– Hyvä yleisö, tervetuloa seuraamaan äärimmäisen jännittävää vonkauskilpailua! Kisaajina ovat Iltalehti ja Iltasanomat, jotka kumpikin taistelevat saadakseen eniten klikkejä ja mainostuloja sivuilleen. Minä olen Katleena, ja kanssani studiossa on asiantuntijakommentaattorina Veikko Matara, innokkaasti klikkaava kansalainen. Veikko, miltä kisa on tuntunut?
– No kiitos, hyvältähän se. Olen aina innoissani, kun jokin otsikko alkaa sanoilla ”Tässäkö on”. Tunnen vääjäämätöntä halua klikata otsikkoa, vaikka se liittyisi säärikarvojen vahaukseen.
– Kiitos Veikko! Tässä siis tuoreeltaan katsojan arvio. Mennäänpä nyt tuomaristoon. Meillä on tässä päätuomarina Inge Moral, joka edustaa Verkkomainostajien Liittoa eli Velliä. Inge, kerrotko hieman, miten tuomaristo analysoi kilpailijat?
– No, me teimme muutaman googlauksen, joiden perusteella jaamme palkinnon. Ohessa on mallisuoritus googlaamisesta:
– Kiitos Inge! Mutta tämä hakuhan ei kohdistu pelkkiin otsikoihin?
– Ei niin, mutta otanta antaa kuitenkin suuntaa. Muutenkin Googlen tulokset vaihtelevat jatkuvasti, joten tulos perustuu tänään päivällä tehtyyn tutkimukseen.
– Upeaa! Ja nyt on aika julistaa palkinnot. Tutkitaanpa ensin kilpailusuorituksia:
– Kuten tarkkasilmäisimmät huomaavat, tulos on selkeä. Vuoden vonkausjättiläisen palkinnon saa Iltalehti! Onnea voittajalle! Iltasanomat jäi 520 000 osumallaan toiseksi, kun taas Iltalehden suoritus oli huikeat 795 000 kalasteluotsikkoa. Veikko, mitä tuumaat tästä? Veikko? Veikko? Ahaa, Veikko onkin uppoutuneena klikkailemaan Iltalehden otsikoita. Mutta jatketaan. Saimme tuoreeltaan Iltalehden päätoimittaja Klaus Klikkivongun haastatteluun. Toimittajana Urmo Jorola.
– Kiitos Katleena, ja onnea Klaus upeasta palkinnosta. Kerrohan, mitkä ovat näin huikean suorituksen salaisuudet?
– Tässäkö on Iltalehden otsikoinnin salaisuus? Katso kuvat!
– Niin… Kiitos. Kerrotko vielä, ketkä teillä osallistuvat otsikon suunnitteluun?
– Hekö ovat otsikoiden takana? Viikonvaihteen Iltalehti paljastaa nimet!
– Tuota… Onko mielestäsi tiedon levittäminen yksi tärkeimmistä journalismin tarkoituksista?
– Tämäkö on journalismin tarkoitus? Päätoimittajan kohulausunto nyt Iltalehdessä!
– Hmmm. Studio, saisiko musiikkia kiitos.
Tämä osui asian ytimeen. Enää en klikkaa yhtäkään ´katso kuvaa´. Enkä varsinkaan otsikkotyyppiä ”Mitä tuli tehdyksi, Rihanna…?” jne. Kohta en klikkaa edes ´iltalehti.fi´ suosikkia.
Kiitos Siggan!
Toivoin hieman laajempaa, mutta hieno tämäkin. Mukaan vielä testi juurikin sanapareille ”katso kuvat” sekä hän ja he. Kirsikkana kakun päälle voisi mitata, kuinka usein esiintyvät sanat suosikkiartisti, suosikkisarja ja suosikkinäyttelijä.
Totta – olisin vielä voinut tehdä pari hakua lausekkeilla ”katso kuvat” ja ”suosikkinäyttelijä”.
Tein muuten myös haut sanaparilla ”hän on”, mutta sitten tajusin sen esiintyvän luonnostaan leipätekstissä: ”Erin on suosittu laulaja, ja nyt hän on myös äiti.” Niinpä jätin sen materiaalista pois.
Ehdotan jatkotutkimusta hakusanoilla ”Huh”, ”Huhhuh” ja ”Oho”.
Totta! Tutkimustani täytyy laajentaa väikkäritasolle.
Mutta missä ikisuosikkini ”raju tilitys”? Eikö se ole enää muodissa?
Minua on aina kovin riemastuttanut kun joku, josta en ole koskaan kuullutkaan, tilittää rajusti iltiksessä.
Se on enemmänkin A4-kokoisten roskalehtien juttuja, kuten Seiska, Hymy ja Me Naiset.
Minäkin petyin: ”raju tilitys” tuotti vain 1 620 tulosta kokonaisuudessaan. Teen kohta asiasta rajun tilityksen.
Entäs tämä ”Kansa raivostui” -osasto?
Hakua voi hieman parantaa. Uutisten otsikot löytyvät nettisivun title kentästä. Joten seuraava haku antaa tarkemman tuloksen:
intitle:”katso kuva” site:iltasanomat.fi
Antsa, kiitokset! Olen tosi huono Googlen hakuoperaattoreiden kanssa, joten nyt opin taas uutta.
Hyvä Katleena, kirjoituksesi eivät ainoastaan loista, säteilyllään ne lävistävät skuupit ja ammattianalfabeetit.
Uuu, kiitos elähdyttävistä sanoistasi, jotka siloittavat rypyt otsaltani ja liuottavat kalkkeutumat verisuonistani.
”Katso tästä” -uutiset näyttävät erityisen hyviltä RSS-aggregaattoreissa (esim. ampparit.com tai tilattavat uutispalvelut). Kun useampi verkkopalvelu innostuu julkaisemaan uutisen, kaikki eivät vaadi ”katsomaan tästä”. Loppukäyttäjä näkee usein seuraavanlaisen, nerokkuutta tihkuvan uutislistauksen:
– Katso tästä BB:n uusi voittaja!
– Nicojanipetteri voitti BB:n!
Score!
Juu, niistä saa hienoja kuvakaappauksia. Ei tarvitse klikata mitään otsikkoa auki. 🙂