Hyvä kirjoittaja osaa käyttää otsikossa tehokeinoja. Loistava kirjoittaja osaa myös varioida niitä, eikä roiku aina samassa.
Kokosin yhteen kuusi parasta vinkkiäni – ja näitä kannattaa yhdistää monta yhteen otsikkoon:
Sinuttelu
Osaatko pyytää anteeksi?
Näin huovutat kauniit villalapaset
Voititko taas nigerialaisissa arpajaisissa?
Olet naimisissa työsi kanssa
Kysymys
Minne olet juuri nyt matkalla?
Mikä on TEDx?
Kuinka blogiin saa enemmän lukijoita?
Pitäisikö HR-johtomme vaihtaa?
Provokaatio
Asiantuntijalla ei ole taitoa saati tietoa
ICT tappaa talossa ja puutarhassa
Vain tyhmät lukevat tämän postauksen
Miksi puolisosi pettää?
Rytmiikka, alkusoinnut
AMK-opiskelu: lue, näe ja hoe
Ei taitoa, ei tolkkua
Ekonomin ennätys
Jolla, Golla ja suomalainen design
Huumori, yllättävyys, vastakohdat, monimerkityksisyys
Piirimyyjän pidätysvaikeudet
Housut kintuissa on huono kirmata
Lenita Airisto, Kirsti Paakkanen ja Kola-Olli
Aho ei soita Sitraa enää
Vinkkilistaotsikko, joka lupaa hyödyn ja nopealukuisuuden
Kolme keinoa saada blogista luetumpi
Näin teet blogista kirjan
15 tapaa mokata palaverissa
10 keinoa tehostaa kirjoittamista
* * *
PS. Tämäntapainen jaottelu on ollut Sano se someksi -kirjassa, jota olen juuri uudistamassa. Uusi kustantaja on Kauppakamari.
Näillä näkymin teemme kirjasta kaksi erillistä versiota:
- Sano se someksi 1 – Ammattilaisen käsikirja sosiaaliseen mediaan
- Sano se someksi 2 – Organisaation käsikirja sosiaaliseen mediaan
Tuo kakkoskohta on mielenkiintoinen. Minulle on aina opetettu lehtijuttuja kirjoittaessa, että kysymys ei sovi otsikkoon. Toinen mitä on opetettu, että monta negatiivista otsikkoa samalla sivulla on pahasta.
Eli minulle on varmaan opetettu vääri. Mielestäni kysymys on huono vaihtoehto otsikkoon, vaikka siihen vastattaisiin muutamilla seuraavilla riveillä.
En tiedä, mutta itse en käyttäisi kysymystä otsikossa.
Kari…
P.S. Taidan olla sen verran yli viiskymppinen insinööri etten ymmärrä somen päälle mitään.
Kari, olet ihan oikeassa lehtijuttujen otsikoinnin suhteen: uutisissa kysymysotsikko on äärimmäisen huono valinta. Uutisen pitää kertoa heti otsikossa, mistä on kysymys, eikä jossitella.
Sen sijaan kysymysotsikko toimii erinomaisesti esimerkiksi blogipostauksessa, mielipidekirjoituksessa, diaesityksessä, seminaaripuheenvuorossa, pakinassa ja kolumnissa.
Hmm… täytyypi kokeilla tuota kysymysmuotoista otsikkoa. Ehkä omaan tylliin voisi sopia enemmän sellainen retorinen kysymys.
Eli olen aina pyrkinyt välttämään kysymystä otsikossa, mutta ehkäpä vanhakin oppii uutta ja löytää uuden tavan otsikoida.
Kari…
FYI: Tässä yksi näkemys organisaatiosta ja sosiaalisesta mediasta:
http://ltiilika.wordpress.com/2012/05/18/b2b-yrityksen-some-strategia/
B2C-yrityksessä malli on hiukan toinen, koska kuluttaja asiakkaana on toisenlainen kuin yritys asiakkaana.