S-pankilla oli lokakuussa osuva sponssikampanja. Kuka tahansa sai anoa 850 euron arvosta tavaraa, ja kuka tahansa sai myös äänestää omia suosikkejaan. Eniten äänestettyjen joukosta S-Pankki valitsi viikoittain ne, jotka saivat sponssin.
Myös Hämeen Partiopiirin Ilves13-leiri voitti yhden sponssin: saimme köyttä ja narua rakenteluihimme.
Kävin tänään läpi kaikki hakemukset ja voittajat. Tsekkasin, minkä tyyppisellä hakemuksella voitonmahdollisuudet olivat suurimmat.
Näitä huomioita voi varmasti käyttää missä tahansa kilpailussa, joka ei perustu arvontaan tai puhtaaseen tietoon vaan vetoavuuteen ja kiinnostuksen herättämiseen.
1. Noudata kilpailun sääntöjä.
Ohjeissa sanottiin, että sponssi ei ole rahaa vaan tavaraa. Niinpä on turha hakea rahaa.
Ohjeissa myös kerrottiin, että summa on 850 euroa. Silloin ei kannata hakea kahden tonnin edestä tavaraa.
2. Mieti sponssaajan imagoa.
Turha ruinata kaljaa tai röökiä, koska pankin imagolle ei tee hyvää päihteiden ostaminen.
Turha myöskään anoa jotain vain itselleen, koska pelin henki on yhteisöllisyys. Olen aivan varma, että pankki antaa sponssin mieluummin ryhmälle kuin yksilölle.
3. Ole yllättävä.
Voittajissa on "palkintoja porobingoon", "500 kiloa köyttä ja köytösnarua", "koristeita ja kimallusta", "torvia, pillejä, megafoneja ja rumpuja" sekä "ponin kilpakärryt".
Yllättävyys saa muut klikkaamaan, ja se saa myös sponssaajan huomaamaan hakemuksen.
4. Käytä otsikkotila tarkkaan.
Liian pitkä otsikko näkyy vain osittain, eivätkä läheskään kaikki peukuttajat jaksa klikata sitä auki.
Liian lyhyt otsikko on usein ylimalkainen. Sponssia eivät saaneet muun muassa otsikot "harjoitustavaroita" tai "matkakuluja".
5. Ole ajoissa liikkeellä.
Ilves13-leirin hakemus oli järjestyksessä 73., kun lähetimme sen S-pankille. Hakemusten määrä kasvoi koko ajan, ja lopuksi niitä oli 1431. Olimme onneksi ajoissa, joten ehdimme saada näkyvyyttä ja peukutuksia jo silloin, kun kilpailijoita oli vielä vähän.
Tällaiseen kilpailuun osallistumista ei voi kauaa miettiä, vaan hakemus on lähetettävä heti. Viimeisellä viikolla en enää edes osallistuisi, koska muitten etumatka on niin valtava.
6. Markkinoi kisaa Facebookissa.
Pyysimme Ilves13-leirin tykkääjiä peukuttamaan hakemustamme, ja niin tekivät muutkin kisaajat omalle hakemukselleen. Muun muassa Leijonaemot saivat lyhyessä ajassa yli 3000 peukutusta, ja tämä oli ahkeran FB-jakamisen ansiota.
On turha jäädä odottamaan hakemuksensa kanssa, että ehkä joku löytää sen ja peukuttaa. Kisaan osallistumista on markkinoitava, jotta se huomataan.
7. Kirjoita vetoava teksti.
Kaikki eivät peukuta pyynnöstä. Kaikki eivät peukuta myöskään otsikon perusteella. Niinpä myös perustelutekstin pitää olla vetoava.
Vetoava teksti voi vedota joko tunteisiin tai huumorintajuun. Sen sijaan käskyttäminen ei auta lainkaan, eikä myöskään tunteettoman faktan luetteleminen.
Tässä pitää oivaltaa se, että jos ei itse ole tunteisiin vetoava taho (kuten Leijonaemot tai Ivalon MLL), pitää vedota huumoriin. Me käytimme tätä Ilves13-hakemuksessa, ja samoin tekivät Lapin yliopiston teollisen muotoilun opiskelijat omassa tussihakemuksessaan.
8. Oikeinkirjoitus ei ole tärkeää, ymmärrettävyys on.
Hakemuksissa olevat pienet kirjoitusvirheet eivät estä voittoa. Sen sijaan epäselvyydet estävät. Jos lukija ei hahmota, kuka pyytää ja mitä, voitto jää varmasti saamatta.
9. Erotu muista.
Hakijoissa oli valtava määrä nuorten urheiluseuroja. Pahoin pelkään, että jos sponssi on jo myönnetty kahdelle urheiluseuralle, muiden ei kannata enää hakea.
Sponssaaja ei nimittäin voi painottaa vain nuorisourheilua, koska silloin sponssien jako tuntuu puolueelliselta.
Tämän vuoksi osallistujan kannattaa katsoa aiempien voittajien profiilit ja tehdä itse jotain muuta. Jos kaksi muuta partioleiriä olisi jo voittanut sponssin, olisin tehnyt hakemuksen keskiaikayhdistykselle tai kuopuksen tarhalle.
* * *
Vielä kerran lämmin kiitos S-pankille köysisponssista! Köysien ja narujen avulla rakennamme leirille männynrangoista muun muassa leiriportteja, ruokailukatoksia, penkkejä ja tiskaustelineitä.
1 kommentti