Valmennuksen osallistujissa on aina pelle.

Joskus pelle on äärimmäisen hyvä hahmo. Hän palauttaa ylisyvälliseksi käyneen keskustelun uomiinsa, rentouttaa porukkaa ja kohottaa ryhmähenkeä.

Sellaista pelleä tarvitaan, jolla on
a) hauskat jutut sekä
b) ymmärrys siitä, mihin paikkoihin hauskat jutut sopivat ja mihin eivät.

Auta armias, kun mukana on pelle, joka ei täytä kumpaakaan kriteeriä. Tulos on seuraavanlaista:

Konsultti: Mikä vakuutusten myymisessä on haasteellisinta?
Pelle: No se Myyminen! HA-HA-HA-HA!
Konsultti (hymyilee kohteliaasti): Hyvä kommentti, mutta mikä siinä myynnissä tuntuu isoimmalta kompastuskiveltä?
Pelle: No kun se asiakas on ääliö eikä tajua ostaa! HA-HA-HA-HA!
Konsultti: Mikä sun toiminnassasi voisi aktivoida asiakasta ostamaan?
Pelle: No jos mä lupaan vakuuttaa kaiken ilmaseks! HA-HA-HA-HA!

Keskustelu täytyy aina lopettaa, koska muuta ryhmää ei voi kiduttaa tällaisen hepun jutuilla.

Pellen pystyy parhaiten taklaamaan henkilökohtaisessa valmennuksessa, kun kukaan ei naura hänen tarinoilleen. Kahdenkeskisessä keskustelussa Pellestä voi kuoriutua aivan eri tyyppi, ja hän voi olla yllättävänkin halukas kehittämään omaa toimintaansa.

Mutta heti kun on yleisöä:

Ostaiskohan se asiakas kun mä veisin sen kaljalle ja sit joisinkin itseni ihan känniin? HA-HA-HA-HA!

2 kommenttia

  1. Olisiko sinulla mitään vinkkejä, miten pellen/agitaattorin saa teilattua ryhmäkeskustelussa?Paneeleissa tai muissa kaikkien osallistumiseen kannustavissa tilaisuuksissa nuo kyllä aiheuttavat aina ongelmia…

  2. Karo, kiitos kysymyksestä ja tervetuloa blogiini!Lähtökohtana on, että haitallisen käyttäytymisen saa parhaiten kitkettyä henkilökohtaisella, asiallisella keskustelulla. Keskustelun sävy ei saa olla syyttävä, vaan sen pitää olla avoin, suora, jämäkkä ja vuorovaikutteinen.Kliseinen mutta pätevä ohje on, että ihminen hyväksytään, mutta hänen käytöstään ei. Pelleä voi rohkaista humoristisuuteen kahvitauoilla ja pikkujouluissa – ei työtapaamisissa.Ryhmätilanteessakin asiasta voi huomauttaa, mutta myös se on tehtävä ystävällisesti, jämäkästi ja kohteliaasti. V***uilu tai ironiset kommentit pahentavat tilannetta: joko pelleily jatkuu entistä voimakkaammin tai sitten pelle ryhtyy jurottamaan, mikä ei myöskään ole hyvä vaihtoehto.Avainasemassa on pellen esimies. Esimiehen on ymmärrettävä käytöksen kiusallisuus ja puututtava asiaan. Toki muut voivat mainita pellen esimiehelle asiasta. Yleensähän pelle hidastaa palavereita, katkaisee ajatukset ja rikkoo intensiteettiä.Neuvoni ovat tosin ylimalkaisia, koska en tunne tilannetta. Toivottavasti saatte pelle-agitaattorin aisoihin!

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.