Ostan usein VR:n verkkokaupasta sähköisen junalipun. Tilaan lipun aina sekä kännykkään että meiliin. (Olen muuten jo aiemmin motkottanut siitä, että VR:n verkkokauppa on surkea. Tällä kertaa kyse ei ole kuitenkaan siitä.)
Viikko sitten huomasin, että VR oli lisännyt meilinsä alareunaan vihreällä kirjoitetun ekopesutekstin.
Ensinnäkin on tekopyhää, että yläpuolella kehotetaan tulostamaan lippu ja lopussa kehotetaan välttämään tulostamista.
Toisekseen on typerää kirjoittaa puolet viherpesusta englanniksi.
Kolmannekseen on omituista, että jos lukija matkustaa Venäjälle, hän saa järjestyksessä seuraavat ohjeet:
- Tulosta lippu.
- Voit myös näyttää sen tietokoneesta.
- Tulosta sittenkin se lippu.
- Harkitse kuitenkin, kannattaako tulostaa.
Saate voisi siis olla yksinkertaisempi. VR:n meilistä huomaa, että nyt on ollut liian monta kokkia kuumentamassa keittoa: on viestintää, asiakaspalvelua, prosessinhallintaa, teknistä tukea ja ympäristöosastoa. Kaikki ovat halunneet jättää oman jälkensä, joten saatteesta on tullut turhan pitkä.
Oma ehdotukseni sähköisen lipun saatteeksi on seuraava:
Tämä viesti on automaattinen, joten et voi vastata siihen.
VR E-LIPPU
20.04.2012, klo 06:41Kiitos asioinnistasi!
Voit näyttää tämän lipun junassa konduktöörille suoraan tietokoneen tai kännykän näytöltä. Toki voit myös tulostaa sen. [Tämä kappale olisi viestissä vain, jos kyseessä on kotimaan lippu.]
Tulostathan tämän lipun, sillä Suomen ja Venäjän välisessä liikenteessä lipun pitää olla aina paperinen. [Tämä kappale olisi viestissä vain, jos lippu on kansainvälinen.]
Lippu sisältää matkustamiseen tarvittavat tiedot, ja se on esitettävä lipuntarkastuksessa.
Liput ovat PDF-muotoisia. Niiden lukemiseen tarvitset Adobe Acrobat Reader -ohjelman, jonka voit ladata ilmaiseksi osoitteesta www.adobe.fi.
Tilausnumero: 1234567891234
Hyvää junamatkaa!
Pidän paljon enemmän omasta vaihtoehdostani kuin alkuperäisestä.
Aika hyvä korjaus, mutta lisäksi:
-taivuttaisin yhtiön nimen (vaikka firmat nykyään pyrkivät päinvastaiseen): VR:n e-lippu
-muuttaisin päiväyksen ja kellonajan suomalaisemmaksi: 20.4.2012 kello 6.41
-välttäisin muistutukseksi naamioitua käskyä, joka mielestäni on hölmö muoti-ilmiö ja eräänlainen yltiökorrektiuden ilmentymä (alkuperäisessä tämä on paremmin): Tulosta tämä lippu.
Ei kieliasia, mutta ihmettelen usein, miksi Adoben PDF-luin esitetään ainoana mahdollisuutena. Ehkä helppouden ja lyhyyden takia.
(Miks ei muuten voi kommentoida omalla meiliosoitteella? Kirjautumiset ja salasanan vaihdot on ikäviä.)
Matti, erittäin hyviä lisäyksiä. Oikein harmittaa, että en ollut huomannut noita itse. Jos olisin VR:n Ylimmäinen Meilivastaava, ottaisin nuo kaikki lisäkorjaukset mukaan uuteen viestiin.
Päivämäärän ja kellonajan asua ei tosin ehkä voi muuttaa, koska ne saattavat generoitua suoraan järjestelmästä.
Myös Adoben suhteen osuit varmasti oikeaan: ei kannata luetella kaikkia mahdollisuuksia, joten tutuin tai yleisin riittää.
Mitä EOT-blogin kommentointiin tulee, niin helpoin tapa lienee jättää anonyymi kommentti ja kirjoittaa oma nimi manuaalisesti kommentin loppuun. Silloin ei tarvitse kirjautua.
Toinen nopea vaihtoehto on kommentoida omalla nimellä ja www-osoitteella. Silloinkin voi jättää kirjautumisen pois.
Itse sain tuosta viestistä sen kuvan, että siinä on kysymyksessä kaksi eri asiaa: liitteen (lipun) tulostaminen ja sähköpostiviestin tulostaminen. Jälkimmäistä pyydetään harkitsemaan turhana.
Siihen yhdyn kyllä, että viestiä voisi selkeyttää ja englannin unohtaa.
Pohdin itse aivan samaa, mutta kuka käytännössä tulostaisi varsinaista saatetta? Siitähän ei ole mitään hyötyä sinällään. Käytännössä pyyntö viittaa liitteisiin, joiden tulostus on todennäköisempää.
VR:n viherpesuvaroitus on lisätty vasta pari viikkoa sitten automaattisiin meileihin, joten jotain sillä on tietoisesti tavoiteltu. Tavoitteena ei todennäköisesti ole ollut vähäisempi tulostaminen, vaan tekopyhän ekologinen imago.
Olin tosi ilahtunut VR:n siirtymisestä paperittomaan lippujärjestelmään kunnes matto vedettiin jalkojeni alta . Hankin matkapuhelimeeni lipun Jyväskylästä Helsinkiin. Konduktöörin tullessa tarkastamaan lippua, järjestelmä ei onnistunut avaamaan ostamaani lippua. Siispä jouduin maksamaan toisen lipun samalle matkalle. Ei se VR:n vika ollut, mutta uskoni jälleen kerran horjahti junalla matkustamisen ihanuuteen. Hyväksi tarkoitettu järjestelmä petkutti minua.
Noissa tilanteissa olisi hyvä, jos konduktööri suostuisi odottamaan sen verran, että juna tulisi pois katvealueelta. Yleensähän lipun saa avattua viimeistään taajama-alueella, kun nettiyhteys pelaa paremmin.
VR selkeästi tarvitsisi viestinnän ammattilaista! Siinä voisi olla sinulle potentiaalinen asiakas, jos se ei sitä ole jo.
Hehee, VR tarvitsee ennen kaikkea johtoryhmän, joka haluaa hyödyntää viestinnän ammattilaisia. Siellä ei paraskaan viestinnän guru voi tehdä yhtään mitään, jos johto elää "panttaa, painosta ja pimitä" -aikakautta.
Yleensä en kommentoi asiakkuuksiani, mutta tällä kertaa voin onnekseni todeta, että VR ei missään nimessä ole asiakkaani.
Ja niin paljon olen VR:ää solvannut, että tuskin se pyytääkään minua auttamaan yhtään missään. 😀