Olen juossut viime aikoina pitämässä puheenvuoroja, joten lupasin koota kaikki miellekarttani samaan postaukseen. Teemat ovat vaihdelleet melkoisesti:
Viisi tapaa säästää aikaa ja tehdä rahaa
14.4. Kevätkokous, Etelä-Pohjanmaan yrittäjät
Henkilöbrändäyksen rakennuspiirustukset
16.4. Brändibrunssi, Aalto-yliopiston kauppatieteiden opiskelijat
Esiintymiskoulutus
20.4. Papata partiosta, Pääkaupunkiseudun Partiolaiset
Asiakaskokemus on jokaisen bisnes
23.4. Prosessipäivät, Wakaru
Nämä ovat tietenkin puhtaaksipiirrettyjä versioita. Ohessa vertailukohdaksi yksi alkuperäinen:
Hyviä miellekarttoja, vaikka en ole koskaan niiden kautta kunnolla
asioita oppinut tai hahmottanutkaan.
Oletko tehnyt koskaan miellekarttaa ”sliipattuun” muotoon tietokonegrafiikalla? Voisi vedota kaltaiseeni ihmiseen, jonka mielestä käsin tehdyt miellekartat ovat aina hiukan, hmmmm, amatöörimäisen näköisiä. Jos pitäisit koulutuksen vaikkapa hyvin konservatiiviselle lakitoimistolle ja he haluaisivat ei-käsinkirjoitetun miellekartan, miltä se näyttäisi?
Hyvä kysymys!
Jos joku asiakas pyytäisi koneella tehtyä, en tekisi sellaista. Eikä kukaan ole koskaan pyytänytkään. Nämä käsin piirretyt kartat jatkavat mun samaa linjaa, jonka asiakkaat näkevät livenäkin. Vähän sellaista kotikutoista tohellusta. 🙂
Erikseen on sitten kolmetuntisen koulutuksen diaesitys, joita löytää Slidesharesta: http://www.slideshare.net/katleena
Kiitos, kun laitoit mukaan tuon luonnosversionkin!
Karsastin pitkään miellekarttoja, mutta sehän onkin oikein käytettynä ihan toimiva formaatti sekä luonnosteluun että esittämiseen. Kunhan ymmärtää erottaa nuo kaksi toisistaan. 🙂
Paljon hyviä pointteja tiiviissä muodossa näillä kartoilla.
Kiitokset! Kyllä nämä ovat tosiaan aika käteviä, varsinkin kun tarjoan tällaisen kaupanpäällisiksi diattomaan puheenvuoroon.
Yleensähän diattomien puheenvuorojen tallennus ja muistiinpanot jäävät osallistujien omalle kontolle, mutta näillä miellekartoilla olen yrittänyt varmistaa sen, että sanoma säilyy yhtenäisenä.