Olen monesti tässä blogissa todennut, että olen patalaiska paperiasioiden suhteen. Niinpä olen vuosien varrella päätynyt ratkaisuun, jossa olen onnistunut minimoimaan paperityöt. Olen ulkoistanut myynnin.
Käytännössä olen kouluttajana kahden valmennusyrityksen, Inforin ja Informatumin listoilla. Niiden kautta tulee kaikki tarpeellinen koulutustyö, eikä minun tarvitse tehdä tarjouksia tai soppareita.
Kuten vakiolukijat muistavat, tavoitteeni on vähentää valmennuksia ja lisätä kirjoitustöitä. Sillä välin kun kasvatan kirjoitustöiden määrää, teen yhä rinnalla jonkin verran koulutuksia. Viisivuotissuunnitelmaani kuuluu, että tänä vuonna valmennan vielä kokonaisia päiviä, mutta ensi vuodesta alkaen teen enää puolikkaita koulutuspäiviä ja pidän puheenvuoroja.
Olen siis ulkoistanut myynnin, mutta se vaatii joitain asioita onnistuakseen:
1) Osallistu itse markkinointiisi.
Jos kököttäisin hiljaa kuin papana housuissa, tilaukset vähenisivät turhan nopeasti. Niinpä haluan olla mukana omassa markkinoinnissani: bloggaan, kirjoitan kolumneja ja osallistun Inforin seminaareihin. (Tämä muuten tukee myös viisivuotissuunnitelmaani.)
2) Siedä pienempää katetta.
Koska käytän yhteistyökumppaneita, käteeni jää pienempi päiväkate kuin jos myisin valmennukseni itse. Tilalle tulee kuitenkin niin paljon vapaa-aikaa, että tuntipalkassa ero ei paljoa tunnu. Minulla ei kulu aikaa tarjouksiin, myyntikäynteihin (joista osa on turhia), tilausvahvistuksiin, myyntiraporttien kokoamiseen saati epätoivoiseen ulossoitteluun.
3) Ulkoista myynti vain ammattilaiselle.
Olen aika nirso siitä, millaisen yrityksen listoilla olen. En halua profiloitua yhdennaisen- tai yhdenmiehentalojen ”varavalmentajaksi”, vaan yhteistyökumppaneillani on listoillaan useampi ammattikouluttaja.
4) Ole mukava yhteistyökumppani.
En rähise, en diivaile enkä vaadi erikoiskohtelua. Tulen tapaamisiin ajoissa, ja pyrin kantamaan korteni kekoon, kun pohdimme uusia valmennussisältöjä tai ratkaisua johonkin ongelmaan. Pahin virheeni on, että toimitan koulutusmateriaalin usein viime tingassa. Tämän tietää jokainen assistenttiraukka, joka on odottanut sähköpostiani kelloa tuijotellen ja kynsiä purren.
5) Pidä itsesi myyntikelpoisena tuotteena.
Seuraan alaani ja käyn seminaareissa. Jos en opi uutta, minusta tulee kehäraakki, jota yhteistyökumppanini tarjoavat asiakkaille vasta äärimmäisessä hätätilanteessa ja silloinkin punastellen. Omien tietojen päivittäminen on samalla arvokasta yhteistyösuhteeseen panostamista.
6) Erikoistu.
Sosiaalisen median kouluttajia on nykyään runsaasti, joten olen keskittynyt nimenomaan kirjoittamiseen eri viestintäkanavissa. En edes yritä kouluttaa webcastingia, mainoskampanjoita, teknisiä taitoja tai tietoturva-asioita. Toki vedän myös kielenhuoltokoulutuksia, ja niissä näkökulmani on pilkkujen sijaan selkeä teksti ja epäitsekäs kirjoittaminen. Mitä erikoistuneempi olen, sitä vähemmän samalla siivulla on muita kouluttajia.
Olen jaksanut pitää kiinni näistä kuudesta kohdasta, ja niiden ansiosta myynnin ulkoistaminen on onnistunut. Isoin kiitos kuuluu tietenkin valmennusyritysten koulutuspäälliköille ja yhteyshenkilöille, jotka jaksavat tehdä myyntikäyntejä, rustata tarjouksia ja neuvotella hinnoista.