Joulun jälkeen lähdemme perheen kanssa Lanzarotelle. Katsoimme etukäteen, mitä suomenkielinen Wikipedia tietää Timanfayan kansallispuistosta.
Hups. Ei se vielä tiedä mitään.
Siinäpä tehtävää lomalle: kirjoitamme lasten kanssa yhdessä ensimmäisen version kansallispuistoartikkelista. (Ethän jookopliis päivitä kyseistä sivua, jos vain maltat. Tarjolla on hyvä treeni lapsille.)
Puuhan tavoitteena on opetella yhdessä seitsemän- ja yhdeksänvuotiaiden kanssa
- ymmärtämään Wikipedian toimintaperiaatetta
- tuottamaan tietotekstin tyylilajia
- esittämään asiat loogisessa järjestyksessä
- suunnittelemaan teksti ja rajaamaan aihe
- linkittämään ja muotoilemaan verkkotekstiä
- suunnittelemaan tietoartikkelin kuvitus
- ottamaan informatiivisia kuvia.
Toteutuksen pitäisi olla valmis viimeistään 16. tammikuuta. Raportoin sitten jälkikäteen, kuinka homma sujui.
Hieno idea. Onkohan kouluissa oivallettu tätä. Mikä olisi fiksumpi alusta tehdä tutkielmia yms. kuin Wikipediaan. Vaikka kotiseutunsa jostain erikoisuudesta tai harrastuksestaan. Opettajan valvonnassa voisi ajatella sen sujuvankin ilman hölmöilyjä.
Samaa ajattelin, että hieno idea. Opettajana en ole törmännyt ideaan edes missään koulutuksessa. Mutta uskon, että tehtävä innostaisi kirjoittamaan. Samalla se opettaisi myös kriittisyyteen, kun lapsi ymmärtäisi, että teksti voi olla kenen tahansa tuottamaa.
Tällainen on aikoinaan opetushenkisten Wikipedistien toimesta kirjoitettu: https://fi.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Opettajalle
Kiitos Timo ja Maarit!
Metropolian lehtori ja idolini Vesa Linja-aho on muuten käyttänyt wikikirjoittamista osana kurssiensa suoritusta: http://linja-aho.blogspot.fi/2014/05/wikipediaan-artikkeleita-kurssityona.html
Wikipedian lisäksi jotkut AMK:t kirjoittavat blogia, mikä toimii vastaavasti julkisena tiedon tuottamisena. Äkkiäkös siihen lisäisi wikipedia-artikkelin.
Tosi hieno idea!
Loppu kommentista ei liity mitenkään blogikirjoitukseesi, vaan on kysymys. Luin seuraavan opm:n tiedotteen: http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2014/12/amktoimiluvat.html
ja jäin pohtimaan kirjavaa toimilupansa uusineiden ammattikorkeakoulujen nimistöä. Millä ihmeen perusteella arvotaan, onko väliviivaa vai ei ja kirjoitetaan ammattikorkeakoulu isolla vai pienellä tai en perässä oleva oy. Mitä sanoo kielipoliisi?
Kiitos Heli!
Nopea vastaus on, että genetiivialku tulee erikseen: Hämeen ammattikorkeakoulu. Sen sijaan perusmuodossa oleva nimi kiinnittyy loppuosaan viivalla: Centria-ammattikorkeakoulu ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulu.
Ja ”ammattikorkeakoulu” nimen osana tulee siis pienellä alkukirjaimella.
Osakeyhtiö lyhennetään pienellä alkukirjaimella oy, mutta varsin tavallista on, että se kirjoitetaan siitä huolimatta Oy. Tämän syynä on kait se, että oy tekstin keskellä ei hahmotu lyhenteeksi, vaan pikemminkin huudahdukseksi kuten ”ai” ja ”au”.
Tuota noin niin, eikös se ollut kyseessä loma sekä sulle että lapsille? 🙂
Ja niinhän se onkin. 🙂 Kirjoittaminen on lomaa mulle, ja myös lapset innostuivat ajatuksesta, että he saavat kirjoittaa Wikipedia-artikkelin.
Kaikki oppiminen pitää tehdä muksujen ehdoilla. Sitten kun kirjoittaminen alkaa kyllästyttää, mennään välillä uimaan.
Hoo, siellä se artikkeli nyt on! Käykäähän kurkkaamassa, mitä saimme aikaan.