Spoiler alert: Pakohuonearvosteluni eivät sisällä nopeuttavia tietoja, valokuvia huoneista eikä tehtävien ratkaisuja. Arvosteluni eivät siis auta huoneiden ratkomisessa – mutta toki ne väkisinkin kertovat huoneesta jotain yleistä. Postaukset usein esimerkiksi paljastavat, onko huone useampiosainen tai millaista rekvisiittaa siellä on. Jos et halua tietää huoneesta yhtään mitään (siis yhtään mitään), älä lue tätä postausta. Joskus saan huoneet ilmaisena näytteenä, joten kerron aina hintatiedon kohdalla, mitä olen maksanut huoneesta.
* * *
Jos pakohuoneyrittäjä haluaa tehdä vaikean huoneen, hän joutuu aina tekemään valinnan:
- Yksi vaihtoehto on keksiä vaikeita pulmia, jolloin pelaajat käyttävät aikaa päättelemiseen ja pähkäilemiseen.
- Toinen vaihtoehto on rakentaa paljon pulmia, jolloin pelaajat käyttävät aikaa lukolta lukolle juoksemiseen.
- Kolmas vaihtoehto on täyttää huone rojulla, jolloin pelaajat käyttävät aikaa penkomiseen ja kiroiluun.
Oma suosikkini on tietenkin tuo ykkösvaihtoehto, sillä silloin peli säilyy älypelinä. Kakkosvaihtoehtokin käy, mutta silloin touhun pitää olla suoraviivaista. Vihjeiden pitää olla yksiselitteisiä, sillä muuten läpipääsy on kiinni vain siitä, lähteekö ryhmä arvaamaan asioita oikeassa järjestyksessä. Kolmas vaihtoehto on tietenkin se huonoin, ja sitä näkee nykyään enää harvoin.
Tänään kävimme testaamassa ilmaiseksi kahta pakohuonetta Sastamalassa. Firman nimi on Pakenema, ja se häilyy ratkaisuissaan ykkös- ja kakkosmallien välillä.
28) Pako kyläkoulusta, Sastamala, Pakenema
- Tarina: Käyt tutustumassa vanhaan, purettavaksi määrättyyn kyläkouluusi. Jäät lukkojen taakse. Pääsetkö ulos, ennen kuin koneet tulevat jyräämään rakennuksen?
- Milloin: Tammikuussa 2018.
- Ryhmä: 75 % perheestämme eli kaksi aikuista ja 12-vuotias.
- Tulos: Pääsimme ulos ajassa 52.58.
- Käytetyt vinkit: Nolla.
- Vaikeusaste palveluntarjoajan mukaan: 3/5, ja ulospääsyprosentti 43. Ennätysaika on parilla vihjeellä 37.35 minuuttia.
- Hinta: kolmelta hengeltä listahinta on 90 euroa, mutta me saimme kokeilla ilmaiseksi.
- Pulmien arvosana: 7,5.
- Huoneen visuaalisuuden arvosana: 8,5.
- Tarinan arvosana: 8-.
- Huoneen ulkoisten fasiliteettien ja toimintojen arvosana: 9,5.
- Perustelut: Tykkäsimme uudenlaisesta miljööstä: luokkahuonetta emme olleet ennen pakohuoneissa kokeneet. Lattia oli tosin kylmä, joten jos menet pelaamaan, pidä kengät jalassasi tai ota villasukat. Pakeneman verkkosivut olivat toimivat, ja oli hienoa, että peleistä saa tarkat tilastot. Sivuilla oli vaikeusasteet, ennätysajat ja ulospääsyprosentit. Parkkipaikatkin olivat oven edessä, kuten pienissä taajamissa aina. (Me hämeenlinnalaiset olemme tottuneet sellaiseen.) Itse pakohuone oli useampiosainen. Lukkoja oli valtavasti. Vaikeustaso ei syntynyt vaikeista pulmista vaan siitä, että tekemistä oli niin paljon. Jos oikein laskin, niin huoneessa oli kaiken kaikkiaan 22 lukkoa. Lisäksi huoneessa oli yksi kiva gadget. Tarina oli ohut ja viitteellinen: se oli enemmänkin kehyskertomus kuin etenevä juoni. Tosin kyläkouluidea oli sen verran omaleimainen, että arvosana pysyy kasin tuntumassa. Sisustus oli tehty taitavasti. Tilassa oli aitoa vanhaa opetusrekvisiittaa ja pulpetteja. Hauska idea oli sekin, että muistiinpanot voi tehdä liitutaululle. Huoneessa oli myös yksi mekaaninen sovittelutehtävä, joka oli kiva yllätys. Harmillista oli, että nähdäkseni huoneessa oli pari red herringiä eli turhaa vihjettä, jotka eivät vieneet eteenpäin.
29) Casino Iisa, Sastamala, Pakenema
- Tarina: Olet pelannut kasinossa kaikki rahasi. Saat selville, että kasinon omistaja on huijannut sinua. Sinulla on tunti aikaa löytää rahasi, ennen kuin omistaja tulee.
- Milloin: Tammikuussa 2018.
- Ryhmä: 75 % perheestämme eli kaksi aikuista ja 12-vuotias.
- Tulos: Argh, kärähdimme.
- Käytetyt vinkit: Kaksi.
- Vaikeusaste palveluntarjoajan mukaan: 4/5, ja ulospääsyprosentti 28. Ennätysaika on parilla vihjeellä 46.42 minuuttia.
- Hinta: kolmelta hengeltä listahinta on 90 euroa, mutta me saimme kokeilla ilmaiseksi.
- Pulmien arvosana: 7-.
- Huoneen visuaalisuuden arvosana: 9+.
- Tarinan arvosana: 9-.
- Huoneen ulkoisten fasiliteettien ja toimintojen arvosana: 9,5.
- Perustelut: Kasinon ulkoasuun oli panostettu. Mukana oli pari pakollista Ikea-kalustetta, mutta seinät, julisteet ja kasinovarusteet olivat varsin osuvia. Itse pakohuone oli useampiosainen. Lukkoja oli jälleen hieman liikaa. Jos laskin oikein, niin avasimme 15 lukkoa. Vaikeustaso syntyi tekemisen määrästä, parista vaikeasta pulmasta ja monitulkintaisista vihjeistä. Näistä viimeinen ei ole kovin toivottavaa, koska en todennäköisesti ole ainoa ihminen, joka turhautuu arvailuun. Jos menet pelaamaan huonetta, niin varaudu kolmeen eri pelikorttitehtävään, jotka eivät liity toisiinsa. Me yritimme aluksi yhdistellä pakkoja ja vihjeiden paikkoja, mutta se oli väärä valinta. Huoneessa oli hieman liikaa hämäysvihjeitä eli red herringejä. Eräs niistä syntyi siitä, että punainen ja musta värikoodisto eivät aina liittyneet korttipakkaan (vaikka värikoodit olivat korttien vieressä), vaan värit saattoivat liittyä myös noppapöytään tai rulettiin. Bonuksena pelissä eräs monivärinen pulma ei ollut aivan saman värinen vihjeissä ja ratkaisuissa. Jouduimme siis enemmän arvailemaan kuin päättelemään. Tarina oli hieman ehjempi kuin edellisessä huoneessa. Mukana oli yksi superhauska toiminnallinen pujottelutehtävä, joita on kiva ratkoa älytehtävien lomassa. Eräs vihjekokonaisuus auttoi kolmeen tehtävään, vaikka yleensä yksi vihje käy vain yhteen paikkaan. Oli siis omaa tyhmyyttämme, kun emme varmistaneet asiaa ennen peliä. Eräs gadget oli aivan loistava idea, mutta se vaati turhan paljon sormivoimaa ja tuuria, jotta sen olisi voinut ratkoa ”rehellisesti”. Käytimme siihen brute forcea, ja niin kuulemma oli tehnyt suurin osa muistakin pelaajista. Huoneessa oli päätösvaiheessa tosi kiva gadget, jota emme kuitenkaan ehtineet suorittaa loppuun, kun aika katkesi. Harmillista oli, että jälleen kerran huoneessa oli pari turhaa red herring -vihjettä, jotka eivät vieneet eteenpäin. (Tässä huoneessa pulmien arvostelu oli tosi vaikeaa. Huonoimmat pulmat ja monitulkintaiset vihjeet ansaitsisivat arvosanakseen viitosta, mutta parhaat taas kymppiä. Siksi päädyin antamaan kokonaisuudesta seiska miinuksen.)
Suosittelen Pakenemaa joukkueille, jotka haluavat paljon tekemistä eivätkä tyhjiä suvantokohtia tai erityisen vaikeita aivopähkinöitä. Kasino kaipaa vielä hieman entraamista, jotta se toimisi kuin junan vessa ilman arvailua.
Kiitos Pakenemalle, kun saimme kokeilla huoneita ilmaiseksi. Tämä oli hauska joululoman päätöspäivä.
Oon ollut pakohuoneessa, jossa oli kaksi erilaista ”vihjereittiä” ulos. Päästiin hyvissä ajoin ulos, mut itselläni oli hölmistynyt olo, kun osa vihjeistä oli käyttämättä ja lukkoja oli edelleen kiinni. Pelin ohjaaja sitten kertoi, että huoneessa oli kaksi vaihtoehtoista loppuratkaisua.
Hahaa, tuosta tulee kyllä sellainen tyhjien käsien fiilis. Tulee sellainen tunne, että jotain olisi jäänyt saamatta tai tekemättä; homma on ikään kuin kesken.
Sekin korjaisi asian, jos tuosta ratkaisusta kertoisi pelaajille etukäteen.
Kiitoksia vierailusta ja saadusta palautteesta, jonka pohjalta oli mahdollista kehittää kasinon kokonaisuutta toimivammaksi. Jatkossa ei pitäisi enää ajautua yhtä helposti harhapoluille tehtäviä ratkoessa, kun tuli tehtyä pientä viilausta huoneen toteutukseen.
Jälkeenpäin on helppo soimata itseäni, että olisi nuo viilaukset pitänyt huomata tehdä jo aiemmin, kun parilla ryhmällä on ollut takeltelua huoneen suorittamisessa, mutta onneksi vasta parikymmentä ryhmää on ehtinyt vierailla huoneessa.
Kyläkoulun tapauksessa suoritusta seuratessa tuli huomattua, että ratkaisematta jäi pari vihjettä, jotka kertoivat tehtävään liittyvien lukkojen sijainnit. Tuosta johtuen ryhmänne päätyi syöttämään koodin kaikkiin tarjolla oleviin lukkoihin ja nuo sijainnin kertovat vihjeet ilmeisesti jälkeenpäin ajateltuna vaikuttivat red herringeiltä.
Kiitoksia vielä vierailusta, kun harva ryhmä osaa ja uskaltaa antaa rehellistä palautetta tehtävistä.
Suuret kiitokset kun saimme tulla! Ja mahtavaa kuulla, että palaute oli hyödyksi. Toivottavasti tamperelaiset ja muutkin löytävät ovillenne. 🙂