Minut valittiin juuri Amerikan presidentiksi.
Etkö muka usko? Teinkö nyt väärin kun valehtelin ja johdatin sinua harhaan?
Arkielämässä valehtelu on täysin sallittua, jos se on niin överiä, ettei kukaan usko valheeseen.
Kävin juuri kahvilla Barack Obaman kanssa. Hän aikoo ottaa poskeensa Ei oo totta -tatuoinnin.
Kun valhe on tarpeeksi yliampuva, se ei enää ole valhe, vaan viihdettä. Edellytyksenä on kuitenkin se, että jokaikinen tajuaa överiyden.
Kulta, ostetaanko säästöillämme koko Kreikka ja muutetaan sinne?
Twitterissä keskustellaan kovasti siitä, saako yritys valehdella markkinoinnissaan kuten Sonera teki. Viestinnän ammattilaisjärjestö Procom irtisanoutui juuri Soneran valehtelusta ja korosti, että väärän lausunnon antanut Soneran viestintäpäällikkö ei ole Procomin jäsen.
Turha sitä valehtelua on yrittää estää, mutta Soneran olisi pitänyt valehdella överimmin. Silloin jokainen tajuaa, että kyseessä on kamppis. Nyt nettisivukampanjassa ja Soneran viestintäpäällikön lausunnossa oli se vika, että monet ottivat ne tosissaan.
Soneran viestintäpäällikön puhelinvastaajassa ja meilin poissaolotiedotteessa olisi pitänyt pyöriä viesti:
Minut on kaapattu. Uusi kampanjapäällikkömme lukitsi minut kellariin, eikä minulla ole taskussa kuin kaksi tikkaria. Minulla on nälkä. Tule auttamaan. [korinaa]
Samoin Helsingin päärautatieasemalla ollut banderollinsuttaus olisi pitänyt tehdä överimmin. Paikalla olisi pitänyt olla helikopteri, josta laskeutuu alas kaksi pinkkipukuista kukkaisninjaa sotkemaan mainoksen megafonien kanssa. (Toki asiasta olisi kannattanut ilmoittaa poliisille etukäteen.)
Tällä kertaa Sonera siis mokasi. Vika ei ollut kuitenkaan valehtelussa, vaan liian laimeassa valehtelussa.
Mokasiko Sonera? Koska viimeksi Sonera on ollut näin esillä? Eikö siis tempaus ollutkin onnistunut?
Jani ja Kissa, nyt lankesitte vanhaan harhaan. On olemassa pähkäpäinen sanonta ”Any publicity is good publicity.” Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa.
Jos kaikki julkisuus ja puheenaiheena olo olisi automaattisesti hyväksi, silloin Niinistön kannattaisi pukeutua Borat-uikkareihin, Perussuomalaisten kannattaisi päästää Teuvo Hakkarainen valloilleen ja minun kannattaisi kouluttaa tiukassa lurexhaalarissa.
Tosiasia on, että negatiivinen puheenaiheena olo heikentää brändiä ja pahimmillaan vähentää kauppoja.
Jos Sonera olisi valehdellut överimmin, kamppis olisi onnistunut.
No onhan se näin. Ja raja hyvän ja huonon valehtelun välillä lienee kovin ohuenlainen.
Mutta en silti koe langenneeni harhaan, sillä omalta kohdaltani olin huvittunut Soneran kampanjasta ja huomaan sen vaikuttaneen jopa positiivisesti mielikuvaani jämähtäneestä ex-lennätinlaitoksesta.
Eihän tuo mikään huippuhyvin onnistunut juttu ollut, mutta sentään yrittivät ja se jo on jotain. Ainakin Soneran tapauksessa.
Minäkään en mennyt Soneran kohdalla halpaan, koska en ollut nähnyt nettisivuja. Sen sijaan näin asemalla sotatun banderollin, ja siitä näki välittömästi päällepäin, että kyseessä oli harkittu taktiikka.
Tämän vuoksi en henkilökohtaisesti mitenkään ottanut itseeni Soneran kamppiksesta – se oli minun kannaltani selkeää ”olen Amerikan presidentti” -sarjaa.
Silti jos Sonera olisi tehnyt kamppiksestaan överimmän, se olisi saanut vähemmän pyyhkeitä ja enemmän huvittuneita jakoja somessa.
Törmäsin Soneran kampanjaan täällä http://www.silverserper.fi/2013/08/sonera-x-eli-soneran-nakemys-nuorille-suunnatusta-mainonnasta/ ja tulin lukemaan, olitko kirjoittanut asiasta jotain. Mikäli linkkaamani kirjoituksen esimerkit oikeasti ovat tosia, pidän kampanjaa epäonnistuneena ja kuulun sentään kohderyhmään. Tosin ensimmäisen kerran kampanjaan kaupungilla törmättyäni luulin sen olevan teineille suunnattu, johtuneeko siitä että lähentelen jo tuota kohderyhmän ylärajaa eikä kampanjan kielenkäyttö vetoa minuun.
Mielestäni ei vaikuta onnistuneelta idealta väittää, että kotisivu on rikki. Uskoisin, että on parempi antaa viestiä että homma toimii, eikä päinvastoin…
Pinatapai, olen samaa mieltä kanssasi. Jos nettisivujen ”toimimattomuus” olisi tehty överiksi, kaikki olisivat tajunneet, että kyseessä on kamppis. Nyt Twitterissä pähkäiltiin, onko Soneran sivusto hakkeroitu.
Hekottelen täällä siepatun henkilön poissaolotiedotteelle ja pinkille kukkaisninjalle. Aivan loistavaa!
Mutta mieleeni nousi sama kysymys kuin Jani Muhosella: Onko kaikki julkisuus hyvää julkisuutta? Jääkö ihmisille lauseesta ”Soneralla on huomiotaherättävän huono mainoskampanja” mieleen vain ”Soneralla on huomiotaherättävä mainoskampanja”?
Hei Katleena. Kuten tiedät, niin hesari rajoittaa lukuoikeuksia viiteen kappaleeseen viikossa heiltä, jotka eivät maksa kuukausimaksua. Joten voisitko jatkossa harkita heidän uutisten linkittämistä juttuihisi. Jos lukijan ilmaislukukerrat ovat täynnä eikä hän halua maksaa hesarille palvelustaan, niin voi postauksestasi jäädä jotain tärkeätä uupumaan. Nyt olisi minullekin käynyt niin harmillisesti. On monia muita ilmaismedioita, joiden uskottavuus on jopa parempi kuin hesarin.
Veera, kiitos kehitysehdotuksesta!
Joudun kuitenkin olemaan vastahankainen ja jatkan Hesariin linkittämistä, jos sen juttu sopii postauksen teemaan.
Yritän kuitenkin aina luonnehtia linkkiä muutamalla sanalla, joten postaukseni lukeminen ei ole siitä kiinni, pääseekö käsiksi Hesarin juttuun.
Suosittelen muuten vilpittömästi ostamaan Hesarin sähköisen tilauksen. Hinta on halpa, ja useimmat jutut ovat laadukkaita.
Tyyli lienee yleistymään operaattorimarkkinoinnissa: vaikka tapaus Kristal ei ollut suoranaista valehtelua, puffasi Saunalahti kuitenkin melko pitkään ”valeartistia”. Biisit kuitenkin oivia retkutuksia 🙂
Juu, sissimarkkinointi on selvästi lisääntymässä. Yrityksen täytyy vain pitää huolta siitä, että kampanjasta on enemmän hyötyä kuin haittaa. Saunalahti taisi selvitä voittajana.
Ihminen optimoi sitä, mitä mitataan. Minulla on ollut kunnia osallistua useampaankin markkinatutkimukseen viime aikoina. Aika usein kysytään, muistatko tämän tuotteen tai brändin. Tai mitä tuotteita muistat mainostetun viime aikoina. Ei kysytä piditkö mainoksesta vai inhositko sitä. Jos kampanjan suunnittelijoita palkitaan tällaisten mittausten perusteella, tehdään kampanja, joka varmasti muistetaan. Siis ärsyttävä tai typerä.
Kun nyt pääsin alkuun, paasaan vielä näistä markkinatutkimuksista. Joskus tulee vastaan toinen äärilaita, oikein syvälle menevä tutkimus. Ensin kysytään, mitä näkkileipiä muistat. Seuraavaksi, mitä alla luetelluista näkkileivistä muistat. Sitten näyttö näytön jälkeen, joissa pitää arvioida kahtakymmentä tuotetta kymmenen ominaisuuden tai väittämän suhteen. Onko tämä näkkileipä luotettava vai nuorekas vai molempia? Tunnen kolme näkkileipää, mutta en niidenkään luotettavuutta tai nuorekkuutta. Tietysti täytän taulukot. Tutkimukseen osallistumisestahan saa pienen palkkion.
En usko, että näkkileiväntuntijoita on montaakaan. Useimmat vastaavat pistänevät taulukot täyteen randomina kuten minäkin. Viisaat markkinointi-ihmiset sitten tuijottavat exceleissään satojen lukujen merta yrittäen ymmärtää tuotteensa asemaa markkinassa. Epäilevätkö he koskaan, että nuo sadat luvut ovat todellisuudessa pelkkää paskaa?
Tonttu, osut aivan oikeaan. Markkinatutkimukset ovat suurelta osin scheissea.
Sain juuri Siljalta kyselyn, jossa piti arvioida heidän asiakaslehteään. En ole sitä koskaan lukenut, mutta kyselyssä ei ollut vaihtoehtoa ”en osaa sanoa”. Niinpä ruksasin joka kohtaan huonoimman arvosanan ja laitoin vapaaseen kenttään selityksen. Ei tällaisilla tutkimuksilla ole mitään arvoa.
Leppis, kiitos kommentista ja linkistä!
Tällä kertaa otin tosiaan näkökulmaksi valehtelun ja sen överiyden, joten jätin puuttumatta onnettomaan mukateinikieleen.
Linkkaamasi postaus oli hyvä analyysi Soneran mainoskielestä. Sonera on palkannut surkean copyn, joka aiheuttaa enemmän myötähäpeää kuin tosi-tv-tähden alastonkuvat. Myös Facebook-sivun toiminta on ala-arvoista.
Ottaisivat mallia ”Kiss my S” -kamppiksesta, joka sentään on oikeasti hyvä.