Kirjoittamisen Tyylikoulu jatkuu sittenkin: Tekstiurakoitsija tilasi minulta suoramainoskirjeen parodian. Idea oli niin mainio, että en malta pitää näppejäni – tai näppäimistöäni – erossa siitä.
Seuraavaksi siis ruodimme läpi perinteisen suorakirjeen tyylin. (Tosin täytyy muistaa, että perinteinen suorakirje ei mitenkään välttämättä ole se tehokkain, kuten Jari Parantainen on monesti osoittanut. Katso esimerkiksi Jarin postaukset Troijan hevonen ja Roiskitko haulikolla sumuun?)
Koska kuitenkin perinteistä suorakirjetyyliä käytetään yhä paljon, se kannattaa purkaa osiin ja parodioida.
Suoramainostyylin ominaisuudet
1) Kielioppi kunnossa, selkeät lauserakenteet, ei vaikeita termejä
Tästä ei tarvittane tekstiesimerkkejä. Pääsääntöisesti suorakirjeen teksti on helppolukuista, ja siinä vältetään ammattitermejä.
2) Sinuttelu ja vastaanottajan etunimen käyttö
Katleena, sinulle on upea tarjous.
Hyvä Katleena, olet varmasti kiinnostunut laadukkaista kirjoista.
3) Kysymykset ja oletukset, joihin 98 % ihmisistä joutuu vastaamaan myönteisesti
Kaipaatko enemmän vapaa-aikaa?
Haluatko kiinteytyä hieman?
Tahdotko säästää?
4) Lukijaa imartelevat oletukset
Kuten kaikki älykkäät ihmiset, kaipaat varmasti haasteita.
Myös kaltaisesi kiireinen bisnesosaaja tarvitsee joskus paussin.
5) Ylisanat
ainutlaatuinen, hohtavan puhdas, ravisuttavan halpa, täysin uudenlainen
Suorakirjetyylin parodioinnin keinot
Suorakirjetyylin parodiassa on käytettävä selkeää ja mieluusti virheetöntä tekstiä, koska lukijan huomio ei saisi kiinnittyä kirjoitusvirheisiin.
1) Lataa teksti täyteen imartelua, ylisanoja ja etunimen käyttöä.
Katleena, kaikki kaltaisesi älykkäät, sivistyneet ja lennokkaat ihmiset ovat esimerkkinä muille – kuten Katleena hyvin tiedät. Juuri siksi sinunkin Katleena on syytä hankkia aikaansa edellä olevien ihmisten rannekello, joka ei petä missään tilanteessa.
2) Parodioi sisältöä: keksi ääliömäinen tuote tai typerä sopimus ja höystä soppaa mahdottomilla hyödyillä.
Nyt sinulla on ainutlaatuinen mahdollisuus hankkia itsellesi kengännauhojen kiristin. Tämä laite nopeuttaa kengännauhojen sitomista, ja näin sinulla on enemmän aikaa perheellesi. Kun kengännauhasi ovat kireällä, ne eivät aukea, jolloin tapaturmat vähenevät. Luultavasti jo lähitulevaisuudessa vakuutusyhtiöt pienentävät tapaturmavakuutusmaksuja niiltä ihmisiltä, jotka käyttävät kengännauhojen kiristintä.
Kun teet kravattisopimuksen kanssamme, saat kuukausittain suoraan kotiisi upean Käännettävän Solmion. Se on ainutlaatuinen keksintö, joka mahdollistaa sen, että voit kesken päivää kääntää solmiota. Näin saat valittua sopivan kuosin kulloiseenkin mielialaasi.
Tämä lienee Kirjoittamisen Tyylikoulun viimeinen osa – ellei joku lukijoistani keksi muita yhtä meheviä aiheita.
”Kun kengännauhasi ovat kireällä, ne eivät aukea, jolloin tapaturmat vähenevät.”Nauroin ääneen, pettämätöntä logiikkaa! Tyylikoulu-kirjoitukset ovat muutenkin olleet hauskoja. Kiitos näistä!
Kiitokset! Aion itse ostaa kengännauhan kiristimet heti, kun ne tulevat markkinoille. 🙂
Yritit kai tosissas ampua yli ja saada tuon kuulostamaan liian siirappiselta ollakseen totta, mutta lopputulos on se, että se rupes kuulostamaan ihan tavalliselta tv-shop myyntipuheelta 🙂
Janne, pohdin samaa asiaa. :)Teksti pitäisi ehkä vetää vieläkin isommin överiksi – mutta aina löytyy jokin pulju, joka mainostaa samalla tavalla ihan tosissaan. Pelottavaa.
Kiitos 😀 TV-shop on hyvä esimerkki överiksi vetämisestä, kohderyhmän älyllisen kapasiteetin törkeästä aliarvioinnista ja siitä kuinka viesti tästäkin huolimatta tehoaa!”Tämä rasva poistaa iho-ongelmasi yhdellä sipaisulla. HydraulicProSuperiourFilmStarMakeUpGel on kaikkien hollywood-tähtien kauneuden salaisuus ja se tehoaa paitsi finneihin, myös selluliittiin ja raskausarpiin. -Annamme puhevuoron seuraavaksi Jessica Simpsonille…” -Kai se on niin että massamarkkinoinnin puolella, typerille ihmisille kohdistettu mainonta tehoaa parhaiten(?) Ehkäpä juuri siksi että vähemmän fiksu asiakas on helpompi ylipuhua ja läpinäkyväkin imartelu tehoaa 😉
Tekstiurakoitsija, ole hyvä – ja kiitos mainiosta ideasta!Tuo kehittelemäsi tuotenimi kuvaa liiankin hyvin totuutta. Minun olisi kannattanut listata myös kummalliset tuotenimet yhdeksi tyylin ominaisuuksista.Itsekin mietin, miten on mahdollista, että jotkut lankeavat utopistisiin tuotelupauksiin ja kalliisiin hintoihin.
Ai vitsi tää oli hupa.
Lukiessani parodiaa se tuli Dna:n Laama-agility-mainosmiehen ylihilpeällä ja -pirteällä äänellä..noinkohan on mainosmiehet lukeneet sun blogia?
Sitten noista kengännauhan kiristimistä. Palataan aikaan…ööö….no, parikymmentä vuotta sitten. Silloin oli kovaa huutoa (ainakin hetkenaikaa) tuollaiset kengännauhat joissa oli kiristin josta vaan vedettiin ja nauhat oli kiinni…ja pysyi kunnes painoi ”vapautusnappia”. Muistan tämän hyvin koska täysi-ikäisyydestäni huolimatta en osannut työkenkien nauhoja solmia niin, ettei niitä tarvinnut solmia uudestaan noin viittä kertaa työpäivän aikana…työkaveri sitten sponssas mulle mokomat kengännauhan kiristimet. Kengännauhan kiristimet jotka jäi käyttämättä koska en osannut niitä kenkiini virittää…hyvä tuote?
(Ei huolta, enää mulla ei muutenkaan ole tuota kengännauhan aukeamisongelmaa koska tapasin lopulta mieheni joka kyllästyi solmimaan aina ulosmennessä mun nauhoja ja opetti minut tekemään kaksi solmua päällekkäin *hihittää*)
Ooh, Laama-agility on huippumainos! Se on niin osuva parodia, että jos teleoperaattoria ei olisi mainittu, me kaikki vain tuijottaisimme mainosta ja pohtisimme tosissamme "hulluja nuo amerikkalaiset".