Järjestämme tänä vuonna Antin kanssa Retoriikan kesäkoulun Hämeenlinnassa jo neljättä kertaa. Antti on primus motor, ja minä olen sidekick.
Tavoitteenamme on ollut tuoda Suomeen myös sellaisia vaikuttamisen huippuammattilaisia, joista me maalaistollot emme ole kuulleetkaan. Antti kävi varta vasten Amsterdamissa kansainvälisessä retoriikkatapaamisessa metsästämässä kovia nimiä.
Ja löytyihän niitä.
Philip Collins on tietokirjailija, The Timesin kolumnisti ja Tony Blairin puheenkirjoittaja, joka on laatinut puheita myös Kofi Annanille.
Richard Mullender on Scotland Yardin panttivankineuvottelijoiden kouluttaja, joka on kouluttanut myös FBI:ta, YK:ta ja Intian salaista poliisia.
Veikkaan, että et ole koskaan heistä kuullutkaan. (Minä en ainakaan ollut.)
Tämän vuoden kotimaiset huippunimet ovat yhtä kovaa sakkia:
- kriisiviestinnän asiantuntija, kansainvälinen luennoija ja tietokirjailija Lilly Korpiola
- nettipoliisi (ja tällä hetkellä myös kansanedustajaehdokas) Marko ”Fobba” Forss
- Ylen toimittaja ja A-Talkin juontaja Susanne Päivärinta
- kirjailija ja suomalaisen politiikan tummanharmaa eminenssi Jussi Lähde
- kolumnisti-toimittaja-kommentaattori Markus Leikola.
Retoriikan kesäkoulu koostuu kahdesta päivästä, joihin voi osallistua myös erikseen:
- To 4.6. Lilly Korpiolan vetämä työpaja Vanajanlinnassa, hinta 299 euroa + alv.
- Pe 5.6. seminaari Verkatehtaalla, hinta 380 euroa + alv (alehinta voimassa helmikuun ajan).
- Jos tulet molempiin, yhteishinta on satasen halvempi.
Hus, nyt ilmoittautumaan!
Ulkomaalaiset puhujat ovat tosiaan todella tähtikaartia! Tuntuu, että sillä saralla puhujien taso vain kovenee vuosi vuodelta.
Sen sijaan suomalaisten puhujien taso mielestäni laskee. Ekoina vuosina olitte saaneet erittäin mielenkiintoisia ja ajankohtaisia suomalaisia puhujia, mutta pari viime vuotta (vuodet 2014 ja 2015) on ollut toisin. Tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni.
Suomalaisissa puhujissakin voisi keskittyä hankkimaan sellaisia puhujia, jotka joko linkittyvät menneen vuoden tapahtumiin (vrt. Riikka Kämppi vuonna 2013) tai ovat muuten kalliita tai vaikeasti saatavia eli joita ei omalla rahalla pääsisi tavallisesti kuuntelemaan (esim. Jari Sarasvuo). Hinta voisi sitten vastaavasti hilata vaikka vähän ylöspäin.
Lausuma ”tämän vuoden kotimaiset huippunimet ovat yhtä kovaa sakkia” ei siis kenties olekaan rehellistä tuoteviestintää, vaan _retoriikkaa_…
MattiV, voin rehellisesti sanoa, että olet väärässä.
Olemme Antin kanssa rakentaneet Retoriikan kesäkoulun niin, että meillä ei ole tyypillistä kokoonpanoa – eli ”yhtä tähtipuhujaa ja viittä rivipuhujaa”. Sen sijaan meillä on aina pelkästään kovatasoisia esiintyjiä.
Tästä olemme saaneet aina kehuja: ihmisten ei tarvitse kuunnella viittä sokeltajaa saadakseen nähdä yhden tähden.
Eevastiina, meillä oli Sarasvuon Jari jo toissavuonna. Ja toisaalta – Jari esiintyy vuosittain niin monessa tilaisuudessa, että suurin osa vieraistamme on nähnyt hänet lavalla useaan otteeseen. Tavoitteenammehan on tuoda esiin myös sellaisia nimiä, jotka eivät ole aivan itsestäänselvyyksiä.
Uskon vahvasti tämän vuoden nimikaartiin. Esimerkiksi Lilly Korpiola on suurelle yleisölle tuntematon nimi, mutta hänellä on valtava kokemus kriisiviestinnästä. Lillyähän käytetään laajalti maailmalla konsultoinnissa ja tulevaisuuden arvioinnissa. (Samoin Fobba kiertää muuten maailmalla luennoimassa.)
Se, että joku on suomalainen, ei tarkoita, etteikö hän olisi myös kansainvälisesti tunnettu. Ja toisaalta – ulkomaalaisuushan ei takaa laatua millään tavalla. 🙂
Juu, en olisi halunnutkaan kuulla Sarasvuota. Hän toimi vain esimerkkinä siitä linjasta, mitä ajoin takaa.
Kun teemana on kriisiviestintä niin eikö Suomesta olisi löytynyt kovemman linjan nimiä? Ahtisaari, Rehn, Haavisto? Tai jonkun viestintätoimiston johtoa? Suuren sanomalehden päätoimittajaa kertomaan heidän linjastaan?
Onko mahdollista saada esimerkiksi mainostamastasi Korpiolasta enemmän tietoa: Moniako koulutuksia ja kenelle hän on pitänyt? Netistä en löytänyt mitään koviin vakuuttavaa. Hänellä ei ole edes omaa nettisivua, mikä mielestäni on yksityisyrittäjälle (sellainen kai hän on?) hälyyttävä merkki.
Eevastiina, voin taata sinulle, että Lilly Korpiola on kriisiviestinnän huippu. Lilly ei tarvitse edes nettisivuja, koska meillä taviksilla ei ole hänen taidoilleen tarvetta. Tieto Lillystä kiertää ammattipoliitikolta toiselle.
Lillyn asiakkaat ovat ministeriötasoa, eikä hän tietenkään puhu heistä sen enempää. Lillyn asiakkaat ovat sekä kotimaasta että ulkomailta.
Lilly on sen tason ihminen, että hän on tunnetumpien puhujien taustavaikuttaja. Jos haluat tietää, kuka osaa kriisiviestinnän, älä pyydä paikalle keulakuvia. Pyydä sen sijaan ne ihmiset, jotka ovat keulakuvien takana. Lilly on yksi heistä, ja täytyy olla kiitollinen, että hän tulee Retoriikan kesäkouluun.
Joitain julkisia meriittejä toki on, joista saan puhua: hänen kirjansa Arabikevät on ollut Tieto-Finlandia-ehdokkaana. Lisäksi Lillyn osaaminen adoptioviestinnässä on ollut merkittävää.
Mutta kysymyksesi osoittaa juuri sen, mistä postaukseni otsikossa puhuin: huippupuhujia, joista me tavalliset kuolevaiset emme ole koskaan kuulleetkaan.
Vau. Todellinen tähtikaarti! 🙂
Kiitos Karo, niin on.
Jos teemana olisi ”Miten monella tavalla kriisiviestintä voi mennä pieleen – omakohtaisia kokemuksia”, niin potentiaalisia puhujia olisi pilvin pimein. Eri asia sitten, kuinka halukkaita he olisivat tulemaan tai edes ovat sisäistäneet kuuluvansa potentiaalisiin asiantuntijoihin. Se on kuitenkin varmaa, että näiden puhujien joukossa on henkilöitä, joista kaikki ovat kuulleet. Ns. TV:stä tuttuja.