puhelu meneillään, jolloin minä odotan puoli tuntia korva kuumana.

  2. Väärin. Vastaimeni karsii asialliset ja asiattomat soittajat. Vastaus: ”Matti Sunell. Jätä viesti.” (2 sekuntia). Asiallisen soittajan viesti: ”Tässä Jami Jomppanen. Pääsetkö keikalle 11.9. kello 19? Soita 050 5555555.” (11 sekuntia). Kuunteluineen ja muistiinpanoineen proseduuri vie enintään minuutin (operaattorin robotti voisi kyllä puhua lyhyemmin). Kaupustelijat eivät jätä viestiä. Tekstiviestin näpyttely vie aikaa ainakin kuusinkertaisesti ja on piinaavaa.

    Meili on tietysti paras.

    Tänään muuten taskutieturini oli äänettömällä ja tärisi housuissani. Luulin ensin, että vatsani kurni, enkä tajunnut vastata. Puhelu meni vastaimeen, mutta soittaja ei jättänyt viestiä. Hänellä siis ei ollutkaan asiaa.

    1. Väärin. Se, että joku ei halua jättää viestiä vastaajaan ei läheskään välttämättä tarkoita että hänellä ei olisi asiaa.

      Itsekään en koskaan jätä viestejä vastaajiin ja hyvin harvoin soittopyyntöjä puheluun vastaavaan keskukseen tms. koska siitäkin päästään usein tuohon Katleenan kuvailemaan kierteeseen. Soitan kun itselleni sopii ja ellen tavoita puhelun vastaanottajaa, soitan seuraavana itselleni sopivana aikana uudelleen.

    2. Matti, kyse on varmasti kiinni myös tekstarin näpyttelynopeudesta. Itse olen siinä aika tehokas.

      Tekstarissa on sekin etu, että jos tavoittelemani ihminen on kokouksessa tai seminaarissa, hän pystyy vastaamaan tekstariin muttei pysty kuuntelemaan vastaajaviestiä.

  3. Monet nuoret ovat ajautuneet kuvailemasi vastaajarallin kaltaiseen kierteeseen upotessaan Whatsappin ääniviestien suohon. Niiden lähettely on melkein yhtä kätevää kuin soittaminen, vie aikaa vain tuplasti.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.