Työnkuvaani kuuluu kommentoida erilaisia mediaan ja viestintään liittyviä ajankohtaisia teemoja. Joskus teen sitä täällä blogissa oma-aloitteisesti, ja joskus toimittaja pirauttaa ja tekee haastattelun.
Lisäksi käyn muutaman kerran kuussa erilaisissa ohjelmissa kuten Maikkarin Pöllöraadissa, Radio Dein Jälki-istunnossa, Alfan Ukkola Expressissä ja yhteiskuntaa käsittelevissä podcasteissa.
Tälle roolille on oma englanninkielinen terminsä, pundit. Se kuvaa ihmistä, joka antaa silloin tällöin lausuntoja mediaan oman asiantuntemuksensa piiristä. Toimittajat puhuvat myös vakionaamoista ja neutraalimmin kommentaattoreista.
Median kuluttajat esittävät usein punditien roolista tietyt kuusi kysymystä. Minulta on tiedusteltu näitä ihan kasvokkain, mutta samoja teemoja pohditaan myös somessa ja keskustelupalstoilla.
Ohessa siis kuusi kuumaa kysymystä ja vastausta punditin puuhista.
1. Mitä haastatteluista maksetaan?
Helppo vastaus: tyypillisesti ei mitään. Moni luulee, että kommentaattoreilla on jokin free-sopimus tai vakiopalkkio, mutta todellisuudessa raha ei liiku lainkaan. Matkakulut toki maksetaan, mutta se on pelkkä kulukorvaus.
Punditin hommasta ei makseta, ja syitä on kaksi.
Ensinnäkin palkkio voisi vaarantaa Journalistin ohjeiden noudattamisen. Palkkion voisi pahimmillaan tulkita punditin lahjomiseksi, jolloin on riski, että pundit myötäilee toimittajaa eikä kerro aitoa näkemystään. Se taas heikentäisi yleisön mahdollisuutta saada oikeaa tietoa.
Toinen syy on konkreettisempi. Jos jokaiselle haastateltavalle ja punditille maksettaisiin, mediatalo olisi konkurssissa. Kun katsoo vieraiden virtaa aamutelkkareissa ja paneelikeskusteluissa, jokainen osaa laskea yhteen tuntipalkat. Jos kaikki yritykset veloittaisivat asiantuntijoidensa haastatteluista 100–300 euroa per tunti, kaupallinen kanava olisi selvitystilassa kuukauden sisällä.
Tiedän kolme poikkeusta punditien ja haastateltavien palkkiottomuuteen:
- Jokin juorulehti saattaa kyllä maksaa julkkikselle yksinoikeudesta uutisoida esimerkiksi häät. Kaikki tietävät, että takavuosina Seiska maksoi Matti Nykäselle, jotta sai lehteen pöyristyttäviä otsikoita. Punditit eivät tietenkään kuulu tähän maksukategoriaan, enkä suosittele kenellekään tällaiseen kyytiin nousemista.
- Jos asiantuntija buukataan punditiksi vaikkapa vaalilähetyksiin tai olympialaisiin kuukauden ajaksi ja hänen pitää tehdä massiivinen määrä taustatyötä, siitä voi saada ennalta sovitun korvauksen. Olen viimeksi saanut tällaisen korvauksen vuonna 2012. Maksajana oli Yle, ja summa taisi olla 1000–1500 euroa. Urheilupuolella palkkiot ovat käsittääkseni suurempia, koska myös katsojamäärät ja mainostulot ovat isompia. (Lisäksi tietojeni mukaan Yle maksaa kaikille punditeille, koska sen budjetti on valtava verrattuna muihin toimijoihin.)
- Erikseen ovat monet asiakaslehdet, jotka hyvinkin saattavat maksaa julkkikselle haastattelusta, jotta tämän kasvot saataisiin lehden kanteen. Nämä lehdet asemoituvat pikemminkin markkinointiviestinnän materiaaliksi kuin uutisjournalismiksi, eivätkä punditit tyypillisesti kuulu näihin kansikuvahenkilöihin.
Lähtökohtaisesti haastatteluista ei siis makseta punditeille mitään. Palkkiona on vain näkyvyyttä ja mahdollisuus osoittaa omaa asiantuntemusta. Lisäksi palkkioksi saa aina asiattomia somekommentteja ja tahallisia väärintulkintoja, mutta niille oppii kohauttamaan olkiaan.
(Haaveilen toki siitä, että punditit saisivat puuhastaan järkevän korvauksen. Kyseessähän on ikään kuin suullinen kolumni, jonka kanava saa ilmaiseksi. Tämä haaveeni tietenkin vaatisi sen, että uutisten ja ajankohtaisohjelmien budjetti ja erityisesti katsojamäärät olisivat jotain ihan muuta kuin nykyään.)
2. Kertooko toimittaja etukäteen, mitä hän aikoo kysyä?
Ei kerro. Toki meille annetaan haastattelun tai paneelikeskustelun aihepiiri, jotta osaamme valmistautua. Usein meidän täytyy tsekata etukäteen uusimmat uutiset tai käänteet tietystä tapahtumasta.
Jos toimittaja soittaa puhelinhaastattelua, sovimme yleensä uuden puhelun samalle tai seuraavalle päivälle. Siinä välissä ehdin katsoa asiaa koskevat uutiset, jotta pystyn kommentoimaan tilannetta.
Tv-toimittaja saattaa kertoa ennen studioon menoa kysymystensä suuntaviivoja, mutta usein ne muuttuvat haastattelun aikana. Toimittaja ei voi etukäteen tietää, miten haastattelu etenee, joten hän tekee runsaasti tarkentavia kysymyksiä haastattelurungon ulkopuolelta.
Punditien haastatteluita ei siis ole käsikirjoitettu etukäteen, emmekä me tiedä, mihin keskustelu johtaa. Jos kyseessä on suora keskustelu tv- tai radiostudiossa, saatamme etukäteen pallotella muiden punditien kanssa kantojamme. Pyrimme löytämään ”erimielisyyksiä” tai vähintäänkin erilaisia näkökantoja, jotta emme toista toisiamme kuin papukaijat. Mikään ei ole kamalampaa kuin samanmielisten keskustelijoiden hymistely ja nyökkäily.
3. Miksi tunget itseäsi mediaan?
Punditit eivät pysty tunkemaan itseään mediaan. Journalisti päättää itse, kenelle hän soittaa, mistä hän haluaa tehdä haastattelun ja kenet hän tahtoo studioon.
Journalistin ohjeet muistuttavat, että toimituksellista sisältöä koskevat ratkaisut pitää tehdä toimituksessa, eikä tätä päätösvaltaa saa missään oloissa luovuttaa ulkopuolisille. Siksi punditit eivät soittele toimittajille ja ehdota itseään haastateltavaksi, koska riskinä on toimituksellisen prosessin kompromentoituminen.
Toki moni julkisuuden henkilö käyttää tiedotteita ja PR-apua kertoakseen uudesta levystään tai elokuvastaan. Meillä punditeilla ei kuitenkaan yleensä ole omaa tuotetta tai palvelua, vaan tehtävämme on kommentoida ilmiöitä ja tapahtumia ulkopuolisen roolista.
Omalla kohdallani poikkeuksena ovat tietenkin kirjat. Kustantajat lähettävät arvostelukappaleita toimitukseen, ja joskus päädyn haastateltavaksi niiden tiimoilta. Silloin roolina ei ole enää olla pundit, joka kommentoi muiden tekemisiä, vaan tietokirjailija, joka kommentoi omia tekemisiään. (Eikä siis siitäkään makseta palkkiota, koska kyse on oman hengentuotteen promootiosta.)
4. Täytyykö punditin olla kaikkien alojen asiantuntija?
Jokaisella punditilla on yleensä jokin osaamisalue, jonka kautta hän lähestyy yhteiskunnallisia ilmiöitä. Talousasiantuntijat pohtivat tapahtumia ja uutisaiheita talouden kautta, kulttuurin asiantuntijat tuovat mukaan kulttuurin näkökulman, ja minä pohdin asioita viestinnän kannalta.
Minun ei siis tarvitse olla kansainvälisen politiikan asiantuntija, mutta voin silti kommentoida Putinin tai Trumpin viestintää.
5. Mitkä ovat punditin tärkeitä ominaisuuksia – ja pitääkö kaikesta olla mielipide?
Punditilla ei tarvitse olla kaikesta mielipidettä, vaikka siitä hyötyä onkin. Sen sijaan hänen pitää osata vähintäänkin nostaa esille sellaisia kysymyksiä ja yksityiskohtia, joihin muut eivät ole vielä tarttuneet.
Punditin täytyy myös osata kiteyttää sanomisiaan ja todeta asioita napakasti. Pitkät monipolviset vastaukset eivät toimi suorassa lähetyksessä. Jos pundit ei anna tilaa muille keskustelijoille vaan jauhaa omaa monologiaan minuuttikaupalla, on turha odottaa toista kutsua televisioon.
Ehkä tärkein ominaisuus on kuitenkin uutisaddiktio. Punditin pitää seurata mediaa laajasti, jotta uuden asian tai ilmiön koppaaminen sujuu vikkelästi. Aina kun olen pois uutisten äärestä useamman päivän – kuten juuri kävi partion talvileirillä perjantaista tiistaihin – joudun omaksumaan nopeasti tuoreimmat käänteet maailman tapahtumista.
6. Miksi teet töitä mediassa ilman palkkaa?
Suuressa maailmassa punditit saavat palkkioita, mutta Suomessa ei. Miksi teen duunia ilman palkkaa?
Voisi tietenkin ajatella, että syynä on näkyvyys ja oman asiantuntemuksen esille tuominen. Onhan niistäkin kai hyötyä, mutta omat asiakkaani eivät tule tv-näkyvyyden myötä. Sen sijaan asiakkaani tulevat suositusten ja seminaaripuheenvuorojen kautta. Useimmat ovat kuulleet minun puhuvan jossain tapahtumassa ja haluavat minut myös omaan firmaansa kouluttamaan.
Sen sijaan punditin roolissa on yksi ylivoimainen etu kaltaiselleni ekstrovertille yksinyrittäjälle: hyvä keskusteluseura ja uusiin ihmisiin tutustuminen. Pundit pääsee tapaamaan mielenkiintoisia ihmisiä studiossa ja lämpiössä. Kahvin ääressä vaihdetaan kuulumiset, raportoidaan hiljaiset havaitut signaalit ja ruoditaan tuoreimmat uutiset.
Kaltaisellani yrittäjällä on tasan yhden hengen työyhteisö, joten mediavierailut tuovat tärkeää vaihtelua arkeen.
***
PS. Jos haluat vilkaista punditointejani tai haastattelujani, pyrin keräämään ne erilliselle sivulle.