Spoiler alert: Pakohuonearvosteluni eivät sisällä nopeuttavia tietoja, valokuvia huoneista eikä tehtävien ratkaisuja. Arvosteluni eivät siis auta huoneiden ratkomisessa – mutta toki ne väkisinkin kertovat huoneesta jotain yleistä. Postaukset usein esimerkiksi paljastavat, onko huone useampiosainen tai millaista rekvisiittaa siellä on. Jos et halua tietää huoneesta yhtään mitään (siis yhtään mitään), älä lue tätä postausta. Joskus saan huoneet ilmaisena näytteenä, joten kerron aina hintatiedon kohdalla, mitä olen maksanut huoneesta.
* * *
41) Pako Vankilamuseosta, Hämeenlinna, Fenix-ohjelmapalvelut
- Taustaa: Fenix-ohjelmapalveluiden pakohuonekonsepti on kiertävä. Pako linnassa -kisaa pääsee pelaamaan välillä Hämeen linnassa, välillä Olavinlinnassa ja välillä Hämeenlinnan Vankilamuseossa, joka on linnan vieressä. Tämän takia pulmat ovat väkisinkin hieman irrallisia. Mitään pysyvää jälkeä ei tietenkään saa jättää vankilarakennukseen, joten rakenteissa ei piile gadgetejä eikä muurista saa kaivettua esille mitään. (Tähän pakokokemukseen minut pyysi mukaan Hämeen Sanomien toimittaja, jonka tehtävänä oli kirjoittaa juttu Koekaniini-sarjaan.)
- Tarina: Olet vankilassa, ja sellitoverisi ovat tehneet jo pakosuunnitelman. Löydätkö suunnitelman ja pääsetkö pakoon?
- Milloin: Toukokuussa 2018.
- Ryhmä: Hämeen Sanomien toimittaja Eelis Bjurström, valokuvaaja Tomi Vesaharju ja minä.
- Tulos: 56 minuuttia. Peliin oli varattu aikaa kaikkiaan 70 minuuttia.
- Käytetyt vinkit: Ei varsinaisesti, mutta juoneen kuului oleellisena osana näyttelijöiden haastatteleminen ja heiltä neuvojen pyytäminen.
- Vaikeusaste palveluntarjoajan mukaan: ei määritelty. Oma arvioni pulmien vaikeudesta on 2/5. Vaikeus syntyy enemmänkin ajan käytöstä, koska vankilamuseossa pitää kulkea valtavat määrät käytäviä ja rappusia. Jos pystyy optimoimaan, juokseminen vähenee.
- Hinta: Normaalisti 60 euroa kahdelta hengeltä, mutta Eelis sai median edustajana huoneen ilmaiseksi. Eelis kirjoitti testistä jutun Hämeen Sanomien Koekaniini-sarjaan.
- Pulmien arvosana: 8-.
- Huoneen visuaalisuuden arvosana: 10 (hei, se on sentään ollut oikea vankila).
- Tarinan arvosana: 9+.
- Huoneen ulkoisten fasiliteettien ja toimintojen arvosana: 8-.
- Perustelut: Tarina on kytketty aitoon historiaan, ja miljöö on tietenkin upea. Mukana oli näyttelijöitä, jotka hoitivat hommansa tosi hyvin. Pulmat eivät ole vaikeita, eikä gadgeteja ole, mikä tietenkin laskee arvosanaa hieman. Eniten aikaa säästi se, jos luki vinkit heti alussa läpi ja suunnitteli reittinsä kunnolla. Muuten joutuu juoksemaan ullakon ja kellarin väliä useamman kerran edestakaisin. Eräs pulma oli jäänyt ensin valmistelematta: olimme ensimmäinen joukkue kyseisellä pulmapisteellä, eikä siellä ollut henkilöstöä. Kävimme suorittamassa toisen pulman välissä, ja palatessamme näyttelijä oli jo paikalla. Eräs toinen pulma vaati hyvää näkökykyä. Jos olisi ollut yhtään ikänäköä tai huonot silmälasit, tehtävä olisi jäänyt suorittamatta. Kokonaisuudessaan hauska kokemus ja ehdottomasti hintansa väärti. Vankilapakopeli edellyttää paljon kävelyä ja portaiden kipuamista, joten en suosittele polvivaivaisille tai korkokenkäisille. Jos haluat erityisen hyvän ajan, ota lenkkarit ja juokse. Kaipaisin yritykseltä linkattavaa nettisivua, josta löytäisi selkeät tiedot tuotteesta. Nyt tärkeimmät tiedot ovat Facebookissa yrityssivun alla olevilla tapahtumasivuilla.
42) Kidnapped, Live Exit Games, Turku
- Tarina: Teidät on kidnapattu ja olette lukitussa huoneessa. Pääsettekö pakoon?
- Milloin: Toukokuussa 2018.
- Ryhmä: Viisihenkinen kaveriporukka: Anu, Janne, Jarmo, Jussi ja minä.
- Tulos: Kuulemma poikkeuksellisen hyvä eli 49.36.
- Käytetyt vinkit: Viisi. Huoneen läpäisyyn tarvitaan kuulemma yleensä kymmenkunta vinkkiä.
- Vaikeusaste palveluntarjoajan mukaan: ei määritelty. Omistajan mukaan ulospääsyosuus on 20–25 %. Oma arvioni pulmien vaikeudesta on 3/5.
- Hinta: 95 euroa viideltä hengeltä.
- Pulmien arvosana: 8-.
- Huoneen visuaalisuuden arvosana: 7+.
- Tarinan arvosana: 6,5.
- Huoneen ulkoisten fasiliteettien ja toimintojen arvosana: 5-.
- Perustelut: Firman ulkoiset fasiliteetit ovat varsin onnettomat. Live Exit Gamesissa käy vain käteismaksu tai ennakolta tehty tilisiirto, josta pitää esittää kuitti. Firman nettisivuilla ei ole vaikeusluokituksia eikä ennätyksiä, eikä saitilla ole huonekohtaisia linkkejä. Vessan lavuaari oli yhtä likainen kuin meillä kotona, eli ei varsinaisesti asiakasystävällinen. Kaiken lisäksi asiakaspalvelija yritti estää minua tekemästä huonearvostelua, vaikka on kuluttajan oikeus tehdä arvosteluja testaamistaan ravintoloista, katsomistaan elokuvista ja käymistään matkakohteista. Otin kyllä hieman nokkiini siitä, että jouduin moneen otteeseen vakuuttelemaan asiakaspalvelijaa siitä, etten spoilaa huoneen ratkaisuja. Mutta mennäänpä asiaan. Huone on rakennettu vuonna 2014, ja se oli Turun ensimmäinen. Niinpä siinä ei ole vielä panostettu immersioon, yllättävyyteen tai gadgeteihin. Huone on yksiosainen, ja se on lähinnä sarja lukkoja. Pari helppoa gadgetia oli onneksi saatu mukaan. Huoneessa ei ole kulkevaa juonta, vaan sillä on vain taustatarina. Immersiota heikensi sekin, että vinkkinappi oli ovikello, josta tuli heleä KUKKUU-ääni joka kerta kun pyysimme vinkkiä. Huone oli tehty halvalla sisustuksella, kuten kaikki ensimmäisen aallon pakohuoneet tehtiin muutama vuosi sitten. Sen sijaan siitä tulee plussaa, että huoneeseen mahtui helposti viisi ihmistä. Pari pulmaa perustui siihen, että pelaajat eivät näe kunnolla. Itse en ole sellaisten tehtävien ystävä, jossa vihje piilotetaan epäselvästi tai pienellä fontilla varjoon tai tummalle taustalle. Onneksi mukana oli sentään taustamusiikki. Se ei tosin elänyt eikä edennyt, koska ei ollut juonta, jonka mukana voisi edetä. Yhdessä tehtävässä meiltä jäi kommunikointi vajaaksi, joten hidastelimme yhden pulman kanssa turhan kauan. Parin tehtävän vaikeusaste perustui siihen, että tehtävässä oli paljon numeroita. Kun tarvittiin sorminäppäryyttä, tehtävässä ei ollut neljää tai viittä numeroa, vaan yhdeksän. Kun saatiin tutkittava numerosarja, siinä ei ollut kuutta tai kahdeksaa numeroa, vaan 16. Tämä hidasti ratkaisua: päättelyosuus oli jo tehty, mutta aikaa söi tehtävän pituus. Myönnän silti olevani kokeneena pelaajana hieman kriittinen. Tiimimme untuvikot tykkäsivät huoneesta paljon enemmän kuin minä. Suosittelen huonetta siis vasta-alkajille, mutta en missään nimessä konkareille tai kunnon immersiota etsiville. Plussaa tulee siitä, että kun on itse pelannut huoneen läpi, voi joskus toiste mennä seuraamaan kavereiden pelisuoritusta odotustilan sohvalle kuulokkeet korvilla ja nenä televisioruudussa. Tästä saa taatusti lisäkicksejä.
PS. Tämän artikkelin kuvituksena on Fenix-ohjelmapalveluiden ottama kuva Eeliksestä, Tomista ja minusta. Sen sijaan Kidnappedissa ottamamme ryhmäkuva on laadultaan sitä tasoa, että se hylättäisiin jopa Ylilaudalta liian loukkaavana.
Heippa Katleena!
Kiitos arvostelusta ja kommenteista Pako Vankilasta -tapahtumaan liittyen!
Nämä otamme aina ilolla vastaan, jotta pystymme myös jatkuvasti kehittämään palveluita eteenpäin.
Erillinen linkattava sivu löytyy kyllä Pako Linnasta® ohjelmiimme eli http://www.pakolinnasta.fi
Lokakuussa tulossa uutuutena mukaan joukkoon myös Pako Turunlinnasta…
Kiitos tarkennuksesta! En tajunnutkaan etsiä oikeaa linkkiä tuolta.
En ole perehtynyt pakopelien maailmaan, joten termit gadget ja immersio ovat aivan vieraita. Mitä niillä tarkoitetaan?
Hyvä kysymys!
Gadget on vimpain, joka toimii esimerkiksi magneettilukolla, ääniohjauksella tai pienen tietokoneen ohjaamana. Käytännössä pelaajan pitää esimerkiksi sijoittaa kukkamaljakot oikeaan järjestykseen, niin ovi aukeaa, tai pelaajan pitää asettaa seinäpeili oikeaan koukkuun, jolloin lipaston laatikko aukeaa.
Immersio taas on upottavuutta. Immersiivinen peli vie täysin mukanaan, jolloin pelaaja unohtaa kokonaan olevansa kuvitteellisessa pelissä.