Kyllä kunnon suomalainen juo itsensä humalaan

Katleena Kortesuo

Olin viime yön hotelli Pasilassa – kiitos henkilökunnalle hyvästä palvelusta ja ruoasta. Hotellin aamupalalla tein kaksi kiinnostavaa havaintoa:

1) Kovaääninen keskustelu äijäpöydässä

Ihan pa*ka kokous. Ei ne sa**ana osanneet ees vetää viinaa. Mitä lie v*tun ituhippejä. Kukaan ei juonu viinaa ja kaikki meni ajoissa nukkuun.

2) Lööppi Iltasanomissa

Näissä havainnoissa kiteytyy tietynlaisen ihmisryhmän ajatusmalli:

Kaksipäiväisissä kokouksissa pitää ilman muuta vetää viinaa.
Jos et ryyppää muiden kanssa, olet vähän tyhmä.

Laivalla on pakko saada viinaa halvalla ja paljon.
Jos laivalla ei saa ryypätä, laivayhtiö on vähän tyhmä.

Jos ryyppyremmit suuttuvat, se tarkoittaa että "matkustajat raivostuivat".
Jos et raivostunut, olet vähän tyhmä.

6 kommenttia

    1. Naulan kantaan. Jotkut selvästikin odottavat, että yritys on kuin verovirasto, joka on kaikkia varten ja palvelee halvalla.

      Hassuinta on, että jotkut yrittäjätkin kuvittelevat samaa. He koettavat epätoivoisesti palvella kaikkia ja menevät niin monelle mutkalle, kuin vain asiakas kehtaa pyytää.

      Parempi olisi kuitenkin rajata omista asiakkaista pois ne, jotka tuottavat enemmän työtä ja vähemmän rahaa. Olen tämän oppinut kantapään kautta kuluneen vuoden aikana: https://eioototta.fi/2012/12/kkoyn-tilinpaatos-2012-paljonko-blogi-tuo-asiakkaita.html

      1. Hölmöintä hommassa on se, että väärän asiakkaan elämä on tosi raskasta. Kaikesta näkee, ettei myyjä ole motivoitunut. Hän ei vain älynnyt tai kehdannut häätää vahingossa näyteikkunan läpi sisään kaatunutta urpoa pakeiltaan.

        Kerran istuskelin Hesarin mediamyyjän vyörytettävänä. Lopulta kysyin häneltä, onko nyt aivan varmaa, että hänen kannattaa käyttää aikaansa mainostilan myymiseen yhden miehen nakkiputkalle?

        Olimme lopulta samaa mieltä, että olin hänelle aivan väärä asiakas.

        1. Heh, onneksi itsetuntosi kestää olla ”väärä asiakas”. Jotkuthan hermostuisivat moisesta ajatuksesta: ”Enkö minä muka kelpaa sinulle?”

  1. Hyviä huomioita. Asiaa voisi käsitellä tarkemmin ruotsinlaivalla tai Hotelli Vantaassa järjestettävässä konferenssissa. 🙂

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.