No niin. Aina kun lavalla on loistava puhuja, tuloksena on surkea postaus.
Aalto-yliopiston Anssi Tuulenmäellä on esitellä valtavat määrät uutta tietoa, kiinnostavia caseja, päteviä näkemyksiä ja nasevia kiteytyksiä. Niinpä luet juuri nyt sekavaa kokoelmaa lääpällään olevan bloggaajan havaintoja. En kykene itsenäiseen ajatteluun, koska olen aivan myyty.
Siis sekava kokoelma, ollos hyvä:
Tuulenmäki on valinnut tittelikseen yli-innovaatioaktivistin. Hänen mukaansa se on parempi kuin "kehityspäällikkö". Tuulenmäen mielestä on huolestuttavaa, jos kehityspäällikkö ei osaa kehittää edes uutta titteliä itselleen.
Tuulenmäen päämäärä on edistää strategisia innovaatioita. Näitä hän kuvailee kahdella tavalla:
-
Strategia on sitä, että
a) pitää tehdä eri asioita kuin muut tai
b) pitää tehdä samoja asioita eri tavalla kuin muut. - Strateginen innovaatio on sitä, että valitaan joko–tai. Jotain vanhaa pitää jättää kokonaan pois ja tehdä peruuttamaton muutos.
Paras viestintä on toimimista eri tavalla kuin muut.
Tuulenmäellä on osuvia kiteytyksiä ja esimerkkejä:
Meillä Suomessa on pakko olla pitkäjänteinen. Paskan puhuminen on aina jossain vaiheessa lopetettava, koska talvi tulee aina. On ryhdyttävä toimeen. Kreikkalainen voi vain maata puun juurella lämpimässä ja odottaa, että appelsiini putoaa käteen.
Omena-hotellit eivät kilpaile toisten hotelleiden kanssa. Sen sijaan se kilpailee anopin sohvaa vastaan. Omena ei kamppaile saadakseen neljättä luokitustähteä, vaan se etsii niitä ihmisiä, jotka yleensä yöpyvät sukulaisten luona.
Mitä turva-alalla voi tehdä toisin? Sweetdreamsecurity.com kauppaa kissankorvaisia valvontakameroita, sydämistä tehtyjä ketjuja ja nallen muotoisia lukkoja. Se on tuonut maskuliiniselle alalle leikillisyyden.
Mikä on olennaista strategisen innovaation keksimisessä? Tuulensuu nostaa esille kaksi asiaa:
- Nosta ideoiden laatua niin, että ne haastavat toimialan konventioita.
- Laske ideoiden kokeilukynnystä.
Voi pahus. Tämän kun muistaisi arjessa.