Olin viime yön hotelli Pasilassa – kiitos henkilökunnalle hyvästä palvelusta ja ruoasta. Hotellin aamupalalla tein kaksi kiinnostavaa havaintoa:
1) Kovaääninen keskustelu äijäpöydässä
Ihan pa*ka kokous. Ei ne sa**ana osanneet ees vetää viinaa. Mitä lie v*tun ituhippejä. Kukaan ei juonu viinaa ja kaikki meni ajoissa nukkuun.
2) Lööppi Iltasanomissa
Näissä havainnoissa kiteytyy tietynlaisen ihmisryhmän ajatusmalli:
Kaksipäiväisissä kokouksissa pitää ilman muuta vetää viinaa.
Jos et ryyppää muiden kanssa, olet vähän tyhmä.
Laivalla on pakko saada viinaa halvalla ja paljon.
Jos laivalla ei saa ryypätä, laivayhtiö on vähän tyhmä.
Jos ryyppyremmit suuttuvat, se tarkoittaa että "matkustajat raivostuivat".
Jos et raivostunut, olet vähän tyhmä.
Jos joku yrittää valita asiakkaitaan, Suomessa kansa raivostuu joka kerta.
”Kansa” tarkoittaa aina juuri niitä, joille järkevä myyjä toivottaa hyvää loppuelämää jonkun toisen riesana.
Vastaava ”raivo” nähtiin puolitoista vuotta sitten, kun Tjäreborg alkoi mainostaa (Suomessakin) vain aikuisille tarkoitettuja hotellejaan:
http://www.marmai.fi/uutiset/tjareborg+lapsikiellosta+vain+kiitosta/a2110564
Naulan kantaan. Jotkut selvästikin odottavat, että yritys on kuin verovirasto, joka on kaikkia varten ja palvelee halvalla.
Hassuinta on, että jotkut yrittäjätkin kuvittelevat samaa. He koettavat epätoivoisesti palvella kaikkia ja menevät niin monelle mutkalle, kuin vain asiakas kehtaa pyytää.
Parempi olisi kuitenkin rajata omista asiakkaista pois ne, jotka tuottavat enemmän työtä ja vähemmän rahaa. Olen tämän oppinut kantapään kautta kuluneen vuoden aikana: https://eioototta.fi/2012/12/kkoyn-tilinpaatos-2012-paljonko-blogi-tuo-asiakkaita.html
Hölmöintä hommassa on se, että väärän asiakkaan elämä on tosi raskasta. Kaikesta näkee, ettei myyjä ole motivoitunut. Hän ei vain älynnyt tai kehdannut häätää vahingossa näyteikkunan läpi sisään kaatunutta urpoa pakeiltaan.
Kerran istuskelin Hesarin mediamyyjän vyörytettävänä. Lopulta kysyin häneltä, onko nyt aivan varmaa, että hänen kannattaa käyttää aikaansa mainostilan myymiseen yhden miehen nakkiputkalle?
Olimme lopulta samaa mieltä, että olin hänelle aivan väärä asiakas.
Heh, onneksi itsetuntosi kestää olla ”väärä asiakas”. Jotkuthan hermostuisivat moisesta ajatuksesta: ”Enkö minä muka kelpaa sinulle?”
Hyviä huomioita. Asiaa voisi käsitellä tarkemmin ruotsinlaivalla tai Hotelli Vantaassa järjestettävässä konferenssissa. 🙂
Kyllä! Ilmoittaudun heti.