Ennen vanhaan ihminen määrittyi sen perusteella, mikä oli hänen sukutaustansa. Maineikkailla esi-isillä ylvästeltiin ja arkisempia sukupuita nolosteltiin – tai puolusteltiin uhmakkaasti.
Erilaiset sosiaalisen median mittauspalvelut kertovat, millainen verkostoni on. Kun käyn Mentionmapissa ja syötän hakusanaksi oman Twitter-tunnukseni, saan näkyviin kartan, joka esittää tietenkin minut keskipisteenä.
Ei ole ihme, että näitä karttoja jaetaan innoissaan Facebookissa ja kuvapalveluissa. Vau! Olen keskipiste!
Sillä ei niinkään ole enää väliä, kenestä polveudun. Mutta sillä on väliä, kenet tunnen.
Minäkin olen kerännäty pienen LinkedIn verkoston kovista osaajista, vaikka en ole ikinä keksinyt mitään käyttöä vielä palvelulle. Nuo ihmisethän ovat jos sähköpostin osoitekirjassa, joten mikä lisähyöty tuosta mahtoikaan minulle tulla. Olen kerännyt niitä lähinnä siksi, että pitäähän sielläkin olla, että voi sanoa tietävänsä jotain internetistä. Ja siksi, että LinkedIn:n käyttäjät kuulemma tienaavat tuplaten verrattuna Facebookin peruskäyttäjiin 🙂
Damn, blogisi sanoo, että minulla ei ole käyttöoikeuksia käyttäjätiedot- tai kirjaudu ulos -sivuille.
Tupladamn, olin näköjään sittenkin ulkona. Ulos kirjauduin kirjautuakseni takaisin Google-tunnuksella. En tosin onnistunut, pitääkin tutkailla joskus paremmalla ajalla näitä sinun kirjautumisiasi…
Janne, pahoittelen kirjautumisvaikeuksia, mutta hyvä kun sait lopulta tunnukset toimimaan. 🙂
Olipa verkosto missä tahansa palvelussa, varmaan tärkeintä on, että se on aito. Jotkuthan hyväksyvät verkostokutsuja ja kaveripyyntöjä keneltä tahansa, mutta tosipaikan tullen tällainen mukaverkosto on yhtä tyhjän kanssa. Sen sijaan jos verkosto on syntynyt ”aidolla” tavalla – eli keskustelemalla ja tutustumalla, se on paljon kestävämpi.
Ammatillisessa mielessä LinkedIn on varmaan hyödyllisempi kuin Facebook, mutta Suomessa kasvokkaisverkostot ovat yhä tärkeämpiä monella alalla.
LinkedInistä samankaltaisen pensaikon saa tehtyä InMaps-toimnnolla, joka juuri julkistettiin. Esittelin viime viikolla oman itsekeskeisen LinkedIn-pensaistoni verkkomarkkinointiaiheisessa blogissani.