Asiakkaalle raivoaminen auttaa aina

Katleena Kortesuo

1) Jos Alma Talent järjestää seminaarin, jossa en ole puhumassa, suutunko siitä?

En tietenkään. Asiakas valitsee itse palveluntarjoajansa.

2) Jos Ylellä on vaalistudio, johon minua ei ole pyydetty, suutunko siitä?

En tietenkään. Media valitsee itse haastateltavansa.

3) Mutta leikitäänpä, että olisin taiteilija. Jos asiakas järjestää kulttuuritapahtuman, johon hän ei osta minulta näytelmää, musiikkiesitystä tai sävellystä, suutunko siitä?

No tietenkin suutun. Olenhan artisti, jonka työstä jonkun pitää maksaa, halusipa asiakas sitä tai ei. Perusteluna on se, että minä olen nähnyt vaivaa tai että minä olen taitava.

* * *

Olen todistanut näitä tilanteita sekä yksityiselämässä että mediassa. Eräs laulaja kerran vaati minua tilille siitä, että ”miksi et ostanut minua tapahtumaasi esiintymään tänä vuonna, vaikka viime vuonna pyysit?!” Laulaja oli erittäin kiukkuinen ja hän valitti minulle pitkään väärästä ostopäätöksestäni.

Jokainen voi arvata, ostanko mitään siltä laulajalta enää.

Sama tilanne oli ooppera-alan palkintojuhlissa tällä viikolla. Joku säveltäjä on vihainen siitä, että hänen työtään ei ole otettu paikallisille musiikkijuhlille. Perusteluna hän käytti jotakuinkin sitä, että ”oon säveltänyt tätä pitkään, joten jonkun pitää ostaa tää mun juttu”:

Olen tarjonnut sitä Ilmajoen Musiikkijuhlille, mutta sieltä vastattiin, ettei heillä ole rahaa. Liikun nyt aika happamissa tunnelmissa. Ei tälle työlle ole kysyntää, ja tämä on kallis harrastus. Siinä ajassa, kun olen säveltänyt, olisin tehnyt kahdeksan omakotitaloa.

Jösses tätä ajattelua. Kerrataanpa nyt muutama perusasia:

  1. Asiakas päättää itse, mihin rahansa laittaa. Ne ovat hänen rahojaan. Jos hän ostaa mielestäsi väärän palvelun tai huonoa laatua, se on asiakkaan asia.
  2. Jos asiakas ei osta sinulta, hänellä voi olla monta syytä. Ehkä olet kallis. Ehkä olet huono. Ehkä olet epäsopiva. Ehkä käyttäydyit tyhmästi. Ehkä olet liian samanlainen kuin joku muu. Ehkä tarjoat tuotettasi väärälle tyypille. Ehkä maineesi on vinksallaan. Ehkä naamasi on liian kulunut.
  3. Jos haluat myydä jotain, älä käy raivoamaan asiakkaalle väärästä ostopäätöksestä äläkä mene humalassa palkintogaalan lavalle haukkumaan asiakkaitasi. Se ei ole fiksua eikä lisää suosiotasi.

Rakas taiteilijadiiva,
sinä et ole jumalhahmo, jonka tekemiset ovat automaattisesti taivaan lahjoja yleisöllesi. Sinä olet ihan samanlainen myyjä ja kauppias kuin me muutkin: vastaat tuotteestasi ja palvelustasi ja kommunikoinnistasi. Jos teet jonkin näistä huonosti, yleensä seuraukset tuntuvat omassa arjessasi.

1 kommentti

  1. En tiedä ostaisinko häneltä enää mitään. ”Joo, se Noora osti esityksen siltä tyypiltä, joka haukkui kaikki humalassa.” Juu juu.

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.