Lupasin tehdä pro bono -keikan Turussa osuuskunta I-Dealin Yrittäjyyspäivässä.
Päivä on avoin kaikille, ja tapahtumakutsu löytyy Facebookista. Kannattaa ilman muuta osallistua! Puhumassa on myös Janne Jääskeläinen, tuo ihmiskunnan tylyin lahja blogosfäärille.
Ainoa kysymysmerkki on oman puheenvuoroni otsikko. En nimittäin ole vielä päättänyt sitä. Miltä jokin näistä kuulostaisi?
- Asiantuntijayrittäjän survival kit: mitä ilman ei voi elää?
- Viisi vinkkiä yrityksen somemarkkinointiin
- Kuinka EOT:sta tuli EOT? Yrittäjän blogin kasvutarina
- Muu, mikä?
Paikalle tulee myös miekkani Alfhilda. Sitä kuulemma aiotaan ”käyttää neuvolassa” – eli ilmeisesti Turun ammattikorkean konetekniikan analyysitiloissa.
Lupaan olla kokeilematta Alfhildaa esitykseni aikana osallistujiin.
Otsikko: Teetkö nämä virheet somemarkkinoinnissa?
Oooo, toi on yksi mun lempiaiheistani. Tosin en tiedä, pitäisikö puhua enemmän perusteista, vai ovatko osallistujat jo kokeneita somemarkkinoijia. Täytyypä kysyä järjestäjiltä.
Kohdeyleisönä on tekniikan, logistiikan ja myynnin opiskeljat. Itse lähtisin aika alkeista ja herättelisin sisäistä yrittäjää mehustelulla, vinkeillä ja selkeillä ohjeilla.
”Miten sinäkin voit laskuttaa kuin Katleena?”
Kuinka Alfhildasta tuli Alfhilda. Kertomus ensimmäisestä twiittaavasta viikinkimiekasta.
Tuo saisi ainakin kuuntelijat odottamaan jotain muuta kuin kaula-aukkogatea.
Kari…
Hahahaaa! Mun täytyy ensin perustaa Alfhildalle oma Twitter-tili.
Ihan vakavasti puhuen (minäkö sitä tekisin). Yksi hyvä aihealue tuollaisessa voisi olla Mustakallion viitoittamalla tiellä eli kuinka luon puheeni tai esitykseni istumaan some-maailmaan. Eli puhua myös siitä, että pelkkä twiittaaminen tai muiden medioiden käyttö ei yksinomaan riitä. Vaan myös pitää sopeuttaa muukin ulosanti siten, että muut saavat hyödynnettyä niitä helposti.
Avfhildan sanoin, kuinka leikkaat viestisi vain 140 merkin mittaiseksi. Puhu twitterille äläkä kuuntelijoille.
Kari…
Jos toisen järjestäjän (Osk Tekym) virallinen edustaja saa esittää toiveita, niin tuo ensimmäinen olisi todella hyvä. Varsinkin jos voit vielä samalla vinkata, miten pääsee alkuun.
Me tehdään labrassa Alfhildasta turvallinen. Poistamalla siitä esim. vaaralliset ulokkeet ja terävät särmät.
Lisäksi kannattaa myös huomata, että työryhmässä on äärimmäisen komea ja karismaattinen projektienkeli. Ja ne muut.
Pidän ensimmäistä vaihtoehtoa oikein hyvänä. Jos jokeriotsikoita miettii, voisi ”mitä opiskelijan kannattaa tietää henkilöbrändäyksestä ja miksi” toimia myös.
Jarmo ja Sakari, sananne on lakini. Oisko tällainen otsikko ja sisällöt?
Yrittäjän survival kit
– Some on yrittäjän paras työkaveri
– Miksi henkilöbrändi on tärkeämpi kuin hinta?
– Ilman pilvee sä oot hirvee
Öh mikä alaotsikko tuli viimeiseksi. Mä en kestä itseäni.
Tykkään. On kiinnostava ja sopii kohderyhmälle todella hyvin.
Tämä on oikein hyvä paketti! Kutkuttavan lupaavaa.
Ennakkotietona: meidän opiskelijamme ovat erinomaisen fiksua porukkaa, mutta kaikki eivät välttämättä ole löytäneet vielä omaa ryhtymisreippauttaan. Siksi pieni provosointi ja suuri rohkaisu ovat kullanarvoisia.
Jee, erikoisalaani ovat innostaminen ja rohkaisu. Lupaan tehdä parhaani.
Toi ”Muu, mikä?” on tosi hyvä 🙂 ”Muu, mikä? Oman paikan löytäminen blogosfäärissä”.
Tuota muuten pitää käydä läpi luennon aikana. Kaikki on helppoa sen jälkeen, kun löytää oman paikkansa somessa.
Puhu survivaalikitistä.
Kerrot ensin aiheen ja sitten tempaat Alfhildan pöydälle:)
Asiantuntijayrittäjyys on varmasti ainakin alussa vähän hahmoton ja siinä tulee kaikenlaista säätämistä. Siksi peruspaketin kertominen voisi olla aiheellista.
Ja varmistaaksi kilpailutilanteen eduksesi kerro asiat käänteisesti, muutama potentiaalinen kilpailija menee retkuun kuitenkin. Samasta syystä noita sosiaalisen meedion taitoja ei kannata ottaa puheeksi.
Edelleen kilpakenttien taisteluita silmälläpitäen ei ehkä sitä miekkaa kannata kovin tylsäksi laboratorioittaa. Siitä voi tulla kauniimpi, mutta tarkoitukseensa kelvoton. Eli oletin, että mainittu särmänpoisto tarkoittaa miekan tekemistä vastustajalle vaarattomammaksi.
Yritin pitää kieltä kummassakin poskessa:)
Muhahaa! Tuosta rakentuu kyllä kaunis kokonaisuus.
Otsikoksi: Twiittaatko vai viittatko kintaalla – some vs. keskiaika
Helkutti, tuo on kyllä hyvä. Mä kopioin sun lauseen osaksi esitystäni ja väitän sitä omakseni.