Sain tänään meilin, jossa pyydettiin vastaamaan kyselyyn.
Suhtaudun melko epäilevästi kyselykutsuihin, joissa ei ole allekirjoittajana ihmisen nimeä ja joissa ei kerrota, mihin tietoja käytetään.
Kävin kurkkaamassa Digitaalisen Suomen sivuilta, mikä kumma pulju on kyseessä. Kas: yhteystietosivuilta paljastui, että Directahan se siellä.
Digitaalisen Suomen nettisivujen teksti oli omituista höttöä, josta ei saa otetta. Se väittää olevansa hanke, mutta yleensä hankkeella on aikataulu, toimeenpanijat sekä mittarit tavoitteilleen. Lisäksi hanke tuntui omituisen laajalta: se oli jakautuvinaan tutkimukseen, koulutukseen ja lakiasioihin, eikä mitään konkretisoitu.
Halusin lukea lisää näistä kolmesta aihealueesta, mutta niistä kustakin löytyy yksi surkean lyhyt, ylimalkainen ja markkinoiva tekstikappale. Konkreettista tietoa on yhtä vähän kuin yritysten strategioissa.
Minäkin haluan perustaa hankkeen. Se tulee jakautumaan kirjoittamiseen, kouluttamiseen, markkinointiin ja viestintään. Sen tavoite on jotakin ylevää. Jos haluat lahjoittaa rahaa hankkeeseeni, lähetän mielelläni tilinumeron. Useat yhteistyökumppanit ovat jo mukana hankkeessa. Jos haluat tarkempia tietoja, niin lue tämä sisennys uudelleen.
Ajattelin joka tapauksessa pahuuttani kurkata meilissä ollutta kyselylinkkiä ja vastata kaikkeen kieltävästi. Kyselyssä udeltiin yritysten näkyvyyttä hakemistopalveluissa, puhelinluetteloissa – ja sosiaalisessa mediassa.
Kuulostaa siltä, että Directa haluaa laajentaa toimintaansa sosiaalisen median pariin. Nyt se kartoittaa pienyrityksiä, jotka ovat kiinnostuneita sosiaalisesta mediasta. Kyselyyn vastanneet saavat todennäköisesti myyntipuheluita Digitaaliselta Suomelta tai DA Online Oy:ltä, joka on jälleen uusi nimivaihtoehto Directalle.
Toki Directa ollut blogien ja verkkokeskustelun aiheena jo varsin pitkään, joten ehkä on aika pyrkiä objektista subjektiksi.
Bonuksena kyselyn laatija oli tehnyt sen klassisen mokan:
Millä ihmeellä minä voin vastata kahteen jälkimmäiseen kysymykseen, jos en ole yrityshakemistopalveluissa? Koska kysymyksiin oli pakko vastata, ruksasin summittaisesti jotakin.
Pahimmasta päästä taas tämäkin. On se harmi, että nämä jatkavat työtään moraaliin kompastumatta.
Kiitos kommentoinnista – olitpa nopea!Directa kaikkine lisänimineen alkaa olla jo moraalin vastakohta. Voin kuvitella, kuinka yrittäjät puhuvat lapsilleen:"Jos et ole kiltisti, niin joudut Directan sopimusuhriksi!""Jos et nyt lue läksyjäsi, olo on kuin Directan yhteistyökumppanilla!"
No just. Olisi ehkä pitänyt lukea Google Reader ennen sähköposteja. Vastasin jo tuohon kyselyyn ja laitoin rakentavaa palautetta sähköpostilla. Sähköpostilla, koska kyselystä puuttui kenttä palautteen ja lisätietojen antamiselle. (doh!)Jos olisin lukenut ensin tarkemmin, että mikä se kumman tutulta kuulostanut Directa taas olikaan, en olisi vaivautunut.Huvittavinta oli, että itse kysely nyt oli käsittämättömän huono, ei käsitellyt aihetta kattavasti enkä löytänyt niihin vähäisiinkään kysymyksiin tyydyttävää vastausvaihtoehtoa.Apinaa koijataan…
Jotkut tosiaan harrastavat tuommoista.Taitavat rikkoa suoramarkkinointilakia.
Ennen kaikki oli kiellettyä, joka ei ollut erikseen sallittua. Nyt osalle porukkaa kaikki on sallittua, joka ei ole erikseen nimeltä mainiten korkeimmassa oikeudessa tuomittua. Ja sallittua senkin jälkeen toisella nimellä…Kehitys menee… eteenpäin ?
Kiitos Katleena, kun kirjoitit tästä! Itse olin myös aikeissa runoilla Directasta lisää. Sitten totesin, että oma yritykseni voidaan ehkä tulkita jopa Directan kilpailijaksi – nyt kun iso D:kin pyrkii mukaan sossumediaaa hyödyntävään markkinointiin. Ja olen aina pitänyt kiinni siitä, ettei kilpailijoita mollata – edes syystä.Milenkiintoisinta tuossa "hankkeessa" on se, kuinka Jii & Co. saavat sen vaikuttamaan viranomaistoiminnalta. Tai kuten osoitteessa http://www.digitaalinensuomi.fi/ osuvasti sanotaan: "Avoin tietolaari yrityksille, eduskunnalle ja virkamiehille"!Mitään lakiahan tässä ei rikota, niin kuin ei epäilemättä missään muussakaan D:n toiminnassa…
Kiitos jälleen kommenteista!Pekka, mulla on oletusasetuksena, että yli kaksi viikkoa vanhoissa postauksissa on käytössä kommenttien hyväksyntä. Asetus on lähinnä siksi, että muuten unohdan vastata kommentteihin, koska ne eivät näy etusivulla. :)Mitä tulee kilpailijoiden arvosteluun, niin minäkin yritän olla arvostelematta heitä. Saatan kirjoittaa heistä neutraalisti tai positiivisesti, mutta haukkuminen kääntyisi vain omaan nilkkaan.Matti, itsekin olin vähällä vastata Directan kyselyyn, mutta jostain syystä tulin epäluuloiseksi. Ehkä mulle on kehittynyt etäallergia Directaa kohtaan.