Kollegani ja työparini Antti Mustakallio järjestää jo kolmatta kertaa Retoriikan kesäkoulun (eli kavereiden kesken RKK:n).
Retoriikan kesäkoulu on vaikuttamistaitojen ammattilaistapahtuma, joka on tuunattu erityisesti yrityspäättäjille, poliitikoille ja järjestövaikuttajille. Antti on RKK:n rehtori, ja minä olen humoristinen sidekick eli apulaisrehtori.
Tapahtuma on laajentunut vuosi vuodelta. Osallistujamäärä on kasvanut, tapahtuman kesto on tuplaantunut ja puhujavalikoima on kansainvälistynyt.
Tänä vuonna RKK on siis kaksipäiväinen:
- Torstaina 5.6. on pienryhmävalmennus Vanajanlinnassa. Päivän vetäjänä on maailman myydyimmän retoriikkaoppaan kirjoittaja Jay Heinrichs. Otsikko on Influential English – Professional Persuasion Workshop with Jay Heinrichs.
- Perjantaina 6.6. on päätapahtuma. Lavalle nousee huikeita puhujia: bränditaitaja Lisa Sounio, Elinkeinoelämän valtuuskunnan johtaja Matti Apunen, Vasemmistonuorten puheenjohtaja Li Andersson, puhetaidon seitsenkertainen euroopanmestari John Zimmer, toimittaja-kirjailija Karo Hämäläinen, yrityskulttuurin asiantuntija Asta Rossi, retoriikkaguru Juhana Torkki sekä tietenkin Jay Heinrichs itse.
Kuten nimilistasta huomaat, meillä ei ole säälittäviä täytepuhujia, pakollisia kiintiönaisia tai itsensä sisään maksaneita mainostaja-sponsoreita. Jokainen puhuja tarjoaa rahoillesi täyden vastineen.
Jos et ole vielä ilmoittautunut, tee se nyt. Muussa tapauksessa sinua ketuttaa kesäkuussa, kun olet missannut Suomen suurimman puhe- ja vaikuttamistaidon tapahtuman.
Rahat takaisin, jos puhetaito ei trimmauksella tule kuntoon? Tästä koirasta ei ihan vähällä trimmauksella tehdä puudelia.
Timo, jos tulet RKK:hon etkä tykkää siitä, tarjoan sulle aivan taatusti vuoden 2015 kesäkoulun ilmaiseksi.
Tarjous on houkutteleva, mutta valitettavasti olen työmatkalla juuri kesäkoulun aikaan. Laitetaan 2015 kalenteriin, kun päivämäärä on selvillä.
Tykkääminen ja kuntoon tuleminen eivät ole aina yksi ja sama asia. Olin aikoinani hieronnassa lukkoon menneen selän takia. Hieronta tuntui oiken mukavalta ja tykkäsin siitä kovasti, mutta ei se saanut selkää kuntoon. 😉
Sinänsä problematiikka siitä, miten menetellä, jos asiakas ei ole tyytyväinen tuotteeseen tai palveluun, on minusta mielenkiintoista. Olen itse mukana järjestämässä talkoopohjaita elävän musiikin konsertteja oma kotiseudullani Rekolassa. (Ensi lauantaina 26.4. paikallisella perinteisellä työväentalolla M. A. Numminen ja Pedro, mikä piilomainontana kerrottakoon). Olemme pohtineet sitäkin, että mitä tehdä, jos joku vaatii rahojaan takaisin, jos konsertti ei syystä tai toisesta ollutkaan kuulijan makuun. Päädyimme siihen, että tarjoamme ensin vapaalippua johonkin tulevista konserteista ja jos se ei kelpaa niin annamme rahat takaisin.
Todettakoon tässä, että tämä on realisoitunut kerran. Jouduimme poistamaan erään katsojan voimakkaan humalatilan (omat eväät, konserteissa ei tarjoilla alkohólia) vuoksi. Emme edes tarjonneet uutta lippua, vaan toivotimme tervetuloa ei koskaan takaisin ja maksoimme lipun hinnan suoraan käteen. Viikolla kyseinen henkilö kävi maksamassa lipun takaisin anteeksipyyntöjen kera ja samalla porttikielto peruttiin. On ollut vakiokävijä sen jälkeen ja nenän punotus on kertonut korkeintaan lievästä huppelista.
Toivottavasti pääset kesäkuussa 2015!
Tuo takuu on kiinnostava asia. Itse olen hoitanut omassa bisneksessäni homman näin:
1) Jos asiakas pitää koulutustani tylsänä tai hyödyttömänä, en veloita mitään. Tässä en vaadi asiakkaalta mitään perusteluja tai mittauksia, vaan jos olen ollut huono, siitä ei tietenkään tarvitse maksaa. (Silloin on turha tyrkyttää uutta vastaavaa tilalle.)
2) Jos kirjan lukija ei pidä kirjastani, ostan sen takaisin häneltä samaan hintaan.
Sen sijaan RKK:n kanssa en voi luvata aivan noin suurta takuuta, sillä en pidä kaikkia lankoja käsissäni. Jos Verkatehtaalla syttyy mellakka tai jos joku esiintyjistä hyökkää sähkövatkaimen kanssa yleisöön, en voi vaikuttaa enää siihen.
Niinpä päätin tehdä sinun kohdallasi välimallitakuun: olisit saanut uuden RKK-lipun tilalle, jos olisit päässyt tämän vuoden tapahtumaan.
Pointtisi on hyvä. Omalle toiminnalleen voi antaa ihan toisenlaisia takuita kuin omin päin kollektiivin toiminnalle. Meilläkin tuli todellisia ongelmia yhdistyksen toiminnassa, kun eräs mukana ollut meni vailla valtuuksia antamaan eräälle esiintyjälle takuita lipputuloista. Takuiden realisoituminen tuli sitten muille yllätyksenä – ja kalliiksi.
Valitettavasti tarjonta ei ole minulle ainakaan läheskään yhtä houkutteleva kuin viime vuonna. En ole juuri koskaan halunnut osallistua niin kiihkeästi mihinkään tapahtumaan kuin viime vuoden Retoriikan Kesäkouluun. En vain onnistunut keksimään tapaa osallistua aivan pienen vauvan kanssa, joten se jäi välistä. Puhujat ja aiheet olivat aivan huikeita!
Tänä vuonna olin vähän pettynyt suomalaiseen kaartiin. Vaikka yritän ajatella kaikista ihmisistä positiivisesti niin en keksi juuri mitään positiivista Lisa Souniosta. Asta Rossi on myös aika tuntematon nimi. Tai sitten nämä kyseiset ihmiset olisi pitänyt linkittää paremmin teemaan. Miksi tulla kuuntelemaan juuri heitä?
Viime vuoden kesäkoulussa oli mielestäni selkeämmin punainen lanka tai teema, jonka ympärille kokonaisuus oli rakennettu. Jokainen oli varmasti kuullut Haavisto-kampanjasta ja teddykarhujen pudotuskampanjasta, joten niistä tuli vahvemmin tunne, että saisi kuulla jotakin ”sisäpiiritietoa” osallistumalla kesäkouluun. Minulla ainakaan ei herännyt samanlaista tunnetta tämän vuoden kohdalla.
Olen kyllä ihaillut sitä, miten nopeasti Retoriikan kesäkoulun kaltainen tapahtuma on saanut oman osallistujakuntansa! itsekin liityn varmasti ennemmin tai myöhemmin osallistujien joukkoon, mutta se vuosi ei ole vielä tämä vuosi,
Moikka Eevastiina ja kiitos palautteesta! Harmi ettei RKK:n ohjelma kolahtanut tänä vuonna.
Asta Rossi on organisaatiokulttuurin asiantuntija ja loistava puhuja. Asta on kirjoittanut kirjan Kulttuuristrategia, ja hän on Great Place to Work Institute Finlandin hallituksen puheenjohtaja. (Meillähän on muuten ollut RKK:ssa tavoitteena se, että vaikka otamme lavalle joitain suurelle yleisölle tuntemattomia nimiä, jokainen on silti erinomainen esiintyjä. Emme käytä täytepuhujia ollenkaan.)
Lisa Sounio tietenkin herättää vahvoja mielipiteitä molempiin suuntiin – kuten viime vuonna lavalla ollut Jari Sarasvuokin. Vaikka ei pitäisikään Lisasta, kannattaa tulla katsomaan hänen esiintymistään. Olitpa mitä mieltä tahansa, niin hän on karismaattinen puhuja. Yksi tärkeimmistä RKK:n tavoitteistahan on se, että osallistujat voivat oppia huippupuhujien tekniikoita – eikä pelkästään kuunnella sisältöjä.
Otamme muuten ensi vuoden puhujiksi vinkkejä vastaan. Keitä haluaisit kuulla lavalla?