Törmäsin taas viikolla valmennuksessa siihen käsitykseen, että ensivaikutelma on tärkein ja että sitä ei muka voi korjata. Kattia kanssa.

Ensinnäkään: Ensivaikutelma ei ole tärkein, vaan kokonaisuus. Hyvä alku ei pelasta, jos muut osa-alueet mättävät.

Toisekseen: Ensivaikutelman voi korjata, jos huomaa virheensä ajoissa.

Esimerkkejä siitä, miten huonon alun voi kääntää voitokseen:

1. Kollegani meni pitämään esiintymistaidon luentoa. Hän alkoi säätää auditoriossa mikin, pc:n ja datatykin kanssa ja kaiveli laukustaan materiaaleja. Yhtäkkiä hän tajusi, ettei ollut ollenkaan tervehtinyt paikallaolijoita. Kaikki osallistujat olivat vain ihmetelleet, kun valmentaja tulee paikalle puhumatta mitään ja alkaa pähkäillä laitteita.

Kollegani suoristautui, oikaisi vaatteensa ja totesi: ”No niin, tässä oli hyvä esimerkki siitä, miten EI pidä aloittaa esiintymistaidon luentoa.”

Kaikki nauroivat, tilaisuus sujui hyvin, ja kollegani sai loistavat palautteet.

2. Katso postaukseni Kuinka verkkosukkahousut repeävät.

3. Kutsuin uutta yhteistyökumppania ensimmäisessä tapaamisessa väärällä nimellä. Pyysin nöyrästi anteeksi, ja yhteistyö on jatkunut senkin jälkeen.

4. Menin erään kerran myyntikäynnille niin, että käyntikorttini olivat loppuneet ja yrityksemme esitekin oli vanhentunut. Kaupat tuli silti, ja yhteistyötä on nyt tehty 1,5 vuotta.

Jos menet mokaamaan ensimetreillä, yleensä asia on korjattavissa, jos myönnät virheesi.

2 kommenttia

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.