Konkretiaa kriisiviestintäharjoitukseen

Katleena Kortesuo

Postasin eilen kriisiviestintäharjoituksen peruskaavasta. Lupasin samalla bonusvinkin, joka tuo konkretiaa pelitilanteeseen.

Pidä alaleuastasi kiinni, sillä tässä se tulee:

Tee kaikki kirjalliset pelisyötteet mahdollisimman aidon näköisiksi.

Oooh, mitä viisautta!

Kuvitellaanpa, että harjoituksen tilaaja on puunjalostusteollisuuden yritys Metsäpulju Oy. Yleensähän kriisiviestintäharjoituksissa vaikkapa kohutviitit kirjoitetaan näin:

@TutteTviittaaja: Ihan käsittämätöntä, että @metsapulju on antanut kännisen kuskin pilata luonnonsuojelualuetta! Tiukempaa valvontaa, pliis. #kännikonekohu

Tviitit annetaan siis tavallisena tulosteena, mikä toki ajaa asiansa osittain. Homman voi kuitenkin tehdä paremmin.

Suosittelen kriisiharjoitukseen kuvitteellisia tviittihakuja, jotka on tehty yrityksen nimellä. Silloin pelisyöte näyttää jokseenkin tältä:

Metsapulju kriisiviestinta
Tviittihaussa ei ole väliä sillä, jos fontti ei ole tismalleen oikean näköinen tai jos jokin tviitti on 141 merkkiä pitkä. Oleellista on aito tunnelma. Samalla pystyt viestimään suosikkien ja ritvausten määrällä tviittien suosiota ja levinneisyyttä.

Parasta tässä metodissa on se, että harjoitukseen voi tuottaa tunnin välein tviittihakuja, joissa on pelin vaiheen mukaan

  1. pelkkää kohinaa ja turhaa tietoa
  2. pieni hiljainen signaali, joka pitää osata havaita
  3. valtaisa kohugate ja kakkamyrsky.

Kun peliryhmä tottuu saamaan tviittihaun tasatunnein, pelinjohtaja saa kätkettyä niihin oleellisia asioita ilman että pelaajien epäilys herää. Sen sijaan erillisenä annettu tviitti on epärealistinen tilanne, joka välittömästi nostaa pelaajien tuntosarvet pystyyn.

Vastaavalla tavalla kannattaa laatia myös muut kirjalliset syötteet kuten meilit, lööpit, FB-keskustelut, tiedotteet ja nettiuutiset. Esimerkiksi seuraavanlainen pelisyöte on hätkähdyttävä, kun siinä näkee oman yrityksensä nimen:

Yksikään yritys ei halua tulla nähdyksi tällaisessa uutisessa.
Yksikään yritys ei halua tulla nähdyksi tällaisessa uutisessa.

* * *

Kriisiviestintäharjoitus voi päättyä monella tapaa: joko pelaajat hoitavat tilanteen kunnialla kotiin tai kriisiä onnistutaan vain pahentamaan. Molemmissa tapauksissa tulos on hyvä:

  1. Jos pelitilanne menee putkeen, olemme onnistuneet kriisiviestinnässä ja osaamme varautua katastrofeihin.
  2. Jos pelitilanne menee pieleen, olemme ajoissa paikantaneet ongelmat ja voimme tarttua niihin hyvän sään aikana.

2 kommenttia

  1. Mitä, kymmenen kertaa tviitti eikä tuitti! Onko virallinen kielenhuoltaja kaapannut sinut? Ritvaus sentään kerran. Se lienee salainen merkki, että yrität pakoa.

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.