On olemassa arvostettuja palkintoja ja sitten on niitä toisia palkintoja.
Arvostettu palkinto on a) tunnustetun tahon myöntämä b) objektiivisesti annettu c) monen haluama.
Ja sitten on niitä toisia palkintoja, joiden tarkoitus ei ole kohottaa oman alan arvostusta tai palkita huippuosaajia. Sen sijaan palkinnon päämäärä on nostaa pystin myöntäjän bisnes lentoon.
Jos olet kiinnostunut metodista, toimi näin:
1) Keksi palkinnollesi idea ja nimi.
Keksi sellainen palkinto, jolle ei ole vielä kilpailijaa. Näin saat paremman oikeutuksen palkinnollesi. Ota vaikkapa jokin seuraavista, jotka ovat käsittääkseni vapaana Suomen mittakaavassa:
- Content Management Cloud Award
- Brand Management Start Up Award
- Digitalization Entrepreneur Award
- Big Data ROI Award
Huomaathan, että palkinnon nimessä täytyy olla jokin käsite, joka on juuri nyt kiinnostava. Kukaan ei ole kiinnostunut ”Standardization SWOT Awardista”, koska se on kuulostaa kuluneelta.
Muista käyttää palkintosi nimessä englantia. Sen ansiosta jotkut saattavat uskoa, että palkintosi on kansainvälinen.
2) Valitse palkinnon voittaja.
Et tarvitse minkäänlaisia kriteereitä etukäteen, sillä voit ensin päättää voittajan ja sitten vasta listata ne kriteerit, joilla voittaja on ”puolueettomasti valittu”.
Älä koskaan poimi voittajaksi nykyistä asiakastasi, sillä se herättää epäluottamusta eikä tuo uutta kauppaa.
Ota sen sijaan voittajaksi potentiaalinen asiakkaasi. Palkinnon julkistus antaa sinulle kätevän tekosyyn tavata hänet, jolloin voit samalla esitellä bisnestäsi.
Mukapuolueettomasti myönnetty palkinto on imartelun jalostuneempi muoto. Se puree uuteen asiakkaaseesi yhtä tehokkaasti kuin halpaheikin metrilakutarjous ekaluokkalaiseen.
3) Hehkuta tulevaa julkistustilaisuutta.
Tämä vaatii vähän satsaamista. Kukaan ei nimittäin usko, että palkinto on merkittävä, jos se jaetaan kahdenkeskisellä lounaalla. Järjestä siis seminaari tai minigaala, joka huipentuu palkintosi julkistamiseen. Pidä siihen asti voittaja salassa.
Jos olet fiksu, voit tehdä gaalasta maksullisen. Osallistujat todennäköisesti maksavat mielellään, koska he luulevat olevansa kandidaatteina. Parhaassa tapauksessa gaalasi on hyvää liiketoimintaa jo sinällään.
4) Palkitse julkkiksia kunniamaininnoilla.
Lisäbonusta on se, että palkitset alan guruja ja muita julkkiksia erityismaininnoilla. Tämä kannattaa tehdä julkistustilaisuuden jälkeen Twitterissä.
Julkkikset ovat pakotettuja vastaamaan ja kiittämään, jolloin saat hyvää näkyvyyttä. Heillä on paljon seuraajia, joten moni näkee keskustelunne.
Suosittelen palkitsemaan Alf Rehnin, Pauli Aalto-Setälän ja Mikael Jungnerin. He ovat kaikki kyllin kohteliaita kiittääkseen sinua. Älä sen sijaan palkitse sarkastista ja epäluuloista julkkista, koska heiltä et saa oikeanlaista huomiota.
* * *
Täten julkistan Finnish Quality Blogging Award -kilpailun avatuksi. Julkistustilaisuus on Finlandia-talossa marraskuussa. Pääsyliput vain 95 euroa per pää! Ilmoittaudu kommenteissa.
Olen Huge Potential Quality Blog still at Planning Stage 2012 -kilpailun ennakkosuosikki ja voittaja. Voisitteko lähettää 10 VIP-lippupakettia asappina, niin pääsen osallistumaan gaalaan ja ehkä arpomaan näitä blogissani? Blogillani on jopa sata (100) uniikkia lukijaa, joille kertoisin mielelläni tapahtumastanne.
Ohhh, tervetuloa gaalaan! Olet ilman muuta voittajakandidaattien joukossa. Aistin sinussa sellaista reagointikykyä ja aloitteellisuutta, joita ei kaikilla bloggaajilla ole.
Palkinnon pikkuveljiä ovat kilpailu ja arvonta. Erityisen käteviä messuilla ja muissa yleisötilaisuuksissa. Tyhjä messustandi on karmaiseva paikka. Kävijöitä on saatava standille, vaikka olisivatkin kaikki ihan vääriä. Kilpailu tuo väkeä standin täyteen. Mutta se on hankala järjestää. Ja väärä porukka jää lorvehtimaan ja mankumaan kaljaa. Arvonta on hyvä. Uutuuspuhelin tai muu muotihärpäke palkinnoksi ja palautuslaatikko tiskille. Väkeä tulee, täyttää lipun ja menee. Mikä parasta, viipyvät sen verran, että badgen ehtii katsoa ja poimia kiinnostavat jututtettavaksi. Arvonta on hyvä suorittaa salassa ja luovuttaa palkinto yksityisesti. Alkaa nimittäin helposti haiskahtaa, kun satunnainen voittaja on potentiaalisimman asiakkaan ostopäällikkö.
Tonttu, tuo kuvauksesi kattoi 90 % suomalaisten yritysten messustrategioista.
Olen itse ollut seuraamassa messu”arvontaa”, jossa vasta kolmas hatusta noussut nimilappu oli kyllin hyvä voittaakseen palkinnon.
Olen jo pitkään elätellyt toiveita, että joskus saan jostain ”lifetime achievement award”-palkinnon. On vain ajan kysymys, kun puhelin soi ja sellaista minulle tyrkytetään. Ja olisihan tuollaisessa palkinnossa kieltämättä hohtoa, eikö vaan?! Mielelläni ottaisin sellaisen vastaan Finnish Quality Blogging Award-kilpailussa ja nostattaisin osaltani liiketoimintaasi. Voisin vaikka blogatakin siitä vähäsen.
Ei kai meidän palkinnon saajien tarvi mitään pääsylippuja hankkia?
Ooh, tämä onnistuu ilman muuta Finnish Quality Blogging Award -gaalassa. Ja vain pienenpientä korvausta vastaan.
Pääsylipun saat kyllä ilmaiseksi.
Loistava ja aivan liian vähän käytetty idea! Muistelen, että joillakin somemessuilla jaettiin hiukan tällä menetelmällä palkinto Stubbin pojalle, joka voitti ylivoimaisesti olikohan se nyt ”Suomen fantsuin twiittailijasetä”-palkinnon.
Voisi kuvitella että taitava palkintoihminen saattaisi tehdä tuollaisesta palkintojen jakamisesta jopa viikottaisen tapahtuman, ikäänkuin lottoarvonnan, jonka äärelle koko kansa kokoontuu nenät kiinni monitoreissa saunan jälkeen lauantaina, ja tietysti jotkut onnekkaat etelän ihmiset jopa paikan päällä.
Psykologisesti taktinen palkintoihminen saattaisi pelauttaa fanittamiaan asiakaskandidaatteja toisiaan vastaankin, joka loisi jännitteitä heidän välilleen ja aikaansaisi mahdollisesti huutokauppatyyppisen asetelman osallistujien välille – mikä tarkoittaisi sopivasti hoidettuna lisää egejä järjestäjän fikkaan. Vai miltä kuulostaisi tilanne, että esimerkiksi Enbuske olisi kutsuttu palkintojenjakajaksi salaperäiseen seremoniaan, joka juuri ennen palkintojenjakoa paljastuu ”hauskin ja nokkelin twiittaaja” mitaliksi, jonka hän joutuisi pujottamaan Sarasvuon kaulaan? Niinpä. Sarasvuolle olisi tuollaisessa tilanteessa helppo myydä jokin ei välttämättä niin pienikään kurssi, kun Enbuske puolestaan jäisi odottamaan kieli pitkällä mahdollista omaa ehdokkuuttaan jossakin muussa jutussa jne.
Tolle, tervetuloa blogiini!
Ilman muuta tästä kannattaa tehdä viikoittainen show. On hyvän idean tuhlausta palkita joku kerran vuodessa, kun voi valita ”Tweet of the Week Award” -voittajan 52 kertaa vuodessa. Ehdolle pääsee vain pientä maksua vastaan.
Rakennusteollisuus on mennyt kavereitaan palkitsemalla eteenpäin kymmeniä vuosia. Jokainen uusi rakennus Mannerheimintien alkupäässä ja kunnantalon naapurissa saa jonkin laatan ovenpieleensä. Ja sitten päättäjät uskovat hyvääkin elementtirakentamista tilanneensa ja uusi kierros lähtee alkuun.
Sain taannoin kolmasti väärää tavaraa remonttiini ja lopulta huomasin tyypin saaneen juuri palkinnon vuoden puutavarakauppiaana! Hyvä huomio sinulta tämä heipparallaa palkitsemisen suuri suosio, joka elää ja voi hyvin myös vanhoilla toimialoilla.
Mika, loistava esimerkki. ”Vuoden puutavarakauppias” on todennäköisesti se heppu, joka on ostanut eniten sahatavaraa palkinnon myöntäjältä. Sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä asiakastyytyväisyyden tai laadun kanssa.
Sain juuri tuon Very Inspiring Bloggin Awardin ja tarvitaanhan tuonne palkintyojenjakotilaisuuteen palkintoja jakamaan ainakin yksi yli 50- vuotias ja somea hyödyntävä bloggari. Eli voin tulla jakamaan Finnish Quality Blogging Award 50+ sarjan palkinnon.
Eli lähetäs minulle myös 10 vip- pakettia, niin tulen jakamaan tuon 50+ palkinnon hyvin inspiroivan puheen kera.
Kari…
Jee, tervetuloa Kari!
Ilman muuta lanseeraan ”Finnish Quality Grey Panther Blogging Award” -palkinnon. Olet vahva voittajaehdokas, kunhan maksat järjestelykuluina tililleni 780 euroa + alv:n.
Hyvä kuulla, tuosta harmaantumisesta saa muutenkin kuulla, mutta useinmiten negatiivisessa sävyssä.
Ja kun olen selvästi voittajaehdokas, niin voisin muuten tulla pitämään keynote- puheen harmaantuvien panttireiden haasteista bloggaamisessa. Ja eikös siitä voi silloin veloittaa tuon 780+alv hinnan. Tämähän on silloin tuollainen win-win-winks- tilanne.
Oi jee, kaupat tuli! Sitä paitsi tämä kasvattaa liikevaihtoa.
”Lisäbonusta on se, että palkitset alan guruja ja muita julkkiksia erityismaininnoilla. Tämä kannattaa tehdä julkistustilaisuuden jälkeen Twitterissä.”
Tästä tuli mieleen: Onko sinun näkemyksesi mukaan sellainen #julkkisploitaatio lisääntynyt, jossa jollekin nimekkäälle huikkaillaan twitterissä ihan vain sen toivossa että tämä ritvaisi tai muuten mainitsisi lähettäjän?
Marko, hyvä termi tuo ”julkkisploitaatio”. Sitä näkyy kyllä, mutta ei se onneksi ole itseään läpi lyönyt. Sen sijaan on kyllä muutama yksilö, joka sitä harrastaa. Tällöin kaava menee näin:
”[linkki omaan blogiin] Mitä tuumaatte, te tulevaisuuden suunnannäyttäjät? @julkkis1 @julkkis2 @julkkis3”
Sitten kun julkkis vastaa, hänet ritvataan omille seuraajille, jolloin syntyy illuusio läheisistä keskusteluväleistä julkkiksen kanssa.
(Ah, tämä ritvaaminen on loistosana.)