Facebook on huomannut, että puhun partiokavereiden kanssa usein partiosta. Niinpä sain silmilleni seuraavan FB-mainoksen:
Jos pyrkisin eduskuntaan, en taatusti mainostaisi olevani ”entinen aktiivinen PARTIOLAINEN” saati käyttäisi iskulausetta ”Olen valmis!”. Vaalimainoksessa on monta erityyppistä epäkohtaa:
- Suuraakkoset ovat huutamista, ja ne hyppivät silmille*.
- Partioaate on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton. Niinpä osoittaa huonoa makua ratsastaa politiikassa ex-partiolaisuudella. Toki partiolaisuuden voi mainita jossain nettisivun lisätiedoissa, mutta en pidä lainkaan siitä, että se on pääväite.
- Sanapari ”Entinen aktiivinen” on joka tapauksessa luotaantyöntävä, olipa kyse mistä tahansa taustasta.
- Partiolaisten ”Ole valmis” -tunnuksen käyttö – edes mukailtuna – on myös varsin epäilyttävää.
Alho-Törröstä mukaellen voisin itsekin tehdä seuraavanlaisen mainoksen:
* Edit klo 15.32: Puhumattakaan kolmesta peräkkäisestä huutomerkistä.
Uimamaisterille päjähtää täältä heti yksi ääni 😉
T:ILONAinen
sori isot kirjaimet 😉
Toimituskuntamme sallii nimimerkeissä isot kirjaimet äänin 6-1. 🙂 Uimamaisterin äänestysnumero on 29187. Muista se, kun käyt uurnilla.
Täytyy kyllä näin entisenä partiolaisena (!) nipottaa partioaatteen sitoutumattomuudesta. Onhan se tietysti virallisesti nykyään sitoutumaton, mutta kyllä ne partioliikkeen arvot taitavat silti olla koti, uskonto ja isänmaa. Partiohan on suunniteltu sotilaskoulutuksen esikouluksi, kuten varmasti hyvin tiedät. Kyllä niistä taidoista valtion tarjoamalla 12 kuukauden metsäreippailulla olikin.
Mutta ottaakseni kantaa ihan asiaan, niin onhan tuo vaalimainoksena aika epäonnistunut. Kuka mainostaa olevansa entinen jokin?
Ota tästä puolisoksesi entinen päihteetön, nuhteeton ja väkivallaton suomalaismies!
Olet ihan oikeassa, että partiolla on tosi oikeistolainen tausta. Niinpä tämäkin ehdokas oli Kokoomuksen riveissä – yllätys yllätys.
Nykyään partiotoiminta on kuitenkin poliittisesti sitoutumatonta – ainakin täällä Hämeenlinnassa. Oma lippukuntani ei pidä minkäänlaisia uskonnollisia manööverejä, ja isänmaallisuuskin vaihtelee joukossamme laidasta laitaan. Olisiko niin, että isänmaallisuus on vaihtunut luontoon, ympäristöystävällisyyteen ja kansainvälisyyteen?
Mutta pääasiasta olimme samaa mieltä: vaalimainos ei ollut niitä parhaita mahdollisia. Se ei yltänyt edes keskikastiin.
Sun puolisonhakuilmoitus on muuten kyllä niin vetävä, että se kannattaa laittaa jonnekin treffipalstalle.
Juu, tätä vähän epäilinkin että kok siellä nimen perässä komeilee. Google paljasti tämän olevan Savon yrittäjien johtopamppu.
Ainakin vajaat kymmenen vuotta sitten oli partioliike omien kokemuksieni mukaan vielä melko uskonnollinen – joskin olinkin versopartiolaisissa, jotka toimivat vapaakirkon alaisina. Huivikin oli oliivinvihreä eikä se sininen 🙂
Kyllähän ne partioliikkeen painottamat arvot varmaan nykyään ovat lähempänä noita – joskin partiokokemusta sattuneesta syystä arvostetaan nykyäänkin Puolustusvoimissa aika lailla. Ei tosin ihme, sillä ryhmässä toimiminen sekä luonnossa liikkuminen ja yöpyminen ovat molemmille ryhmille ihan yhtä tarpeellisia taitoja.
Mitä mieltä muuten olet vaalimainoksista, joissa ehdokas ei kerro edes puoluettaan? ”Äänestä nyt Pertsa Mäkeläistä, oikeuden asialla”
Tuosta viimeisestä esimerkistä tulee mieleen taannoisten kunnallisvaalien mainos. Jos olisin jo silloin blogannut, olisin kyllä nostanut kyseisen mainoksen postaukseen. Teksti meni muistaakseni suurinpiirtein näin:
”Äänestä Eino Ehdokasta! Olen
– lasten
– perheiden
– eläkeläisten
– yksinasujien
– yrittäjien
– palkansaajien
– vammaisten ja
– maahanmuuttajien
asialla.”
Tuon kaiken jos tekee, niin saa olla aikamoinen skitsofreenikko.
Kaiken lisäksi kuvana oli surkea, pokkarilla napsaistu punanaamapläjäys.
”Sanapari ’Entinen aktiivinen’ on joka tapauksessa luotaantyöntävä, olipa kyse mistä tahansa taustasta.”
Paitsi jos käyttökohde on esim. lauseissa ”entinen aktiivinen huumausaineiden käyttäjä” tai ”entinen aktiivinen pikkurikollinen” tai muuta vastaavaa.
Haa, löysit porsaanreiän! 🙂 Tuon takia mun ei kannata lähteä politiikkaan, koska antaisin vain yleisvastauksia, joista löytyy aina jokin puute.
No niinpä tietysti: mainos oli räätälöity partiolaisille. Osoitteesta sirpaalhotorronen.fi (mahtava osoite, muuten) ei löytynyt sanaakaan naisen ex-partiolaisuudesta.
Aika omituista, että ex-partiolaisuus on pääteesi partiolaisille, mutta muille siitä ei kehdata sanoa. Eikö ex-partiolaisuus ole sittenkään hyve?
Ja miksi ihmeessä Sirpukka luulee, että partiolaiset tykkäävät erityisesti EX-partiolaisista? Minua kiinnostaa, miksi Sirpis on lopettanut hyvän harrastuksen? 🙂
Sivuston TV-haastatteluja kohdassa on pari jonkun kuvaamaa youtube-videota…ei siis mitään oikeita valtakunnan tv juttuja.
Juha, jos Youtube-videot ja paikallistelkkariohjelmat ovat tv-haastatteluja, niin sitten sä voit kirjoittaa esiintyneesi usein kansainvälisessä ammattijulkaisussa (eli tässä blogissa). Suurentelu on nähtävästi OK.
BTW, miksi FB ei ole neuvonut Sirpukkaa, että savolaisen ehdokkaan vaalimainoksia ei kannata näyttää Hämeessä asuville? Siinä menee ammuksia hukkaan aivan turhaan.
Musta huivi se olla pitää:-)
Olen luonnollisesti samaa mieltä.
(Kerrottakoon myös ei-partiolaislukijoille, että musta on harvinainen väri partiohuiveissa. Omalla lippukunnallani on musta huivi, ja olemme tietenkin ylpeitä sen erikoisesta väristä.)
Entinen on aina entinen.. ehkä sille annettiin partiosta kenkää? Ei osannut sytyttää nuotiota puukepillä tms?
Ehkä Sirpa haluaa myös korostaa olevansa valmis ihmisenä, eikä siis keskeneräinen.. ? Ehkä hän kokee ettei enää tarvitse mitään uutta oppia ja siksi eduskuntaan?
Tietääkö Sirpa Alho-Törrönen täällä käytävästä keskustelusta?
En ole laittanut hänelle meiliä, mutta linkitin blogista hänen sivuilleen. Niinpä hänen sivujensa kävijästatistiikasta on helppo nähdä, että täältä blogista tulee uusia vieraita.
Tässä muuten kahden kohdan lista siitä, mitä kansanedustajaehdokkaan pitää ehdottomasti tehdä kampanjointinsa aikana:
1. Tilaa Google Alerts tai Social Mention, joiden avulla saat tiedon, jos sinut mainitaan jossain keskustelussa.
2. Seuraa omien sivujesi kävijätilastoa. Mistä kävijät tulevat? Vieraile sivustoilla, jotka ovat linkittäneet sivuillesi. Kommentoi keskustelua tarvittaessa.
Moi,
Kuten Katleena arveltikin, huomasimme lokien kautta täällä käytävän keskustelun. Ilmeisen hyvin partio-mainos herätti huomiota, koska lyhyellä muutaman päivän testillä kiinnitimme brändiasiantuntijan huomion tuhansien mainosten joukosta.
Yleisemmin sivuston teemaan soveltaen; Olemme käyttäneet Facebook-markkinontia reilun kolmen vuoden ajan, ja Facebook on erittäin hyvä väline testata erilaisia lähestymistapoja ja teemoja mainonnassa. On nopeaa luoda kymmeniä vaihtoehtoja ja testata niiden toimivuutta.
Partioteema on ilmeisen huomiota herättävä, sillä mainoksemme kopioitiin pikaisesti myös perussuomalaisten toimesta.
Kiitos kaikille kommenteistanne, pyrimme kehittämään vaalimainoksia niiden pohjalta terävämmiksi tulevia vaaleja varten.
yst. terv.
Antti Törrönen,
antti@kauppakartano.com,
KauppaKartanoCom KKC Oy