Postin lakko on nopein tapa opettaa tilaajat lukemaan aamulehtiensä digiversioita. Voiko duunari enää itsetuhoisempi olla?
— Jari Parantainen (@Noste) 19. marraskuuta 2015
Olen Jarin kanssa samaa mieltä.
Turhaa on muutenkaan tapella tutkainta vastaan. Se on selvää, että paperilehtien tilaajakunta ja paperilaskujen maksajakunta kuolee vähitellen. Tilalle kasvaa digilukijoita ja e-maksajia.
Toki verkkokauppa kasvaa ja lisää pakettiliikennettä, mutta sitä kakkua ovat haukkaamassa muutkin kuin Posti. Jo nyt on saatavilla paljon joustavampia ja nopeampia rahtipalveluita kuin se, mitä Postilla on tarjota.
Jos olisin Posti, tekisin nyt seuraavat peliliikkeet:
- Poistaisin strategiastani ykköskohdan: ”Puolustamme kirjeen, lehtien ja suoramainonnan jakeluliiketoimintaa pidentämällä tuotteiden elinkaarta mahdollisimman pitkään.” Auringonlaskuun on turha ratsastaa.
- Pitäisin kiinni strategian kuutoskohdasta: ”Etsimme synergiahyötyä uusilta kasvavilta markkinoilta. Kotipalvelut, ateriakuljetukset ja elintarvikelogistiikka hyödyntävät Postin valtakunnallista jakeluverkostoa.” Strategian mukaisesti lähtisin yhteistyöhön ruokakauppaketjujen kanssa ja etsisin ratkaisuja nopeisiin ”ostoskassi ovelle tunnissa” -palveluihin.
- Ostaisin Perusteelta RePackin. Tai ainakin tunkisin osakkaaksi.
- Tutkisin 3D-tulostamisen ja sen materiaalikuljetuksen mahdollisuuksia.
- Lähtisin verkkokauppabisnekseen. Aloittaisin todennäköisesti ict- ja toimistotarvikealalta ja ostaisin sieltä pari verkkokauppaa.
- Tutkisin jakamistalouden mahdollisuuksia liiketoiminnassani. Voisinko esimerkiksi luoda sovelluksen, jonka kautta Tori.fi- ja Huuto.net-käyttäjät saisivat tilattua yksityiseltä ihmiseltä kuljetuksen ostoksilleen?
Mutta kun en ole Posti, niin teen omat ratkaisuni. Suojelen luontoa muuttamalla kaikki mahdolliset lehtitilaukset digitaalisiksi ja paperilaskut e-laskuiksi.
Voisiko näitä sun kirjoituksia tilata paperilla kotiin toimitettuna viikon myöhässä?
Oijoi, mielelläni toimittaisin, mutta työntekijäni ovat juuri lakossa. He pitävät paraikaa lakkobileitä: http://www.pau.fi/tes-neuvottelut/lakkobileet/ Lakkobileet edesauttavat heidän asiaansa taatusti jollain tavalla.
Postin ns. digipostin kehittäminen on ollut surkuhupaisaa seurattavaa. Norjassa asuessani aloin huomioida heidän digipostin käyttöönottoa ja mm. tunnistautumisessa oltiin alusta asti Suomea edellä ja sähköiseen postilaatikkoon oli siellä mukava mennä. Norjassa digipostiosoite tuli kaikille, ei vain kokeilijoille. Suomi ja julkisen palvelun yrityksemme ovat joutuneet julistustalouden pauloihin, jossa puheet ja teot eriytyvät kovaa vauhtia toisistaan.
Hyvä esimerkki! Posti ei ole ollut ajoissa hereillä.
Ehdotan, että valtiollisella päätöksellä kaikki Suomessa lähetettävä sähköposti aletaan ohjata Postin kautta. Sähköposti lajitellaan käsin perillemenon varmistamiseksi, jolloin ykkösluokan sähköposti saattaa olla perillä jo seuraavana arkipäivänä ja kakkosluokan sähköposti viikon kuluessa.
Toisinaan lajittelu saattaa tosin ruuhkautua pitkiksikin ajoiksi roskapostin takia, mutta työllistämisvaikutus kasvaa.
Kannatan! Tämä saa Suomen talouden jälleen nousuun.
Perusteen RePack on loistava idea! Kierrätettävä, pantillinen postipakkaus, joka on kustomoitavissa asiakkaan brändin mukaan. Sai muuten Fennia Prize -muotoilupalkinnon jo 2014.
Se on tosiaan aivan loistava tuote: ekologinen, kestävä, fiksusti suunniteltu ja kuluttajalle hyödyllinen.
”Puolustamme kirjeen, lehtien ja suoramainonnan jakeluliiketoimintaa pidentämällä tuotteiden elinkaarta mahdollisimman pitkään.”
Siis oikein strategiassa mainitaan spämmäys. Hyvää liiketoimintaa. Kannattaa siis muistaa, että Postin asiakkaita eivät ole postin vastaanottajat, vaan spämmääjät.
Totta puhut. Noinkin sen voi vallan hyvin ajatella.
Paperilehden suurin arvo itselleni on siinä, että kun selailen / luen sen lävitse, tulen samalla lukeneeksi huomattavasti laaja-alaisemmin uutisia kuin esim. Hesarin tai Ylen sivuilta (sama tietysti jos joskus vielä kuuntelee uutisia televisiosta. Siinä tulee pakostikin kuunneltua muutakin kuin mitä olisi itse klikkailemalla valinnut). Olenko se vain minä, mutta mun on hirveän hankala hahmottaa sitä uutisvirran kokonaisuutta digipalveluissa. Esim. Ylen sivuilla raivostuttaa se miten se on rakennettu: klikkaa etusivulta uutista ja sen jälkeen menetät sen uusimpien uutisten listauksen ja jatkolinkit ohjaavat joihinkin tosi vanhoihinkin juttuihin. Sitten pitää aina palata lähtöruutuun (eli sinne etusivulle), jotta tulee huomioitua kaikki uusimmat uutiset. Näköislehti esim. Hesarin sivuilla periaatteessa ratkaisisi ongelman, mutta en näe pointtia lukea paperiversion näköisversiota sähköisenä. Ei kai se digipalvelun idea nyt tämä voi olla?
Hannele, saat ilman muuta jatkaa paperilehden lukijana niin kauan kuin haluat. Vähitellen yleinen käyttö siirtyy kuitenkin digimateriaaliin. Paperilehtien tilaaminen kallistuu vähitellen – ja useimpien tilaajien sietoraja ylittyy.
PS. Kannattaa ajatella myös paperilehtien epäekologisuutta. Niiden takia kaadetaan valtavat määrät puita ja rällätään rekkarallia pitkin Suomea.
Jep, uskon että on näin. Halusin vain tuoda tämänkin näkökulman tähän paperilehti / digilehti -asiaan. Digimateriaalien käyttökokemuksessa kun vain nyt on vielä parannettavaa.
En nyt tässä halua leimautua mikisikään muinaisjäänteeksi ja paperilehden kannattajaksi, mutta on myös hyvä muistaa, että sähköisten palveluiden ekologinen jalanjälki ei todellakaan ole nolla. Kai näitä joku on laskenutkin, mutta ne jaksa nyt googlailla. Se googlettaminen kun on aika epäekologista sekin. 🙂
Hiilijalanjälki on silti vahvasti digin puolella. Yksi ihminen ei saa nettilehden ja e-laskun käytöllään ylitettyä paperilehtien ja -laskujen hiilijalanjälkeä millään.
Ilman muuta digissäkin on käyttöepämukavuuksia, mutta niitä on koko ajan vähemmän. Itse vihaan paperin viemistä kierrätykseen, joten mieluummin otan vähemmän jätettä kotiin.
Mutta palatakseni postauksen alkuperäiseen aiheeseen: Postin on pakko muuttaa strategiaansa. Paperin käyttäjät vähenevät koko ajan, joten tulos on saatava tehtyä jostain muualta.
Kaadetut puut ja rekkaralli = töitä suomalaisille.
Hups, haksahdit päättelyansaan. Postin tehtävä ei nimittäin ole työllistää suomalaisia.
Jos Postin tehtävänä olisi työllistäminen, se ostaisi jokaiselle posteljoonille polkupyörän, jossa ei ole renkaita. Silloin postinjakaja ehtisi pyöränraatonsa käydä läpi vähemmän kohteita, jolloin jakajia tarvittaisiin enemmän.
Postin tehtävä on kuitenkin tuottaa palvelunsa tehokkaasti ja mieluusti voitollisesti. Jos työntekijöitä on liikaa työmäärään nähden, silloin työpaikkoja on pakko karsia.
Säilyttääksesi uutislistanäkymäsi tee näin (tietokoneella): klikkaa haluamaasi otsikkoa hiiren oikeanpuoleisella painikkeell. Avautuvasta valikosta valitse ”Avaa linkki uudessa välilehdessä”. Näin voit ensin vaikka availla kaikki kiinnostavat jutut ja lukea ne sitten.
Pahoittelen neuvoni typeryyttä, jos kyse on kosketusnäyttöisestä laitteesta.
Eikös tämä ole jo keksitty:
Tutkisin jakamistalouden mahdollisuuksia liiketoiminnassani. Voisinko esimerkiksi luoda sovelluksen, jonka kautta Tori.fi- ja Huuto.net-käyttäjät saisivat tilattua yksityiseltä ihmiseltä kuljetuksen ostoksilleen?
http://piggybaggy.com/
Useimmat hyvät ideat on jo keksitty. Postin kannattaisi tutkia Piggybaggya: onko siinä ostopotentiaalia, vai tehdäkö oma ja ohittaa pienempi kilpailija isompien markkinointiresujen turvin?
Siistii! En tiennytkään tästä. Kiitos vinkistä!
Tulevaisuuden ennuste:
Asutuilla alueilla postitoiminnan lisenssit menevät lehtien jakeluyhtiöille joilla on jo muutkin tarvittavat asiakaskontaktit. AlmaManu on Pirkanmaalla jakanut muun muassa lämmintä leipää aamun lehtien seurana.
Toisaalla Suomessa (Pähkinäsaaren rauhan raja 1323) valtio joutuu hoitamaan jakelun ilman tuottovelvoitetta osana eräänlaisten sotekodinturvajoukkojen tehtävää.
Jussi, voit hyvinkin olla oikeassa. Sama saattaisi päteä joukkoliikenteeseen: valtio kustantaa bussi- ja junavuorot haja-asutusalueilla, ja yksityiset yritykset hoitavat markkinavetoiset reitit Ruuhka-Suomessa.
Postin kannattaa myös rekrytoida vain yli viisikymppisiä. Työntekijöiden luonnollisen poistuman kautta ei ammattiliitot repeile.
Aaahhhahhaaa!
Palautuskuorelliset sopimukset ym. ovat myös olleet ”monopolia”, kun mm. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on edellyttänyt allekirjoitusta ja sopimuskappaleen / ehtojen toimittamista asiakkaalle. No, digitalisaatio on hoitanut homman tälläkin puolella ja sähköinen allekirjoitus on ottamassa paperisen sopimusliikenteen paikan. Niin, ja valtakirjat, pöytäkirjat, todistukset… eli muutkin juridisesti sitovan allekirjoituksen vaativat lippulappuset menevät myös sujuvasti sähköllä.
Mielenkiintoista nähdä miten pitkään Netpostilta menee reagoida asiaan.
Harri, mäkin toivon, että julkisen sektorin kaikki kirjeet, sopparit ja lomakkeet siirtyvät sähköisiksi. Se säästäisi rahaa, luontoa ja aikaa.
Miten käy lehtien ja korttien lähetys ilman postia? Entäs pienyrittäjien laskut ja yksityisten ihmisten kirjeet? Entä kun luet ruokapöydän ääressä ni pitäisi olla tabletti tai kannettava siinä pöydällä. Mitäs kun omistaa vaan kännykän jolla voi nettiä selata? Ja postissa ihminen lajittelee vielä koneen jälkeen postin jakelukuntoon. Ei koneet pysty vielä osoitteen tai talon numeron mukaan kirjeitä perille lajitella. Entä laitatko itse joulukortteja ja saatko niitä? Vai oletko sähköistänyt sen jo? 🙂
Mikko, kaikkiin noihin löytyy ratkaisu. Veikkaan, että 90 % lähetetystä postista sähköistyy, ja lopun lähettäminen tulee pahuksen kalliiksi.
Ei kukaan meistä kaipaa enää vossikkaakaan, sillä käytämme moderneja kulkuvälineitä.
Kyllä sitä haluaisin vielä ainakin kortit ja onnentoivotukset kirjallisena lähettää. Uskon että paperi kirjallisuus ei nyt ihan heti ole kuolemassa. Ja siihen saakka jonkun on sitä jaettava niitä haluaville.
Ei se heti kuolekaan, mutta vähitellen. Posti ja lainsäätäjä joutuvat miettimään, mikä on se minimimäärä ihmisiä, joita on pakko palvella jakelun keinoin.
Jos lainsäätäjä päättää, kaikki viranomaiskirjeenvaihto sähköistyy ja vähitellen Postin jakamispakko poistetaan laista. Silloin ei enää palvella yhtä Mikkoa ja yhtä Katleenaa, jotka haluavat postittaa joulukorttinsa.
Kaikilla tuntuu olevan vahva käsitys Postista ilman että on tsekattu perusasiat.
Perinteinen postinvälitys on yhä vahvasti voitollista. Sillä on vuosikausia kuitattu Postin johdon surkeat bisnekset ulkomailla ja osin kotimaassa, joilla on haettu näitä ”kasvavia markkinoita”. Voi olla, että joskus perinteinen postinvälitys ei enää kannata, mutta se ei liity tilanteeseen nyt.
Kannattaa myös huomata, että Postilla on velvoite jakaa päivittäin myös suureen osaan maahan, jonne se ei kannata. Posti ei voi siis muuttaa strategiaansa tuosta vain, niin kauan kuin sitä pidetään julkisena palveluna. Uskomatonta onkin, että perinteinen postinvälitys tuottaa meille veronmaksajille yhä paljon voittoa, vaikka sen ei anneta maksimoida voittojaan esim. harventamalla haja-asutusalueiden jakelua. Mikä on tietysti hyvä.
Jussi, nyt ei puhuta Postin kannattavuudesta vaan siitä, että henkilökuntaa tarvitaan yhä vähemmän, koska lähetetyn postin määrä vähenee.
Laki määrää postinjakelun haja-asutusalueella varmasti jatkossakin, samoin kuin joukkoliikenteen vuorot.
Lähetetyn postin määrä vähenee, mutta lähetettyjen pakettien määrä lisääntyy koko ajan. Käyn henkilökohtaisesti huomattavasti useammin Postissa (tai nykyään myös Postin pakettiautomaatilla) hakemassa pakettini kuin esim. Stockmannilla tai muissa liikkeissä. Puhe henkilökunnan määrän vähentymisestä on siis tässä valossa perusteeton.
Mitä tulee yleisesti verkkokauppaan ja erityisesti suomalaiseen verkkokauppaan, Posti on keskeinen tekijä siinä kokonaisuudessa. Kiinalaiset verkkokaupat pärjäävät Kiinan postin edullisuuden takia. Suomessakin tämä voisi olla aito etulyöntiasema, jos ajattelisimme laajemmalti koko järjestelmän tehokkuutta. Näen Postin infrana, siinä missä yleisesti nähdään tieverkko infrana. Jos tästä ei pidetä huolta ja halutaan yksisilmäisesti vain pumpata siitä maksimaalinen tuotto ulos, on seuraava luova tuho ihan itse aiheutettua. Näin niinkuin systeeminäkökulmasta.
Postin palvelu on myös oman kokemuksen perusteella paljon parempi kuin Suomessa operoivien muiden kuriirien. Vain tämä Siwoja paketinvälitykseen käyttävä firma pystyy samaan (hyvät aukioloajat). Suurin osa kuriireista on työssäkäyvälle lähes mahdottomia ja silloin kun ensimmäinen toimitus ei onnistu, voi mennä päiviä että saa sovittua järkevästi seuraavan toimitusajan. Postilla tietää mihin paketti menee jos ei ole ensimmäisellä kerralla vastaanottamassa. Ei edes Ruotsin malliin tarvitse arpoa, mihin toimipisteeseen paketti päätyy.
Lisätään vielä päätteeksi että kannattaa katsoa läpi se heikennyslista, mitä Posti nyt ajaa. Ne työaikaan ja työvuoroihin liittyvät heikennykset ovat puhdasta vittuilua, eikä niihin tule suostua kenenkään. En suostuisi itse, etkä sinäkään Katleena suostuisi. Palkkaukseen kokonaisuutena en osaa ottaa kantaa – en tunne riittävästi alaa.
Pakettien määrä kasvaa kyllä, mutta kilpailijoita on tarjolla paljon. Mikään ei takaa sitä, että Postin liikevaihto kasvaa pakettien määrän mukana.
Hieno juttu joka tapauksessa, että olet kokenut Postin pakettipalvelut paremmiksi kuin muiden toimijoiden. Veikkaan tosin, että vastakkaisia mielipiteitä on varsin paljon.
Moi Katleena, Olet täysin oikeassa. Valitettavasti puikoissa on saneeraaja, ei innovoija. Tiimi täynnä tekijöitä defence battlessa. Elikkä fokusta että olisi aikaa ajatella… pidemmälle.