Marmai kertoo, että Jaffan Pullopoika-mainos voitti Kuukauden parhaat sekunnit -kisan. Jutussa mainitaan kaikki mainoksen tekijät ohjaajasta ja luovasta johtajasta käsikirjoittajaan ja visuaaliseen suunnittelijaan. Uutisessa kerrotaan jopa palkintoraadin jäsenet ja mainoksen roolittaja.
Kehutusta roolituksesta vastasi spotin tuottaneen Pohjantähti-Elokuvan Sanna Piipponen.
Sanna on varmasti hyvä omalla alallaan, mutta olisiko ollut korrektia mainita myös näyttelijän nimi?
No äh, sehän on sivuseikka, koska kyseessä ei ole mainostoimiston työntekijä eikä muutenkaan tunnettu ihminen. Joku ville, kalle tai kille se kai oli.
Ennen kaikkea kyseessä ei ole Helsingin trendikkäissä mainospiireissä liikkuva kaveri.
Edit: Eipä muuten kaveria mainita täälläkään: http://spotti.mtv3.fi/site/mtv3/kuukaudenparhaatsekunnit.jsp?sl2=3&kps_alasivu=tekijat&id=59448
Onkohan tuo spotin alussa esiintyvä nimi näyttelijän oikea nimi, Sami ”Lesti” Leppänen?
Vähän epäilen, että kyseessä ei ole oikea nimi – mutta eihän sitä koskaan tiedä.
On tosiaan paljon mukavampi kehua ja palkita omaa porukkaa kuin joitain kadulta poimittuja väliaikaisnäyttelijöitä. Samalla voidaan kehua pääroolin esittäjän *löytäjää* eikä itse esittäjää.
Hyvä esimerkki niistä ”nokkelista” mainoksista joita mainostoimistot tekevät pääosin toisiaan ja kilpailuja varten.
Mä uskon, että mainosalalla piilee valtava kupla. Jos kampanjaan laitetaan kymmeniä tuhansia – joskus satoja tuhansia – niin tuoko se oikeasti samaa rahaa takaisin? Vai tuoko se rahaa ja lisää asiakkaita vain mainostoimistolle?
Se, että kampanjaa kehutaan, ei kerro mitään sen tuloksellisuudesta. Ylipäätään tuloksia on tosi vaikea mitata. Jos kampanjan jälkeen myynti kasvaa, johtuuko se mainoksesta vai jostain muusta, ulkoisesta tekijästä?
Esimerkki omasta elämästä: Mä aina pidin Carrolsin mainoksista, mutta en koskaan käynyt siellä. Sen sijaan Hesen mainokset ovat kamalaa sontaa. Siitä huolimatta jos ostan hampurilaisen (mitä tapahtuu harvoin), syön mieluummin sellaista roskaruokaa, jonka myy suomalainen firma.
Kalliita mainoksia toki tehdään varmasti myös taiteen takia eikä niistä aina saada ”omia takaisin”. Ei tuo Jaffa-mainos ihan hirveän kalliilta kuitenkaan näytä. Näyttelijä lienee saanut palkaksi korillisen Jaffaa ja Jaffa-t-paidan.
Toisaalta ei kai mainoksen tilaaja hirveän kallista mainosta tilaa, jos siitä ei uskota saavan vastaavaa hyötyä. Ellei sitten mainostoimisto halua tehdä siitä myös omaa käyntikorttiaan ja osallistu mainoksen kuluihin.
On kyllä esimerkkejä mainoksista, jotka eivät mainostetun tuotteen myynnillä kata mainoksen kuluja. Esim. 330 000 €:n Mersun SLS AMG:tä tuskin myydään yhtäkään Hesarin koko aukeaman mainoksilla. Mutta superauton kuvalla saadaan kyllä myytyä halvempia Mersuja.
Itse ihmettelin muuten just Hesen karmeiden (ja Carrolsin parempien) mainosten takia, miksi juuri Carrols ajettiin alas eikä Hese. Mutta eikö Carrolskin ollut suomalainen pulju? Edit: Jaa, eipä ollutkaan näköjään alunperin.