Onko liian kliseistä olla väsynyt mutta onnellinen?

Katleena Kortesuo

Istun junassa kohti Hämeenlinnaa. Takana on 13-tuntinen escape train, joka oli huikea kokemus. Olemme tehneet koko viime yön liikkuvassa junassa pulmatehtäviä, ongelmanratkaisua ja salapoliisihommia. Joukkueita oli kaksi: Riku Nieminen veti toista ja minä toista.

Junasta otetut streamit löytyvät VR:n Facebook-sivuilta:

Olen nukkunut kuluneen 1,5 vuorokauden aikana viisi kertaa tunnin mittaisen pätkän. Aivot ovat hitusen jumissa. Istun junassa tukka sekaisin, huulipuna haalistuneena, villasukat tennareissa ja ripsivärit poskilla. Olen viimeksi käynyt suihkussa keskiviikkoaamuna, ja hampaat taisin pestä yöllä kolmen aikaan. En edes tiedä, minkä tulokulman ottaisin tähän postaukseen.

Ei auta muu kuin listata kaikki mahdolliset tulokulmat. Jos haluat tietää jostain näistä enemmän, kysy toki kommenteissa.

1) Uudet ihmiset

Rikulla ja minulla kävi loistava tuuri: saimme upeat tiimit. Porukassa ei ollut yhtään hidasta haahuilijaa mutta ei myöskään veren maku suussa kilpailevaa ärhentelijää. Ihmiset olivat hauskoja, älykkäitä ja sosiaalisia. Pelasimme hyvin yksiin, ja taukojen aikana vaunussa oli aika upeat bileet.

(Oli muuten mahtavaa, kun joukkueeni eli Hanna, Taivi, Sami ja Henrikki lähtivät heti mukaan viiksiajatukseen. Kisasimme kaikki Hercule Poirot -henkisissä kajalilla piirretyissä viiksissä.)

2) Elämykset ja taide

Koko reissu oli unohtumaton kokemus. Jo pelkkä monituntinen pakohuone olisi ollut upea juttu, mutta sen lisäksi meille esiintyi junassa huippuammattilaisia: jazzbändi, viulisti, sirkustaiteilijoita, dj ja ammattinäyttelijöitä. En ollut ajatellut, kuinka moniaistisesti paketin voi koota. Kiitos Insideout Escape Gamesille!

Pakojunan jälkeen pääsimme Rovaniemellä vielä syömään maukkaan aamupalan, käymään huskyajelulla, tapaamaan joulupukin ja näkemään rakenteilla olevan jäähotellin. Olen häkeltynyt ja mietin kokemusta silmät lasittuneina suu auki.

3) Markkinoinnin riemuvoitto

Bisneksen kannalta VR onnistui ratkaisussaan. Kampanjan toteutti TBWA, jonka johdolla Insideout rakensi varsinaisen tarinan ja pulmat.

Streamia seurasi yli 100 000 katsojaa, ja ennakkouutisia oli jaettu kansainvälisesti Sunday Timesissa ja Lonely Planetissa asti. Myös kotimaan media kuten Hesari, Aamulehti, Iltalehti ja Iltasanomat tarttuivat aiheeseen. Voin vielä varmistaa medianäkyvyyden tarkat lukemat, mutta levikki ylittää heittämällä miljoonien rajan.

Jos tästä kampanjasta ei heru palkintoja TBWA:lle, niin minä syön sukkahousuni.

4) Pakohuoneosaaminen

Haa, taas opin uusia pulmia ja sain uusia vinkkejä pakohuonekirjaani ja ylipäätään pakohuoneiden ratkaisemiseen.

En ollut aikaisemmin operoinut näyttelijöiden kanssa, mutta nyt opettelin hyödyntämään repliikkejä ja poimimaan vihjeitä puheesta. Aluksi luulin tyhmänä, että replat ovat enemmän hämäystä ja tarinan yleistä kuljetusta kuin konkreettisia vihjeitä.

Lisäksi olin ensimmäistä kertaa ratkomassa pulmia vieraiden ihmisten kanssa. Siinäkin opin tutustumisen merkityksen ja sen, miten luottamus rakentuu ventovieraiden kanssa.

* * *

Siis kiitos VR, TBWA ja Insideout. Helkutinmoinen tapa pistää vuosi pakettiin.

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.