Olen etsinyt loppuvuonna upeita kirjoittajia alihankkijoiksi, ja nyt loppukarsinnassa on jäljellä enää viisi. Ilomielin käytän heitä kaikkia, jos projekteja on tarpeeksi ja jos tämä viimeinen rekrytointivaihe sujuu hyvin.
Edessä on siis vieraskynäpostaus blogissani.
Julkaisen tänään jokaiselta viideltä hakijalta yhden blogipostauksen. Olen elämäni ensimmäistä kertaa ostanut vierailijapostauksia, koska halusin niihin julkaisuoikeudet. Samalla halusin korvata hakijoille sitä, että he ovat uhranneet runsain mitoin aikaansa pitkälle rekryprosessilleni.
Toivon, että te lukijat kommentoitte vieraskynätekstejä aktiivisesti, koska tavoitteenani on löytää ihmisiä, jotka ovat sekä hyviä kirjoittajia että taitavia verkkokeskustelijoita.
Olisi kiinnostavaa saada tietää, millaisella evästyksellä olet postaukset tilannut. Ovatko kirjoittajat valinneet aiheensa itse, entä oletko esittänyt toiveita pituudesta?
Hieman mietin sitä, miten blogikirjoitus kertoo asiatekstien kirjoitustaidoista? Ovathan ne tekstilajeina aika kaukana toisistaan – yleensä.
Kiitos kommenteista!
Briiffaukseni postauksen tekoon oli seuraava:
”Nyt ostaisin teiltä jokaiselta yhden blogipostauksen. Sen pituustoive on 1000-1500 merkkiä.
Blogissa ote saa olla rento ja persoonallinen, mutta ei tietenkään liian puhekielinen tai ’ylityylitelty’. En myöskään suosittele kirjoittamaan liian omakohtaista tilitystä, koska lukijat eivät tunne teitä. Sen sijaan mielipide, näkemys tai tapauskertomus jostain asiasta sopii mainiosti. Jokin pointti tekstillä täytyy tietenkin olla, eikä se voi olla vain pelkkää vatvomista.
Aihe voi olla mikä tahansa blogini aihepiiriin sopiva: viestintä, asiakaspalvelu, myynti, kirjoittaminen, sosiaalinen media tai vaikka esiintyminen. Näkökulman saatte keksiä itse.”
Valitsin postauksen tekstilajiksi sen vuoksi, että sain hakijoilta jo aiemmin asiatekstinäytteitä. Lisäksi hyvä blogipostaus sopii asiatekstiksikin. Tietokirja ja asiapostaus ovat tekstilajeina yllättävän samantyyppisiä; isoin ero on tekstin pituus.