Eilen postasin Renault Clion epäselvästä mainonnasta, joten päätin tasapuolisesti tutkia muidenkin automerkkien nettisivuja. Kävin läpi muutaman autonvalmistajan nettisivujen pääväittämät (eli ne isoimmalla kirjoitetut teesit) ja ryhmittelin ne sisällön ja ajatellun lukijakunnan mukaan.
Ohessa vinkit siitä, kuinka rakennat nettisivujen pääteesit autonvalmistajien tapaan.
1) Ammattitermi tai tuotenimi tekniikkahifisteille ja faneille
Käytä teknistä termiä tai tuotenimeä ja luota siihen, että lukija joko ymmärtää tai haluaa ottaa selvää. Tätä termiä tai tuotenimeä ei missään nimessä kannata kuvailla tai purkaa auki, koska fanit kyl tuntee meiät.
Renault: Uusi Renault Clio – ainoana luokassaan ESP vakiona
Ford: FordFlexifuel
2) Paljon asiaa, koska lukija voi olla kuka tahansa
Jos et osaa kiteyttää, sano monta asiaa ja monisanaisesti. Pyri rakentamaan kokonaisuus, johon on ympätty mahdollisimman monta teesiä ja määritelmää. Voit myös käyttää ylipitkiä yhdyssanoja.
Škoda:
ŠkodaFabia / Diesel säästää enemmän / Tuo katsastettu autosi vaihtoon – vaihtohyvitys: 2000 €!
Samaa kastia: Volkswagen, Volvo.
3) Monta pientä viestiä varan vuoksi, koska (ks. edell. perustelu)
Tämä on edistyneempi malli tyypistä 2. Olet jo oivaltanut, että teesissä ei voi olla useampaa väittämää. Jos et silti et osaa päättää, mikä on pääteesi, keksi niitä monta. Aina kannattaa ampua haulikolla hyttyslaumaan.
Mersu: Etusivulla on monta vaihtuvaa auton kuvaa, joissa erilaisia kuvatekstejä. Useimmat otsikoista edustavat tämän luettelon tyyppiä 1: teknisiä termejä ja tuotenimiä.
Samaa kastia: Peugeot, Toyota, Lexus, Dodge ja Mitsubishi.
Chevrolet: Vaihtuva kamppissivu, jossa kilpailu ja tonnin alennustarjous. Ongelmana on se, että viestit ovat ristiriidassa: saavatko kaikki tonnin alennuksen, vai onko se vain kilpailun voittajille?
Samaa kastia: Audi, Mazda.
Jeep: Sinänsä loistava pääteesi Vajaalla tankillisella Lontoosta Berliiniin, mutta tehoa syövät bannerit, joissa on vielä isommat tekstit.
Samaa kastia: Chrysler.
4) Kliseitä kritiikittömälle ostajakunnalle
Jos et keksi omaperäistä teesiä, käytä jotain kulunutta lausetta. Sano se varan vuoksi englanniksi, niin ehkä kaikki eivät huomaa, kuinka kliseinen teesisi on.
Kia: Free your mind
Suzuki: Way of Life!
5) Faktavirheitä kritiikittömälle ostajakunnalle
Porsche: Neljäs ulottuvuus – Porsche Panamera.
Porsche ei ehkä ole kuullut, että neljäs ulottuvuus on aika. Kuulkaas poijjaat, tämä asia on olemassa jo valmiiksi. Yhtä hyvin voisitte mainostaa, että Panamera on ”Neljäs elementti” tai ”Neljäs vuodenaika”.
Muut autovalmistajat eivät kyenneet tähän.
6) Ei pääteesiä lainkaan
Tämä on kiehtova valinta oman tiensä kulkijalle: älä kerro mitään.
Land Rover: Sivustosta ei nouse esille mikään. Teksteinä ovat ainoastaan autojen mallien nimet, eivätkä nekään erityisen isolla.
Samaa kastia: Jaguar, Honda.
7) Auton ostajalle ytimekkäästi
Jotkut autovalmistajat ihan oikeasti haluavat kuvailla tuotteitaan kiteyttämällä perusajatuksensa tai kampanjansa. Tämän jälkeen lukija voi valita, mistä hän haluaa enemmän tietoa.
BMW: Tinkimättä erilainen
Opel: Koe vuoden auto 2009. Esittelyssä Opel Insignia Sports Tourer.
(Ongelmana on vain automallin ylipitkä nimi)
Nissan: Valvo etujasi. Nissan Qashqai alk. 19 995 €
Seat: *Ensin lyhyt animaatio* Tulossa kesäkuussa. Seat Exeo
(Kuva olisi tosin ollut hyvä juttu, mutta ehkä autoa ei vielä ole edes valmistettu.)
Fiat: Fiat on puhtain.
Alfa Romeo: Uusi Alfa Romeo. Nyt Suomessa. MITO.
(Ongelmana on tosin se, että Miton logo on niin epäselvä, että luulin nimen olevan MTO. Onneksi asia korjaantui leipätekstissä.)
Muita melko hyviä ratkaisuja: Subaru, Mini, Citroën, Hyundai.
Tarinan opetuksia:
– Tyydy yhteen pääväittämään, jossa on ytimekäs sisältö. Kirjoita se isolla, niin että sen huomaa heti. Kirjoita muut asiat pienemmällä pistekoolla.
– Älä käytä pitkiä animaatioita, jotka latautuvat hitaasti ja joita lukija ei jaksa tai ehdi katsoa läpi.
– Tarkista, ettei väittämässäsi ole faktavirheitä tai ristiriitaista tietoa.
Kaksi bonusvinkkiä, jotka voivat esiintyä missä tahansa seitsemästä teesityypissä:
A) Kuten monesta esimerkistä huomasitte. Lyhyet lauseet ja pisteet. Ovat maskuliinisia. Shell keksi. Tämän idean. Jo 1980-luvulla.
B) Käytä CamelCasea eli kirjoita YhdysSanat ja TuoteNimet yhteen niin, että molempien SananOsien AlkuKirjaimet ovat isolla. Tämä on raivostuttavan kulunut KirjoitusTapa ja lisäksi sitä on vaivalloinen lukea.
Leikkikääpä ajatuksella, jossa autonvalmistaja tuo uuden Auton markkinoille ilman yhtään kuvallista julistusta. Jos haluat nähdä Auton, on sinun tultava paikan päälle pällistelemään; siis myös toimittajien. Voi olla, että joku vaikka sattuisi ostamaan kyseisen auton; kun ei sitä moni ole edes vielä nähnyt. Ja tominittat kuvailisivat Autoa hulluna, kun tietäisivät ettei juuri kukaan ole sitä vielä nähnyt. Toimittajan kuvaus voisi mennä jotenkin näin: ”Sen Muumimainen olemus saa suorastaan hyppäämään sen syliin. Kaikki osaset ovat kohdallaan. Koko meikkilaukulle on ajateltu oma säilytystila, ripsiväristä ja huulipunasta puhumattakaan. Lähes täydellinen auto ilman turhanpäiväistä maskuliinista uhoa. Suosittelen varauksettomasti 30-40 vuotialle sinkkunaisille (max kahdella lapsella) ja vähän miehillekin.Siis tee asiat erilaila vaikka busineksesi täyttäisi 100 vuotta. Saat varmasti huomiota. JV
Kiitos kommentistasi! Olen samaa mieltä kanssasi siinä, että usein kannattaa toimia eri tavalla kuin muut.Tosin jos toimii poikkeuksellisella tavalla, sillä pitää olla selkeät perusteet ja kohtuullinen hyöty.Jos Seat ei näytä uuden autonsa kuvaa, suurena riskinä on se, ettei ketään kiinnosta odottaa. Kun auto esitellään, siitä ei välttämättä synnykään ihastuneita kirjoituksia vaan ”odotukset lässähtivät” -tyylisiä kommentteja.
Ihan pakko todeta että Porchen kohdalla virhe on myös perusteltavissa sikäli, että ko. vehkeet ovat pitäneet huolta siitä että mallistoon kuuluu yksinomaan nopeita autoja – aika siis siinä mielessä sopii ajatusmalliin vaikka onkin vähän ontuva ilmaus.
Tekstiurakoitsija, kiitos kommentista! Tuolla aasinsillalla voisi tosiaan selittää sen, että Panamera olisi kuin aika itse. Luulen tosin, että niin pitkälle Porschen copywriterit eivät ole ajatelleet. :)Porschen sloganin kaltaisia yleissivistyslipsahduksia on hauska huomata mainoksissa, vaikka ne eivät kovin yleisiä olekaan. Vinkkaathan, jos törmäät vastaavaan.