Spoiler alert: Pakohuonearvosteluni eivät sisällä nopeuttavia tietoja, valokuvia huoneista eikä tehtävien ratkaisuja. Arvosteluni eivät siis auta huoneiden ratkomisessa – mutta toki ne väkisinkin kertovat huoneesta jotain yleistä. Postaukset usein esimerkiksi paljastavat, onko huone useampiosainen tai millaista rekvisiittaa siellä on. Jos et halua tietää huoneesta yhtään mitään (siis yhtään mitään), älä lue tätä postausta. Joskus saan huoneet ilmaisena näytteenä, joten kerron aina hintatiedon kohdalla, mitä olen maksanut huoneesta.
* * *
27) Cellar, Tampere, Lockdown
- Tarina: Salaperäinen tutkija on keksinyt elämän eliksiirin. Löydätkö hänen kätkemänsä pullon?
- Milloin: Tammikuussa 2018.
- Ryhmä: Perheemme eli kaksi aikuista ja kaksi lasta (iät 10 ja 12).
- Tulos: Pääsimme ulos ajassa 52.58.
- Käytetyt vinkit: Kolme.
- Vaikeusaste palveluntarjoajan mukaan: 4,5/5, ja ulospääsyprosentti ”noin 20–25”. Ennätysaika on kuulemma kahdella vihjeellä noin 42 minuuttia.
- Hinta: neljältä hengeltä 76 euroa (sisälsi alennuksen 10-vuotiaasta sekä toistoalennuksen).
- Pulmien arvosana: 8-.
- Huoneen visuaalisuuden arvosana: 8,5.
- Tarinan arvosana: 7,5.
- Huoneen ulkoisten fasiliteettien ja toimintojen arvosana: 9-.
- Perustelut: Pelin ohjaaja oli aivan ihana: hän muisti meidät ja oli avoin ja kommunikoiva. Lockdownin verkkosivuilla on se ongelma, että pakohuoneilla ei ole omia esittelysivujaan, joihin voisi linkata suoraan. Kaipaisin myös ennätysaikoja näkyviin. Odotustila oli siisti ja tunnelmallinen. Itse pakohuone oli useampiosainen ja laadultaan perustasoa. Lukkoja oli hieman liikaa, mutta onneksi pääsimme aukomaan myös gadgeteja. Huone oli niukasti valaistu, joten pulmien ratkaisu oli osittain kiinni hämäränäöstä. Lattianrajasta piti huomata asioita, joita oli vaikea nähdä taskulampuilla. Parissa kohtaa koodi ei ollut yksiselitteinen: ratkottua koodia joutui kokeilemaan useampaan lukkoon, kunnes löytyi oikea. Tarina oli tosi ohut, vain viitteellinen. Sisustus miellytti silmää: vanhaa lautaa ja paljon luukkuja. Yksi koodinpurkuvinkki oli jäänyt asettamatta meille huoneeseen, joten jouduimme ratkomaan lukon brute forcella. Pelinohjaaja kyllä pyysi anteeksi tätä mokaa. Eräs pulma oli tylsän monitulkintainen, joten jouduimme käyttämään siihen yhden vihjeen. Toinen pulma taas oli piilotettu niin, että kyse ei enää ollut älystä vaan tilan pikkutarkasta syynäämisestä; siihenkin jouduimme pyytämään vihjeen. Suhtauduimme huoneeseen tosi kahtiajakoisesti: toisaalta sisustus ja gadgetit olivat kivoja, mutta toisaalta osa pulmista ei enää mitannut älyä vaan hämäränäköä.
Pakohuoneen jälkeen huomasimme, että eräs perheenäiti oli ostanut liput väärään junaan. Kyseinen juna oli lähtenyt jo tuntia aikaisemmin. Onneksi olimme älykkäitä ja ratkaisimme myös pakotampereen: sain lopulta ostettua liput oikeaan junaan.