Varoitus! Tämä teksti sisältää käppyröiden ihastelua ja Twitterin konepellin alle kurkkimista. Jos nämä eivät ole lempiaiheitasi, älä pitkästytä itseäsi vaan katso mieluummin kiva video.
* * *
Tech Crunch uutisoi juuri, että Twitter Analytics on nyt saatavilla. Twitter siis tarjoaa käyttäjilleen tietoa siitä, kuinka moni seuraajista on nähnyt minkäkin tuitin, mikä on seuraajien sitoutumisaste ja mihin suuntaan käyttäjän Twitter-tilastot ovat kehittymässä.
Twitter Analytics odottaa sinua täällä. Näkymä on selkeä ja havainnollinen. Ohessa kuvakaappaus omasta tilistäni:
Tilastossa tietenkin näkyy kesän hiljaiseloni. Kuulemma edelliset 28 päivää olivat aktiivisemmat.
Nopeina havaintoina poimin esiin seuraavat:
- Kuva – vaikka se olisi kuinka mitätön – kolminkertaistaa engagement-lukeman eli käyttäjien sitoutumisen. (Toisaalta kyse voi olla siitä, että omissa julkaisuissani kuvat ovat niin harvinaisia, että niillä saattaa olla jokin omituisuusarvo.)
- Julkaisun kellonajalla ei ole aivan niin suurta merkitystä näyttöihin kuin olisin luullut. Toki myöhään illalla kirjoitettu tuitti saa vain kolmasosan näyttöjä verrattuna päivällä tehtyyn, mutta ero olisi voinut olla huomattavasti suurempikin. Esimerkiksi blogissani myöhäisillan kävijämäärät eivät putoa ainoastaan kolmannekseen, vaan pikemminkin sadasosaan.
- On tietenkin oleellisempaa kasvattaa sitoutumista kuin näyttöjä. Näyttöjähän saa aikaan sillä, kun julkaisee kaiken suodattamatta. Mutta mitä silkompi sisältö, sitä pienempi sitoutuminen.
Nyt kun analytiikka on avattu ilmaiseksi käyttäjille, se tietenkin syö kaupallisten toimijoiden markkinoita. Aiemminhan Twitterin käyttäjä on voinut ostaa tuittitilastojaan ja sitoutumislukujaan Twitterin ulkopuolisilta toimijoilta kuten TwitterCounterilta.
Päätin juuri lopettaa maksullisen TwitterCounter-tilini.
Edit 28.8.2014 klo 9.17:
Tänä aamuna huomasimme, että Twitter Analytics ei vielä toimi kaikilla suomenkielisillä tileillä. Jos siis omat tuloksesi eivät vielä näy mutta haluat tietää jotain palvelun ominaisuuksista, kysy toki kommenteissa. Voin käydä tsekkaamassa omista tilastoistani Analyticsin ominaisuuksia.
Hmmm.. Minulla sanoi, että tietoja kerätään vasta kun sen jälkeen kun olen ensi kertaa logannut analyticsiin sisään. Eli vasta tästä päivästä eteenpäin käsittääkseni.
Lisäksi tuossa techcrunchin postauksessa sanotaan näin:
” the dashboard should now be open to every account that tweets in English, French, Japanese, or Spanish. ”
Kysymyksenä vain, että toimiiko tuo sinulla oikeasti ja näyttikö se heti kuvan kaltaista käppyrää menneisyydestä?
Jesse, saman huomasi Jussi Kari eli @niidelj tuolla Twitterissä.
Minulla on käytettävissäni täydet tilastot, vaikka en ole aiemmin omistanut Twitter Ad -tunnuksia. Oletin tietenkin iloisesti, että muillakin suomalaisilla palvelu on jo käytössä.
Syy lienee se, että Twitter testaa palvekuitaan joillain suomenkielisillä aktiivikäyttäjillä. Myös Harto Pönkä (@hponka) sai kaiken statistiikan auki.
Olen huomannut tämän ennenkin Twitterin palveluissa: sain esimerkiksi käyttööni uuden profiilisivun pari kolme kuukautta ennen muita suomalaisia.
Vähän tämmöistä arvelinkin, olen vain passiivinen seuraaja, joten en ansaitse näin hienoja palveluja.
Eipäs kun Twitter testaa palveluitaan ensin meillä uhrattavilla koe-eläimillä. Vasta kun palvelu on valmis ja laadukas, se tuodaan kultatarjottimella kaltaisillesi valioyksilöille.
Itse taas olen Twitterin moottoriturpa. Minulla on yli 45000 twiittiä, kun Katleenalla on vain SÄÄLITTÄVÄT 22000 (Twiittien määrähän on tietysti kilpailu).
Toisaalta Katleenalla on yli 7000 seuraajaa, kun minulla vain reilut 1000. Itse seuraan n. 500 ihmistä, Katleena taas noin 1000 ihmistä.
Valikoikohan tuo ne suomalaiset, joista datat on puserrettu, suoraan seuraajamäärien mukaan? Ts. Katleena on ”testikäyttäjä” tms., koska hänellä on enemmän seuraajia? Vai lieneekö se ihan vain arvottu?
Mystistä.
Hyvä pointti! Tässä tuitti- ja seuraajalukuja niiltä, jotka ovat päässeet käsiksi tilastoihin. Poiminta tehty sattumanvaraisesti neljästä ekasta, jotka löysin:
* Harto Pönkä, @hponka
Tuitit 14 000
Seuratut 1 800
Seuraajat 5 000
* Teemu Eirtovaara, @eirtovaara
Tuitit 2 800
Seuratut 500
Seuraajat 900
* Vilja Päätalo, @viljj
Tuitit 2 600
Seuratut 200
Seuraajat 700
* Juho Jokinen, @juhojokinen
Tuitit 3 200
Seuratut 1 300
Seuraajat 1 700
Kaikissa näissä siis seuraajien määrä isompi kuin seurattavien, mutta ei aina kovin paljoa. Voi toki olla, että Twitter on poiminut Analyticsin testaajat puhtaan satunnaisesti.