Päädyin katsomaan HPK:n A-junnujen peliä lauantaina. En ymmärrä mitään jääkiekosta, mutta onneksi hallin katossa oli mielenkiintoista tiirailtavaa: mainoksia.
Saldona oli kaksi säälittävää iskulausetta ja yksi hyvä. Aloitan toisesta säälittävästä:
IT-niminen yritys "varmistaa yritysten informaatiovirran toimivuuden". Buhahahaa. Siinä vasta kiteytys. (Anteeksi, olen ilkeällä päällä.) En koskaan ymmärrä, mitä järkeä on sijoittaa kalliiseen mainokseen, jos ei ole varaa hankkia ammattimaista mainoskirjoittajaa.
Jos mainos on isolla rahalla saatu jäähallin kattoon, olisi kannattanut panostaa tekstiin, joka liittyy mainoksen ympäristöön. IT saa vapaasti hyödyntää seuraavia ehdotuksia:
IT – ja tieto löytää maaliin.
IT puolustaa dataasi.
IT – tiedonhallintaa joukkuepelillä.
Nasevampiakin varmasti keksisi, koska näihin kului aikaa vain minuutin verran.
Siirrymme seuraavaan huonoon iskulauseeseen:
Kopijyvä kertoo olevansa "valtakunnallisesti paikallinen". Tällaiset vastakohtailmaisut ovat aina latteita, koska niitä ei voi kiistää. Vähintään puolet on totta. Tätä tekniikkaa käytetään itse asiassa povauksessa: "Olet itsepäinen, mutta osaat antaa myös periksi". Kukapa osaisi väittää moista latteutta vastaan.
Kopijyvälle tarjoan seuraavia vaihtareiksi:
Kun tunnelma on katossa, valitse Kopijyvä.
Älä hanki huonoa. Hanki Jyvää.
Näitä saa vapaasti kehittää. Keksimiseen meni puoli minuuttia.
Seuraavaksi siirrymme kokoelman helmeen:
Cumulus kertoo maalin takana, että "siellä lepää". Siinä on ammattilainen löytänyt upean tuplamerkityksen jääkiekon ja hotelliyön välillä. Yksihenkisen tuomariston pisteet ja hurraahuudot menevät Cumulukselle.
Skeitti, täräytäpä vielä tuosta maalin takana näkyvästä Kiertokapulasta joku osuva mainoslause. Se voisi sopia vaikkapa vaihtoaition mailavaraston luo.
Metsäpoika MikkoL
Ootas kun väännän… Sehän olisi tietenkin jotain mailavaraston luona jotain tämäntapaista:
”Kapulat vaihtoon! Kiertokapula.”
Tai ehkä laittaisin mainoksen sen koneen kylkeen, joka kiertää erien välillä fiksaamassa jään pintaa. Siinä lukisi:
”Kierrätämme tätä konetta mielellämme. Kiertokapula.”
Ääh, itse en ole mainospaikkaan liittyvien nokkeluuksien kannattaja. Paitsi ehkä Cumuluksen tapauksessa, kun se on vaan niin osuva ja naseva.
”Jyvää”-sanasta tuli mieleen se aivan loistava (ilmeisen jyväisän) leivän mainos, missä ”pohjimmiltaan jyväntahtoinen” rikollinen on poliisin kuulustelussa, ja poliisimies tunnustusta ylös kirjoittaessaan toistaa ”Tahtoo pelkkää… jyvää?”
Samaa mieltä Milen kanssa, että väkinäinen kontekstisidonnaisuus lähinnä ärsyttää. Ei sillä, että IT:n alkuperäisessäkään lauseessa olisi hurraamista, mutta joukkuepelit ja muut kuulostavat vähän lässytykseltä nekin.
Cumulus-mainos kyllä palauttaa uskon, että nokkeluuksilla on yhä sijansa sloganeissa. Oli keksijä sitten ammattilainen tai ei.
Mile ja Matias, nuo mun nokkeluudet olivat vain minuutin tuotoksia. Jos keksisi yhtä hyvät kuin Cumuluksella, niin niitä kannattaisi käyttää.
Mutta silti olen sitä mieltä, että mun minuuttisutkaukset olivat parempia kuin alkuperäiset. 🙂
Eiköhän tuo sponsorointi ole enemmänkin hyväntekeväisyyttä kuin ”oikeaa” markkinointia. Sanovat mainospaikkojen myyjät mitä vaan.
Tietenkin mielenkiintoinen juttu olisi kokeilla voisiko myös sponsoroinnilla saada hyviä ja mitattavia tuloksia.
Eiko ole ihan sama onko hyvantekevaisyytta tai sponsorointia – hyvaa tekstia kannattaisi molempien olla.
Aioin kirjoittaa ihan muuta mutta se meni jo…
Jani ja Blogitse, kyllä se jäähallimainosten vaikutus on varmasti yhtä tyhjän kanssa. Sen takia niihin ei satsatakaan, koska kyse on hyväntekeväisyydestä.
Mutta kuten Blogitse sanoi, eihän hyvä teksti ainakaan huonontaisi mainostajan imagoa.
Odotan innolla raviratamainonnasta vastaavaa blogia ja uusia iskulauseita yrityksille. Onko yksittäisten sloganien aika ohi? Voitaisiinko lanseerata personoidut sloganit?
Aah, odotan innokkaasti kylttejä, joita tulisi Pilvenmäen raviradalle:
”Meiltä voimakkaammat oriit. Varamiespalvelut.”
tai
”Tiukasti satulassa. Helkama Velox.”
Kyllähän tiukimmat brändinvartijat kauhistuvat personoiduista iskulauseista, mutta mun mielestä ne edustavat uudistumista ja nokkeluutta – jos siis sloganit ovat oikeasti hyviä. Ehkä on aika luopua muuttumattoman brändin käsitteestä ja siirtyä kohti elävää, vapaasti muodostuvaa brändiä.
Firman nimi muuten lausutaan kuulemani mukaan IT-piste Hämeenlinna.
IT. = IT-piste
Minulla oli aikoinaan (hämeenlinnalaisena yrittäjänä) suuria vaikeuksia löytää tuota sivustoa verkosta. Haet hakusanalla ”IT”, ei toimi. Haet hakusanalla ”it piste”, tulos on: http://www.it-piste.fi/
Myöhemmin minua valistettiin, että oikea Google-haku on ”it. hämeenlinna” ja sivuston osoite tietenkin tuo superlooginen iitee.com.
Siinä on taas brändinikkarilla välähtänyt: mitä hankalampaa, sen hauskempaa. Hakukoneoptimoijat varmaan kiittelevät tuota ratkaisua jokaisessa iltarukouksessaan.
Jääkiekon ystävänä minun on hieman vaikea ymmärtää, että seuraat lätkämatsissa lähinnä mainoksia… Tosin HPK:n A-junnujen peli ei ehkä ole parasta mahdollista viihdettä. SM-Liigaa sen olla pitää!