Hoo! Shellille on tullut ilmainen palvelutankkaus.
Siskoni ajoi tankkaamaan Iittalan Shellille, mutta hän ei ehtinyt ottaa edes bensapistoolia esille, kun huoltoasemalta tuli auttavainen mies paikalle. Shellin työntekijä tankkasi, pesi tuulilasin ja tarjoutui tarkastamaan öljyt ja lasinpesunesteet.
Mies antoi siskolleni tällaisen poletin:
Loistava idea! Asiakas maksaa vain halutessaan, ja kaiken lisäksi euron hinta on naurettavan pieni raha noin suuresta avusta.
Pidän myös poletin yksinkertaisesta viestistä. Siihen ei ole yritetty tunkea mitään ylimääräistä hampurilaistarjousta tai visiolätinää.
* Seuraa pakollinen pilkunviilausosuus. Hyppää yli, jos et kestä. *
Vaihtaisin mikäli-sanan jos-sanaan, lisäisin kaksi puuttuvaa s-kirjainta ja hioisin hieman välimerkkejä. Lisäksi vaihtaisin teitittelyn sinutteluun. Nämä ovat kuitenkin vain detaljeja – kokonaisuus on toimiva sinällään.
* Pilkunviilaus päättyy. Voit hengähtää. *
Siskoni kävi maksamassa euron kassalle ja pyysi poletin mukaansa muistoksi eräälle bloggaajasukulaiselleen.
Aivan loistava idea! Tuollaista palvelua kun ei taida kauheasti enää mistään saada. Toki onhan niitäkin jotka haluavat tankata rauhassa mutta minulle ainakin kelpaisi! Harmi vain kun minulla ei ole mitään käsitystä missä mahtaisi olla lähin Shell.
”…kaksi puuttuvaa s-kirjainta”??? Yritin etsiä mutten tajunnut…
Puuttuvat s-kirjaimet oli ovelasti piilotettu. Ulkokehällä lukee molemmin puolin "Palvelutankkau".
Jatkan pilkunviilausta: objektin sijamuotovirhe tekstin lopussa on karmiva. Mutta kiva idea kuitenkin. Kuulin muuten kerran sellaisenkin kommentin, että ”jos” on puhekielinen ilmaisu ja ”mikäli” on huoliteltua kirjakieltä. Huh sentään.
Kummallista. Luulin itseäni pilkunviilaajaksi, mutta en tajua, mistä puuttuu s-kirjaimia.
Tällaiset vapaaehtoiset (tai ”vapaaehtoiset”) maksut koetellevat kaltaisteni auktoriteettiuskoisten ja saitojen asiakkaiden henkisen turvallisuuden rajoja. En ehkä kuitenkaan kehtaa olla maksamatta euroa, vaikka työntekijä palvelikin pyytämättä ja yllätyksenä. Uskallanko siis enää mennä Shellille?
Kas, kirjoitimme yhtä aikaa. 🙂 S-kirjaimet puuttuivat siis poletin ulkokehältä.
Shellin ratkaisu aivan varmasti jakaa asiakkaita. Osa ei halua mennä Shellille, jos ei pidä (muka)vapaaehtoisista palvelumaksuista. Sen sijaan Shellille suuntaa moni sellainen autoilija, joka ei osaa tarkistaa öljyjään, inhoaa tankkaamista tai nimenomaan haluaa palvelua.
Shellin linjanveto on rohkea ja tarpeellinen. On turha yrittää miellyttää kaikkia, mutta omilla palvelu- ja tuoterajauksilla voi valita itselleen haluamansa asiakaskunnan.
Toinen ääripää on kylmäasemat, joissa ei saa mitään muuta kuin menovettä, ja senkin itse tankattuna.
Ammatillisesta asiakaskokemuksen näkökulmasta palvelutankkau_ on aivan mielettömän hyvä idea. Kuten jo näistäkin kahden miehen kommentista näkyy, niin uskon, että palvelu tässä tilanteessa osuu parhaiten naisiin ja vanhempiin ihmisiin. Perinteinen miehinen putkiaivo vaan haluaa tehdä itse, ainakin autoon liittyvät asiat. Mutta maailma muuttuu ja jos tämä kantaa ja jatkuu, niin tämähän on ykkösavaus kasvavan senioriluokan palvelemiseksi. Eikös tuosta palvelutankkau_ ilmaisusta voisi tehdä ihan legendan 🙂
Todennäköisesti s-kirjain puuttui siksi, että tekijällä oli kiire palvelemaan asiakkaita ja teksti jäi kesken. 🙂
Palvelutankkauksen kohderyhmää ovat ilman muuta naiset, vanhukset ja ehkä myös nuoremmat tietotyötä tekevät miehet, joille auto ei enää ole sama asia kuin yli 40-vuotiaille. (Toki tämä rajaus perustuu yleistyksiin, mutta niihin on aina turvautuminen, kun määritellään kohderyhmää.)
Tähän väliin sanottakoon, että siskoni on metsuri ja hän ymmärtää sekä koneiden että palvelun päälle. Shellin työntekijän ei tarvinnut tarkistaa öljyjä ja lasinpesunesteitä, koska siskoni tekee sen aina itse. Silti hän ilahtui tarjouksesta.
Minusta palvelusta nauttimisessa on sellaista mennen ajan havinaa, johon teitittely sopii vallan hyvin, mutta olenkin vähän tällainen.
(En muuten ollut se edellisessä postauksessa parjattu besserwisseröijä-Matias)
Moni ei sitä tiedä, mutta tuostakin euron palvelumaksusta 50 senttiä menee firmalle ja palvelutankkaaja, jolle tippi oikeasti kuuluisi, saa vain 50 senttiä, josta miinustetaan verot. Koko 1€ ”pottia” ei siis asiakaspalvelija/palvelumestari saa.
Huomasin kyseisen palvelun nimen ostoskuitissa jälkeenpäin, mutten tarvinnut kyseistä palvelua.
Harmillista! Näistä vanhoista postauksista tuntuu jääneen puuttumaan kuvat. Ainakin sen kokemuksen perusteella mikä on tullut selatessa helmikuulta 2012 vanhempiin postauksiin päin. En kyllä tiedä, kaipaako niitä kukaan muu enää.
Hyvä kun sanoit! Blogi on vaihtanut osoitetta ja julkaisujärjestelmää tässä vuosien varrella niin monta kertaa, joten aika ajoin jokin kuva on pudonnut matkasta.
Kiitos kun jätit viestin: nyt asia on korjattu. Jos löydät lisää, niin pistä ihmeessä taas kommenttia tulemaan.
Aikoinaan oli Shell kotinurkilla kun tuo homma alkoi. Sen jälkeen varustin autoni 10l polttoainekanisterilla siltä varalta, että aina pääsee seuraavalle asemalle asti. Ensinäkin oli todella vaivaantunut olo katsoa vieressä nenänvartta pitkin, kun autoani tankataan. Toiseksi en saanut tankkiani lorotettua täyteen asti autoa samalla keinuttaen. Kolmanneksi vielä kassalla mulkoiltiin vihaisesti, kun sanoin että en tarvitse tuollaisia palveluita.
Hyvä jos muut ovat tykänneet. Yhdys-sana ja muita kieli oppi virheitä mahtunee tähänkin elämän koululaisen postaukseen enemmän kun poletteihin yhteensä.