Minulle soitti toissapäivänä Pertsa Pyramidi (nimi ovelasti muutettu), joka ehdotti yhteistyötä.

Yhteistyö-sanahan on punainen vaate kaikille asiantuntijoille, kuten Jari Parantainen on viisaasti varoittanut. Itsekin totean usein Hanns Johstia mukaillen:

Aina kun kuulen sanan ”yhteistyö”, vedän miekkani esille.

Mutta asiaan. Pertsa ehdotti antoisaa yhteistyötä, jonka tiimoilta meidän pitäisi tavata. Hälytyskelloni soivat entistä kovempaa. Niinpä pyysin Pertsalta lisätietoja meilitse. Vaihdoimme muutaman meilin, joissa Pertsa kertoi näin (kirjoitusvirheet olivat mukana alkutekstissä):

Yritys on 17 vuoden historian aikana rikkonut totuttuja rajoja joita ei olisi uskonut todeksi jollei olisi nähnyt.Yrityksen visio missio oli alusta lähtien että pitää olla tuote joka on niin laadukas ja uniikkia ettei sitä ole kellään muulla.Tässä kerron tuotteesta vain sen että se on purkissa samaa mitä se on pensaassa,koska meillä on pakastekylmäkuivaus jolla se saadaan purkkiin tuhoamatta herkkiä raakaaineita.

Kysymys on siis vitamiini- ja marjakaupasta. Pertsan edustaman Arctic Nutritionin toimintaidea kuulostaa klassiselta pyramidihuijaukselta:

Isot rahat tulevat kun teet asiakkaita jotka tilaavat yritykseltä suoraan kanta asiakkuus maksaa kerran elämässä 50€ ja edustajalisenssi siis 99€.Koko asiakas ja edustajien tekemästä liikevaihdosta joka on sinusta lähtenyt liikkeelle maksetaan 10-13% perus bonusta ja et sinä välttämättä tunne kuin omat värväämäsi niin silti liiketoimintasi leviää kaikkiin Euroopan maihin ja myöhemmin Aasian suuntaan.

Kiinnostavinta on, että hanketta yritetään myydä ministerin nimellä ja olemattomalla ”profinlandia”-hankkeella:

Arcticnutrition kuuluu profinlandiaan joka etsii Suomesta vienti artikkeleita,siksi tästä ovat ministerit ja kansanedustajat ja ulkoministeriö innoissaan esim Lenita Toivakka.

Soitin tänään Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakan erityisavustajalle Pasi Rajalalle. Hän ei ollut koskaan kuullutkaan Arctic Nutritionista, ja hän totesi, ettei Toivakka ole tukemassa Arctic Nutritionin vitamiinikauppaa. Myös ”profinlandia”-hanke on Rajalalle täysin vieras. Pasi Rajala muotoili asian tähän tapaan:

Toki ministeri tapaa paljon ihmisiä, ja hänen tehtäviinsä kuuluu kansainvälistymisen ja kaupankäynnin yleinen tsemppaaminen, mutta hänen nimeään ei saa käyttää yrityksen markkinoinnissa.

En halua linkittää Arctic Nutritionin nettisivuja tähän, mutta jokainen voi googlata ne halutessaan. Soitin varan vuoksi suoraan Arctic Nutritionille ja kysyin, tuntevatko he Pertsa Pyramidia. Sieltä myönnettiin, että Pertsa on heidän ”itsenäinen edustajansa”.

Meilasin tänään Pyramidi-Pertsalle, etten ole kiinnostunut. Hetken päästä hän soitti vielä perään. Nyt kehut olivat entistä huikeammat:

Tasavallan presidentti Sauli Niinistökin on meistä innoissaan!

Jokainen meistä tietää, mitä presidentin kanslia vastaisi, jos varmistaisin sieltä suosituksen aitouden.

Edit 9.4.2015 klo 11.15

Ilmeisesti Pyramidi-Pertsa on nyt kuukautta myöhemmin huomannut tämän postauksen. Olen tänään vaihtanut hänen kanssaan meilejä ja tekstareita. Pertsa syyttää minua valehtelusta, vaatii julkista anteeksipyyntöä sekä uhkaa juristeilla ja ”seurauksilla”.

Kehotin Pertsaa tekemään rikosilmoituksen, jos hänestä tuntuu siltä, että olen rikkonut lakia. (Pyydän anteeksi jo etukäteen poliisivoimilta, joita työllistän nyt turhilla rikosilmoituksilla.)

Tässä vielä Pertsan lähettämän meilin ensimmäinen kuudennes:

Voi voi,kyllä tuo nyt osuu pahasti omaan nilkkaasi,sillä tulen vaatimaan julkista anteeksi pyyntöä kun julkisesti minua valehtelijaksi mollasit.En voi kuin ihmetellä että mikä on ongelmasi kun suhtaudut näin negatiivisesti asiaan mikä on parasta mitä Suomessa on pitkään aikaan tapahtunut.Jos yritysmaailmassa työskentelevä ihminen ei ymmärrä mikä ero on suosittelu markkinoinnilla ja pyrämidi huijauksella niin voi katsoa peiliin ja huutaa JÄRKI ÄLÄ JÄTÄ!!!.

Lisäksi julkaisin Pertsan tekstarikuvakaappauksia Facebook-sivuillani. Pidän toistaiseksi Pertsan nimen anonyyminä, mutta jos touhu jatkuu, minulle tulee kova kiusaus julkaista nimi.

40 kommenttia

  1. Ja vielä lisätietoa tapauksesta: Pertsa Pyramidi oli jo tällä välin soittanut kollegalleni ja antanut ymmärtää, että ”Katleena Kortesuokin on kiinnostunut yhteistyöstä” Arctic Nutritionin kanssa.

    Ilmeisesti markkinointistrategiaan kuuluu käyttää ihmisten nimiä häikäilemättä ja lupaa kysymättä.

    1. No mutta hei, kyllähän tästä vois meidän enkelipöly-keiukakka-kesäkouluun ottaa pari tuotetta myyntiin. Innokkaasti. Koska Sale ja Lenita.

      1. Kyllä! Näiden aineiden avulla Tiina ja minä homeopatisoimme keijupölyillä asiakkaiden chakrat terveiksi. Vain 500 euroa per hoitokerta! (+ alv)

    2. Tämä tuo mieleen yhden amerikkalaisen ”cold calling”-opuksen, missä oikein neuvottiin viittaamaan sopiviin henkilöihin juuri tähän tyyliin ns. oven avaamiseksi. Ts. tämäntyyliseen ”namedroppailuun” suorastaan neuvotaan joissakin myyntitaktiikoissa.

      1. Juuri näin. Kuvottava taktiikka.

        Pertsa tosin unohti, että suomalaisessa yhteiskunnassa tällaiset ”suositukset” on helppo tarkistaa, koska meillä on matala hierarkia. Yksi puhelu erityisavustajalle, ja asia on selvitetty.

  2. Pertsa kirjoittaa kyllä niin p*skaa suomea, että jo pelkästään siksi pitäisi katkaista kommunikointi heti 😀

    1. Zepa, totta puhut. Eikä se Pertsan suullinenkaan viestintä kovin selkeää ollut. Jouduin puhelimessa vänkäämään moneen kertaan, jotta sain edes jonkinlaisia vastauksia.

      [Editoin muuten häveliäästi kommenttiisi yhden tähden, koska olen ottanut linjaksi, että EOT:ssa ei käytetä alatyylisiä ilmauksia – vaikka tässä kohdin termisi olikin poikkeuksellisen osuva.]

  3. Törmäsin sattumalta blogiisi, kun googlettelin kirjanpitäjän työtä (jaksan selata kärsivällisesti monta sivua googlen hakutuloksia 😀 ) ja ihastuin! Blogisi kirjoitustyylissä on jotain samaa kuin Parantaisen blogeissa oli, kirjoja unohtamatta! Annan erityis plussan siitä, että tässä blogissa käsitellään monia eri aihepiirejä ja osa niistä on omaa sydäntä lähellä. Joten monipuolista ja mielenkiintoista luettavaa.

    Kommenttini ei varsinaisesti liity tähän postaukkseen, mutta metaliteettini on, että jos löytyy kehuttavaa, niin sitten pitää kehua!

    1. Oi jee, kiitos Katja ja tervetuloa mukaan keskusteluun! Mahtavaa että olet tykännyt EOT:sta.

      Jarihan on kaverini, ja hän bloggaa yhä (tai siis jälleen) osoitteessa http://www.pollitasta.fi. Meillä on tosiaan monesta asiasta varsin samankaltaisia ajatuksia.

      Suosittelen samalla luettavaksi ”yrittäjäkollegaverkostomme” kolmatta jäsentä, Jääskeläisen Jannea: http://www.jannejaaskelainen.fi. Jannen blogi on nimeltään Kivi, paperi ja sähköruoska.

      (”Yrittäjäkollegaverkosto” tarkoittaa tässä sitä, että kun kaksi meistä tapaa, niin kolmas on puheissa mukana. Livenä emme kai koskaan ole istuneet saman pöydän ääressä kolmen kesken, mutta Twitterissä kyllä.)

  4. Kuvottavan törkeää toimintaa! Miten kukaan kehtaa? Yhteistyö on tosiaan sana, jonka kannattaa saada hälytyskellot soimaan.

    Silmäänsahauksen omakohtainen esimerkkini on tässä:
    Meillä kävi muutama viikko sitten ovimyyjä-pölynimurikauppias. Hänen esitteessään oli väittämä, että jo neljäsosa suomen kotitalouksista käyttää tätä kyseistä imuria. Kotitalouksien lukumäärä oli joku 2,7 miljoonaa ja myytyjen imurien määrä noin 0,5 miljoonaa.

    Mietin hetken aikaa lukuja, ja tajusin sitten, että he ovat törkeästi rinnastaneet myytyjen imurien lukumäärän 1960-luvulta tähän päivään asti ja vertaavat sitä TÄMÄN HETKEN kotitalouksien lukumäärään. Näin saadaan osa ihmisistä uskomaan, että todella monilla on tämä noin 2600 euron imuri kotonaan.

    En saanut lupaa ottaa kuvaa kyseisestä materiaalista, sillä esittäjä sanoi korjaavansa kyseisen virheen. Näinköhän…. Myyjäparka ei uskaltanut sanoa ääneen edes imurin hintaa, vaan kirjoitti sen lapulle, jota sitten näytti meille. Annoin hänelle ilmaiseksi muutamia vinkkejä, miten bisnestä voi tehdä eettisemmin ja tehokkaammin!

    1. Vain 2600€-ko? Otin imurikauppiaan vastaan, koska olin utelias tapaamaan ihkaoikean sellaisen. Oli maineensa veroinen, mutta hinta oli 4000€ ja ”vain minulle”-hinta 3600€. Googlasin myöhemmin, jenkeissä hinta olisi 400 paikkeilla. Yritin kohdella häntä asiallisesti, vaikka ei olisi sitä ansainnut.

      1. Otin imurikauppiaan ja hänen kaverinsa vastaan 4 vuotta sitten, ja ilmoitin heti ovella, että en osta. Pojat halusivat kuitenkin esitellä tämän sikakalliin tuotteen, joten koko kotini imuroitiin tehokkaasti juhannuksen aatonaattona. Kiitos pojat!

  5. ”Kuvottavan törkeää toimintaa! Miten kukaan kehtaa?”

    Osa ahneuttaan ja yksinkertaisuuttaan.

    Osa pelkkää ahneuttaan.

    Osa henkisestä pakosta (jotain työtä on häpeänkin höllentämiseksi tehtävä, eikä muuta ole).

    Melko usein hämmästelijät ovat keskiluokkaisia ihmisiä, joilla on valinnanmahdollisuuksia sekä ominaisuuksiensa että koulutuksensa ja kokemuksensa puolesta. Kun sellaisessa kuplassa elää, menettää mahdollisuutensa ymmärtää, millaista on joidenkin todellisuus. Se todellisuus, jossa esimerkiksi huoraaminen rupeaa tuntumaan varteenotettavalta selviytymiskeinolta.

    1. Huoraaminen ja huijaaminen ovat kaksi aivan eri asiaa.
      Pyramidihuijauksilla huijataan henkisesti vähäisimpiä — ihmisiä, jotka eivät erilaisista syistä johtuen tunnista huijausta. Sellaisten ihmisten huijaamista on aina pidetty moraalittomana kaikissa sosiaalisissa piireissä.

      1. Tuokin on yksi näkökulma. Pahimpia arjen huijaajia ovat kuitenkin puhelinmyyjät, jotka käyttävät mm. vanhusten yksinäisyyttä tai yleensä ihmisten ymmärtämättömyyttä hyväksi. Täysin moraalitonta touhua.

        Silti jaksetaan länkyttää työttömistä, jotka eivät suostu puhelinmyyntiin.

        Moraalittomiin tekoihinkin on usein syynä ahdinko. Ihanteisiin on varaa vain hyvinvoivilla. He voivat käyttää ihanteita oman identiteettinsä muokkaukseen. Sitten kun on saatava vuokra maksettua eikä rahaa ole, keinot ovat monet.

        1. Olen ’työtön’ (tällä erää osa-aikainen, keikkatyöläinen jne.) ja äärimmäisen pienituloinen.

          Siitä huolimatta en tee puhelinmyyntityötä vaikka sitä tarjolla onkin, kokeillut olen kahdesti, ei enää ikinä uudestaan. Saan siitä henkisestä pahoinvoinnista suoraan fyysisiä sairausoireita.

          Moraali ei mene oman terveyden edelle, mutta ainakin minun tapauksessani moraali johtaa suoraan omaan terveyteen.

  6. Nyt missasit Katleena Elämäsi Tilaisuuden kun olisit voinut Tienata Huikeita Summia tekemättä mitään! Ja sentään presidenttikin melkeen niinku on jo jälleenmyyjä, olisit päässyt arvokkaaseen seuraan 😉
    Eihän se oo tyhmä joka pyytää vaan se, joka maksaa. Kun Pertsa kolkuttaa riittävän montaa ovea, ehkä joku niistä aukeaa riittävästi (toivottavasti kuitenkaan ei..).

    1. Kyllä Helinä minä tässä kohtaa uskaltaisin olla kanssasi eri mieltä ja sanoa, että Pertsa on tyhmä, kun pyytää. Ei tuollaiseen hömppään bisnestä tekemään muuten voi langeta. Tyhmyyttä Pertsan kaltaiset lähimmäisemme osoittavat usein siinäkin, että kun yhdestä pyramidihuijaukseen lähtemisestä ei synny vaurautta, niin kohta ovat jo mukana seuraavassa vedätyksessä.

    2. Helinä on kyllä siinä ihan oikeassa, että kun Pertsa kolkuttaa tarpeeksi moneen oveen, niin joku kyllä avaa. Jos huijauksiin lankeaa 5 % kansasta, myyyjän pitää olla vain sinnikäs. Jossain vaiheessa vastaan tulee se, joka nyökkää ihastuneena ja antaa rahansa.

  7. Eikös tämä ole entinen Ecoway joka sai aikapaljon negatiivista julkisuutta pyramidibisnekselleen ja vaihtoi sitten nimeä ettei googlesta löydy heti millainen huijaus on kyseessä 🙂

  8. Googlasin ”Artic Nutrition”, ensimmäinen hakutulos ”Ecoway Oy” 😀 Mutta Katleenan paljastusta ei löytönyt, siis äkkiä linkkaamaan.

  9. Moi,

    Olen myös suhtautunut (ja suhtaudun edelleen) tähän putiikkiin melko skeptisesti. Koko yhtiön liikevaihto näyttää pyörivän 1,7 – 1,8 milj. euron tietämillä, joten varsin pienestä toiminnasta on kyse. Vaikea sieltä varmaankin on edustajista niitä ”menestyjiä” löytää.

    Se mikä jäi tässä kirjoituksessa vaivaamaan oli se, että muodostit näkemyksesi tästä yhtiöstä yksittäisen ”edustajan” perusteella. Eihän tämän Pertsan touhuilu välttämättä kerro yhtään mitään ko. yhtiöstä, tai sen toimintatavasta/arvoista?

    Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä tämän rakennelman sisään ja nähdä minkä kokoinen huijaus se on.

    1. Kari, hyvä kysymys. Kun kirjoitin postaustani, tsekkasin myös Arctic Nutritionin jälleenmyyjäsäännöt ja nettisivut. Niissä oli sen verran monta epäkohtaa, että asiasta oli aihetta postata.

      Sitä paitsi jos Arctic Nutrition haluaa sanoutua irti yksittäisen edustajansa valehtelusta, se kannattaisi tehdä pian. Tällä hetkellä näyttää siltä, että pulju allekirjoittaa Pertsa Pyramidin toiminnan, koska se ei ota kantaa asiaan.

  10. Kiitos Kari hyvästä huomautuksesta: miten voidaan muodostaa näkemyksen yhtiöstä yksittäisen ”edustajan”perusteella?
    Olen itsenäinen edustaja jo kaksi vuotta, en ole rikastunut, mutta olen saanut jotain tärkeämpää – terveyden.

    1. Idealisti, olisit saanut hyvän terveyden muistakin vitamiineista. Tai syömällä monipuolisesti ja kuntoilemalla. Siihen ei tarvita Arctic Nutritionia mitenkään.

  11. Moikka!
    Sen verran haluan puuttua tuohon mitä kirjoitit Pyramidi Pertsan jutusta, että en todellakaan tunne ko yritystä, mutta tiedän että Suomessa toimii näitä ”suosittelu” yrityksiä, jotka tekevät toimintaa ihan laillisella tavalla. En todellakaan halua että aina kun puhutaan verkostomarkkinoinnista siihen liitetään sana pyramidi.
    Lisäksi haluan sanoa – itse n 20 vuotta sivusta seuranneena – että kyllä se ihan työstä käy. Tunnen monta ihmistä jotka saavat toimeentulonsa verkostomarkkinoinnista. He ovat tehneet muutamia vuosia töitä sen eteen ja se palkitaan.
    Jos yrityksen toiminta perustuu vain ja ainoastaan tuotteisiin ja niiden laatuun ja menekkiin, niin uskoisin että vanhimmat yritykset ovat silloin niitä joilla on historiaa ja jotka ovat todistaneet että tuotteet toimivat.
    MUTTA samalla sanon, ettei se työ ole sellaista missä mennään kotiin ja avataan ikkunat ja ovet ja toivotetaan setelit tervetulleiksi.
    Parasta mahdollista PROVISIOTYÖTÄ. Ne jotka tekevät – saavat. Ne jotka eivät tee – EIVÄT SAA MITÄÄN.
    Puolueettomasti kehoitan tutustumaan, mutta muistutan, että niihin turvallisiin.

  12. Aika hyvin blogisi on vielä hakutulosten kärkipäässä! Huomasin, että pulju mainostaa sivuillaan yhteistyötä Koripalloliiton ja Susijengin kanssa, mutta Google tai liiton kotisivujen haku eivät löytäneet siitä mainintaa. Mahtaakohan olla totta? Lisäksi mainostavat jotain 40 euron hintaista tapahtumaa, jonka sisällöstä ei ole mitään tietoa. Edellisen Eventin kuvagallerian perusteella kyse näyttäisi olevan ainakin huippumyyjien palkitsemisesta, ja paikalla oli satoja ihmisiä.

    Kaverini piti siis esittelyn, jossa oli hänen lisäkseen kaksi ylätason myyjää hoitamassa varsinaisen puhumisen, kaikki alle 25-vuotiaita. Suoramarkkinointi (tai suosittelijamarkkinointi, joksi he sitä kutsuivat) saa jo sanana minut varuilleen, ja hälytyskelloni soivat kyllä täysillä siinä vaiheessa, kun esittelyn päätteeksi kysyttiin aika äkkiä, haluaisimmeko ryhtyä edustajiksi. Siis ennen kuin olimme edes kokeilleet tuotteita näytekappaleita enempää. Luvassa tietysti huipputulot ja alennukset tuotteista, lisenssi maksaisi ”vain” 99 euroa ja toimintaan saisi koulutustakin. Tai jos vaikka kanta-asiakkaaksi ja alennukset tuotteista, kertamaksu 50 euroa?

    1. Heippa!
      Mielestäni tässä on käynyt niin kuin nonin markkinoinnissa aikoinaan eli ylilyöntejä tulee ja ne vain täytyy sivuuttaa.
      Näitä ns. yli-innokkaita on ollut ja tulee olemaan kuten tuo nonikin oli aikoinaan että se leikkaa varpaankynnetkin puolestasi ja rikastut niin että kipeää tekee. Tuotteet mitä markkinoidaan ei itsestään ole poissuljettuja mutta tuo markkinointitapa on valitettavasti suomalaisille härmäläisille vieras käsite. Tarkastellessamme maailmanlaajuisesti ns. verkostomarkkinointia niin maailman vauraimmat yritykset ovat ja kuuluvat verkostomarkkinoinnin piiriin. Esim. oma ruokakauppasikin on ko. toimintaa eli kaksi suomen suurinta elintarvikeketjua toimivat verkostoitumalla Rovaniemeltä Helsinkiin. Yhteistyö on myös yksi käsite verkostoutumisesta. Lopuksi, ei yksi muurahainen saa kekoa yksin isoksi vaan se tarvitsee muita yhteistyöläisiä mukaan mutta vain niitä jotka ymmärtävät todelliset ja reaaliset toimintatavat.
      Terveisin; uuttelias
      (Joka ei ole vielä ainakaan erilisellä sopimuksella verkostoija).

      1. Uuttelias, nyt sekoitat pahasti pyramidihuijaus-verkostomarkkinoinnit sekä normaalin jälleenmyyjäverkoston. Ero on seuraava:

        Pyramidihuijauksessa jokainen ketjun jäsen voi muka värvätä alleen edustajia. Rahaa ei juuri tule tuotteiden myynnistä, vaan omien edustajien värväämisestä ja heidän myymistään tuotteista. (Ja tästähän tekee huijauksen se, että markkinat saturoituvat tehokkaasti. Kuudennella tai kahdeksannella edustajaportaalla ei ole enää mitään mahdollisuuksia kerätä alleen kolmea tai neljää porrasta.)

        Sen sijaan jälleenmyyjäverkosto perustuu siihen, että ketju avaa jonnekin vaikkapa ruokakaupan. Tämä marketti saa tulonsa tuotteiden myynnistä, eikä se värvää alleen uusia marketteja.

        Ainakaan minä en ole koskaan kuullut siitä, että paikallinen K-kauppias yrittäisi saada minut perustamaan lähelle toisen marketin, jonka tulovirrasta hän saisi osan.

  13. Moi, löysin tämän blogin, ja kun vähän huolestuttaa yhden tuttavan toiminta tuossa Artic Huijauksessa. Näkyvää rikastumista ei ole näkynyt, sen sijaan kaikenlaisia reissuja asiaan liittyen näyttää riittävän. Esim äskettäin reissu Las Vegasiin, ja nyt tänä viikonloppuna joku tilaisuus hesassa.
    Sen ymmärrän että noista ”tuotteista” pitää maksaa ja jotain saada myytyäkin riistohinnoilla. Mutta miten nuo kokoukset tai koulutukset, joutuuko niistäkin pulittamaan jonkin osallistumismaksun?
    Sorry että nostin vähän vanhaa aihetta ylöspäin, mutta tuon firman toiminta näkyy jatkuvan ja jokuhan siinä on maksumiehenä.

  14. Ei maksaisi vaivaa vastata ees tähän,mut eikö pyramidissa ylempi tienaa enemmän ku alempana oleva?! Tämän perusteella Arctic ei ole pyramidi. Minun alapuoliset tienaa enemmän kun mä,mutta ovat tehneet töitä sen eteen.
    Yhteistyö Susijengi ja korisliiton kanssa.. viime elokuussa oli Susijengin peli,jossa meikäläisillä T-paita, jossa Arctic ja koris-liitto logot. Ja ihan viralliset, ei itse painettuja.
    Onneksi meillä kaikilla on vapaus valita mielipiteet..Olis vaan kiva,jos tieto- pohjalta kirjoitettaisiin, mutta netti on pullollaan ”TIETOA” .

    1. Valitettavasti sinulla ei ole keinoja todistaa sitä, että alemmat tienaavat enemmän kuin sinä. Se on vain yksi nimetön väite muiden joukossa.

      Tämä postaukseni on tosi vanha, mutta jokainen uusi kommentti nostaa tätä uutisissa ylemmäs. Jos siis olet eri mieltä vanhan tekstin kanssa, yleensä kannattaa jättää kommentoimatta ja antaa tekstin painua historiaan.

      1. Tietysti he tienaavat enemmän jotka tekevät töitä enemmän ja myyvät enemmän, se nyt on selvä asia! Helposti ymmärrettävä tosiasia, mutta kaikille ei ole älyn lahjoja liikoja annettu. Asia on fakta, ei väite.

  15. Poistin täältä kommentin, jossa väitettiin Arctic Nutritionin omistajien tekevän tiettyjä rikoksia. Emme voi tietää väitteiden todenperäisyyttä, joten en halua olla mukana tuollaisissa syytöksissä.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.