Sain WSOYprolta kirjoja, joita saan käyttää palkinnoksi kilpailussa.

Kirjat ovat:
Garr Reynoldsin Esityksen suunnittelu – zen ja pelkistämisen taito
Outi Lammin Vaikuta visuaalisesti – laadi selkeä esitys

Nämä siis arvomme kaikkien vastanneiden kesken. Osallistuminen on tällä kertaa helppoa:

Kommentoi tämän postauksen perään, kenen suomalaisen asiantuntijabrändin näkemyksen haluaisit kuulla asiantuntijan brändäämisestä.

Seuraavaan kirjaani siis tulee huippuasiantuntijoiden haastatteluita, mutta oma pääni on kovin tyhjä. Keitä minun kannattaisi lähestyä? Haluaisin tehdä haastatteluita 4-5 ihmisestä, jotka edustavat eri alojen osaamista. Tavoitteena on kysyä heiltä neuvoja, näkemyksiä, kokemuksia ja tarinoita asiantuntijabrändäämiseen.

Autathan minua 22.9. mennessä, niin ehdimme saada haastattelut kirjaan ja sinä osallistut arvontaan.

 

23 kommenttia

  1. Kiitos kommentista! Jari olisi kyllä tosi hyvä haastateltava.Aion haastatella ihmiset kasvokkain, joten heidän täytyy olla Suomessa. Toki täällä oleileva ulkomaalainen henkilöbrändi käy vallan mainiosti.Tiskin alta on muuten tullut jo kahdelta ihmiseltä hieman erikoisempi ehdotus: molemmat kannattivat Rakel Liekkiä toisistaan tietämättä. 🙂

  2. Jari Sinkkonen ja Liisa Keltikangas-Järvinen tuntuvat olevan ykkösiä lastenkasvatukseen ja lasten kehitykseen liittyvissä kysymyksissä, K-J myös temperamenttia, stressiä ja työssä jaksamista sivuavissa aiheissa. Leena Palotieltä kysyttiin mielipidettä kaikissa lääketieteen kysymyksissä: hänen jättämäänsä aukkoa on vaikea täyttää.

  3. Mikko Hyppönen F-Securelta on aika vahva oman alansa asiantuntija, jota ei koskaan jätetä haastattelematta tietoturva-asioissa.Jaana Husu-Kallio Evirasta on se, joka aina pääsee rauhoittelemaan meitä ruokakohuissa.Menikö vähän sivuun? 🙂 Tahtoo arvontaan!Liisa

  4. Kotisohvalta satelee lisää ideoita: Matti Inha Hypoteekkiyhdistyksestä, Sixten Korkman (ETLA ja EVA), Teija Tiilikainen EU-asioista.Liisa

  5. Kiitos upeista ehdotuksista! Lisääkin saa vielä tulla, koska vastausaikaa on jäljellä 22.9. asti.Olen jo varannut ajat kahden asiantuntijan luokse, mutta täytyy vielä varmistaa kustantajalta, haluaako se pitää nimet yllätyksenä. 2-3 brändinimeä on siis yhä auki, joten olen kiitollinen jokaisesta ehdotuksesta, jonka tänne blogiin saan.

  6. Sirkka-Liisa Kivela, Mikko Kemppe (US), Antti Herlin, Marjo Raitavuo…kuka tahansa maailmalla menestynyt suomalainen muusikko/kapellimestari jne.Lisaa tulee jos tarve! 🙂

  7. Mihinkähän kommentini meni, no uudestaan: Genelecin toimitusjohtaja on karismaattinen suomalainen mies, tsekkaa: genelec.fi. T. Mikko Yli-Erkkilä

  8. Ymmärrän Juusoa täysin. hymiö.Talotohtori Panu Kaila lienisi myös hyvä näin kosteusvauriorakentamisen kulta-aikana.Tomas

  9. Lakipalveluyritys Fondia Oy:n toimitusjohtaja Timo Lappi olisi varmasti myös mielenkiintoinen haastateltava kirjaasi varten. Oman työnantajan mainitsemien voi vaikuttaa vähän puolueelliselta, mutta Timon asiantuntijuus on havaittu laajalti myös mediassa. Hän on ollut asiantuntijan roolissa monissa hankkeissa ja projekteissa, kuten esimerkiksi suomalaista yrittäjyyttä edistävässä Oravanpesä -hankkeessa sekä viimeksi Kauppalehden Viisasten kerhossa.

  10. Tulinpas uteliaisuuttani vilkaisemaan kommentteja, kun yritin miettiä, että mikä olisi asiantuntijabrändi, joka sitten tietoisesti brändää asiantuntijoitaan. Ainoa, mikä itsellä tuli mieleen oli tuo itsestäänselvä Jari Parantainen. Aika monet muut niistä, joita pidän asiantuntijoina eivät niinkään brändää itseään asiantuntijoiksi tai luo vaikutelmia vaan yksinkertaisesti ovat ja toimivat sellaisina. Mieleen tulee vain sellaiset suuremmat firmat kuten Nokia, Microsoft, Google, Amazon, joilla on omat evankelistansa, joita voisi ajatella brändätyiksi asiantuntijoiksi. Ehkä sitten Nixu (www.nixu.fi) voisi olla brändättyjä asiantuntijoita, mahdollisesti myös aikaisemmin mainittu Hyppönen F-Securelta, mutta en tiedä onko näidenkään tyyliä, olemusta, esiintymistä yms. hiottu mitenkään brändin mukaisiksi. Jotenkin ainakin täältä ICT:n puolelta tuntuu ainakin itselle olevan vaikea löytää esimerkkejä brändätystä asiantuntijasta, jota sitten arvostaisi asiantuntijana.Joku Steven Jobs voisi olla tietysti hyvä esimerkki mustine poolopaitoineen, farkkuineen ja aika lailla saman kaavan mukaisine esityksineen, mutta voinee olla hankalampaa saada miestä haastatteluun.

  11. Hyviä ehdotuksia, joita olisin myös itse ehdottanut. Tässä pari ehdotustani:Jari Sarasvuo; tätä ei varmaan tarvitse perustella.Björn Wahlroos; Kiinnostaisi tietää, että millä tavoin hän on brändiään tietoisesti rakentanut.Ekonomisti Lauri Uotila; erinomainen osaaminen ja täysin oma esiintymistapa. Liekö ihan tietoisesti tehtyä brändäystä?Paavo Väyrynen; Erikoinen henkilö, erottautuu muista ja olisi kiinnostavaa tietää miten hän on rakentanut omaa brändiään.Sofi Oksanen; Noh… tätäkään ei varmaan tarvitse perustella =) – Klemmaritehtailija

  12. Jos vähän toisenlaista näkökulmaa hakee, niin asiantuntijaorganisaation brändäämisessä varmaan sillä on merkitystä, millaiseksi työntekijät paikan kokevat. Siispä mielenkiintoinen haastateltava voisi olla Suomen parhaaksi työpaikaksi valittu Reaktor Oy. Siellä on toimitusjohtajana Vesa Lauronen.Toisenlaisen näkökulman voisi saada kirjallisuusmaailmasta eli Rosebud Books Oy:n toimitusjohtajalta Hannu Paloviidalta (ex-Like Kustannus Oy).Näissä ehkä asioita ei ole tehty brändi edellä, mutta molemmissa tapauksissa sellainen näkyy omalla tavallaan tulostensa kautta jos ei muuten.

  13. Tässä ex tempore -lajitelmaa, toistonkin uhalla:Alf Rehn, Jouni Heinonen, Jari Parantainen, Anne Rongas (verkkopedagogiikan visionäärejä), Anja Alasilta, Maija-Riitta Ollila, Sofi Oksanen, Lari Kotilainen (suomensuojelija), Björn Wahlroos.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.