Käyntikortteja tilaamassa

Katleena Kortesuo

Tilasin taas uuden setin käyntikortteja. (Tämä on muuten jo kolmas tilaukseni Moo.comista. Suosittelen muillekin.)

Olen todennut, että käyntikorttien suunnittelussa ei kannata satsata ammattilaiseen. Kortteja on nimittäin pakko uusia suhteellisen usein, kun jokin yksittäinen tieto vaihtuu. Tulisi turhan kalliiksi pestata ammattilaista vuoden välein samaan puuhaan.

Nytkin poistin vanhasta kortista muinaismuiston eli Qaiku-osoitteen. Vaihdoin myös kasvokuvan, koska vanhassa oli väärän värinen tukka eivätkä asiakkaat tunnistaneet minua kortin perusteella. Meiliosoitekin vaihtui uuteen.

Käytän kyllä ammattigraafikkoa nettisivuissa ja todennäköisesti myös tulevissa diapohjissani. Sen sijaan käyntikortit saavat kelvata kotikutoisina.

Päätin ottaa riskin korttien ulkonäössä. Toisella puolella on tietenkin kuvani ja yhteystietoni, mutta taustapuolen tungin täyteen tekstiä:

Katleena kayntikortti

Yleensähän käyntikortissa pelataan designilla ja visuaalisuudella, mutta ajattelin, että ammattikirjoittajan käyntikortti saa olla toisenlainen. Saa nähdä, millaisia reaktioita uusi korttini saa aikaan.

Ehkä monikaan asiakkaani ei jaksa tai ehdi lukea taustatekstiä, mutta toivottavasti siitä jää edes jokin muistijälki:

Se on se omituinen akka, joka suoltaa käyntikorttinsakin täyteen sanoja.

Toisaalta minua jää jännittämään se, riittääkö valitsemani pistekoko. Jos takaosan teksti on liian pientä pränttiä, joudun tilaamaan kokonaan uuden setin käyntikortteja.

Sen riskin joutuu ottamaan, kun on tollo eikä käytä ammattigraafikkoa.

 

7 kommenttia

  1. Eiköhän ole mahdollista teettää näyttävät kortit ammattigraafikolla myös niin, että pieniä tekstimuutoksia voi jatkossa tehdä ilman välikättä. Ainakin tosiammattilainen huolehtisi siitä, että asiakas voi itse tilata kortteja uusilla teksteillä.

    (Noin yleisesti suosittelisin kyllä käyttämään alkuperäiseen suunnitteluun pätevää graafikkoa. Esim. edellisessä työpaikassani Pandialla saatiin käsittämättömän tyylikkäät kortit vanhoihin kotikutoisiin verrattuna kun kysyttiin oikealta kaverilta.)

    Tekstin käyttö kortissa on kyllä (etenkin kirjoittajalle) hyvä idea!

    1. Joni, todennäköisesti tekstien vaihto olisi tosiaan mahdollista, jos pyytäisi graafikolta taittopohjan. Käytännössä kuitenkin jos kuvaakin pitäisi vaihtaa, koko leiska pitäisi asetella uudelleen.

      Ja toki syynä oli myös kiire. Vanhat kortit vanhentuivat jo yli puoli vuotta sitten, joten päätin rynnätä suoraan tilaamaan kortteja. – Minähän olen tunnettu siitä, että ensin vetkuttelen kuukausikaupalla, jonka jälkeen teen kaiken parissa tunnissa kertarysäyksellä. 😀

  2. Itsekin olen suunnitellut kortteja itse, tosin liippaa alaanikin. Silti onnistuin tekemään ensimmäisellä kerralla liian pientä tekstiä. Pelkään pahoin, että niin saattaa käydä sinullekin.

    Levität sanaa, niin sanotusti… 😉 Valitettavasti minun mieleeni nousi heti lukiessani tuota tekstiä kiihkouskovaiset ja heidän sanomansa.

    Hassua tosiaan, että muuten vahvasti puhut asiantuntijuuden puolesta ja puffaat usein käyttämiäsi yrityksiä, mutta et tässä, paitsi ulkolaista Moota. Jos ei ole graafikko, ehkä kuitenkin kannattaisi käyttää tai edes vilauttaa luonnosta ammattilaisella ennen korttien tilausta? Ja tosiaan pyytää alkuperäistiedostoihin muokkausoikeus.

    Tuo käyntikortin punainen tekstiväri näyttää minun silmiini rumalta, valitettavasti. Se ei myöskään näytä leiskasi punaiselta eli ei ole otettu graafisesta ohjeesta? En tosin pidä tämän bloginkaan uudesta ulkoasusta ja väreistä, kuten aiemmin kommentoin. Vanhanaikaista ja synkkää.

    Anteeksi kriittiset mielipiteet, mutta ehkä nekin sallitaan, tosia ja rehellisiä kun ovat.

    1. Kati, kiitos kommentistasi! Ilman muuta kriittiset mielipiteet ovat OK.

      Voimakas reaktiosi kertoo, että olen oikealla tiellä. En missään nimessä haluakaan ”ihan kiva” -hymistelyä. Yleensä jos joku reagoi noin voimakkaasti, vastapainona on silloin myös ihmisiä, jotka tykkäävät erityisen paljon.

      Käyntikortin teksti oli tarkoituksellisesti vahva ja julistava, ja se näytti vaikuttavan sinuunkin. Kortin tekstin pitää olla sellainen, että ihmisellä herää jokin tunne.

      Saa tosiaan nähdä, onko präntti liian pientä. Otin nyt tietoisen riskin, ja korjaan sitten tekosiani, jos kortit eivät toimi luonnossa.

      PS. Minulla ei ole minkäänlaista graafista ohjetta. 😀 Ei ole olemassa väriä tai kuviota, joka toistuisi blogissa, diaesityksissä ja käyntikorteissa. Vielä en ole sellaista tarvinnutkaan, mutta todennäköisesti jatkossa tarvitsen, kun alihankkijaverkosto kasvaa.

  3. Kiva kuulla taas hyviä kokemuksia Moo.comista, sinne onkin lähdössä kohta yhdistyksen tarrat ja mahdollisesti myöhemmin muutakin matskua tekoon. Jännä että Suomessa ei ole vastaavaa konseptia, hyvää laatua edullisesti. VistaPrintistä en ole kuullut vielä keltään mitään hyvää, laatu ainakin kuulemma sitä sun tätä.

  4. Kiitti vihjeestä. Moo voisi hoitaa homman hyvin. Näinä aikoina kuitenkin taidan tilata käyntikorttini suomalaiselta firmalta.

    1. Julle, tervetuloa EOT-blogiin!

      Minäkin käytän mielelläni suomalaista firmaa, jos siltä saa yhtä hyvää palvelua kuin merten takaa.

      Vinkkaa siis heti, kun löydät suomalaisen painofirman, jolta saa yhtä kätevän kokonaisuuden kuin Moolta.

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.